شناسهٔ خبر: 24224578 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

‌رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری:

هنر ایرانی‌ها در طول تاریخ جنگ برای صلح بوده است

صاحب‌خبر -

سیدمحمد بهشتی گفت: هنر ما این است که بجنگیم تا صلح اتفاق بیفتد زیرا دفاع در واقع جنگیدن برای اتفاق افتادن صلح است و به همین دلیل مقدس است.
به گزارش ایلنا، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که صبح – دوشنبه ۳۰ بهمن – در نخستین همایش «واکاوی فکری، فرهنگی و تمدنی تاریخ دفاع در ایران» در تالار اجتماعات موزه ملی ایران صحبت می‌کرد، گفت:‌ هرچه جست‌وجو می‌کنم تاکنون چیزی ندیده‌ام که در ایران باشد و به میراث فرهنگی ربطی نداشته باشد. این میراث سیری پیچیده و تکمیلی را تا امروز طی کرده است، آن چیزی نیست که فارغ از این رگ و ریشه باشد.
سیدمحمد بهشتی با بیان این‌که فرهنگ‌های مختلف ویژگی‌ها و مختصاتی دارند، ادامه داد:‌ گاهی اوقات اقدامات خوب و گاهی رفتارهای بد در این فرهنگ‌ها وجود دارد، اما هر کدام عطر و بویی دارند. اینکه در مورد فرهنگ چین، هند یا اروپا حرف می‌زنیم با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در نسبت با فرهنگ‌ها آشکار می‌شوند، اما قطعا نتایج متفاوتی نیز دارند.
وی با تاکید بر این‌که هنر ما در طول تاریخ این بود که برای صلح بجنگیم، ادامه داد: اما هنر برخی کشورها در این است برای سلطه بجنگند. گاهی در فرهنگ‌های مختلف حرف از این زده می‌شود که اصلا صلح چیست؟ در فرهنگ غرب معنای آن یعنی هر چیز سر جای خود آنطور که من می‌گویم باشد، ولی در فرهنگ ما صلح یعنی هر چیز جای خود از آن جهت که جای خود است.
به اعتقاد بهشتی، زمانی بحران ایجاد می‌شود که هر چیز در جای خود نباشد، بنابراین هنر ایرانی‌ها در این است که صلح ایجاد شود و این کار یعنی دفاع، دفاعی که «مقدس» شمرده می‌شود.
او با بیان این‌که اگر همه دفاع‌ها حقیقت داشته باشند، مقدس هستند، به جنگ چالدران اشاره کرد و افزود: در جنگ چالدران براساس معیارهای غربی از نظر نظامی، ایران شکست خورد، اما از عجایب روزگار است که در ۴۰ ستون اصفهان یک نقاشی از این جنگ وجود دارد. معتقدم این جنگ نقاشی شده چون احساسی در مورد شکست از این جنگ نداشته‌ایم. شکست زمانی است که ما بترسیم و شجاعت نداشته باشیم و از مرزهای جوانمردی عبور کنیم.
وی ادامه داد: ما از معیارهای انقلاب عدول نکرده‌ایم، که اگر عدول کنیم و پیروز جنگ باشیم آن پیروزی نیست، خفت و خواری است.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: هنر ما این است که در طول هشت سال دفاع مقدس این هنر را ابراز کردیم، چه در عملیات‌هایی که پیروز شدیم و چه در آنهایی که از نظر نظامی شکست خوردیم، اما ایران در دفاع مقدس مسئولانه پیروز شد، از آن جهت که مسبوق به سابقه تاریخی و ماخوذ به فرهنگی ایرانی است. بنابراین باید گفت که «دفاع مقدس رگ و ریشه دارد». بهشتی وارد شدن پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به بحث دفاع مقدس را از این جهت دانست که «دفاع از مظاهر مهم فرهنگی است و فرهنگ ما در دفاع آشکارا وجود دارد».
در پایان آئین افتتاح این همایش نمایشگاه تصاویر عکس روند جنگ در ایران از گذشته تا امروز افتتاح شد.

برچسب‌ها:

نظر شما