شناسهٔ خبر: 24224479 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

نمای روز

کودکانی تاریخی، آماده ایفای نقش

«طرف عصری به عکاسباشی فرمودیم آن شخصی که به توسط صنیع‌السلطنه از پاریس سینمافتوگراف و لانترن ماژیک آورده است، اسباب مزبور را حاضر کنند که ملاحظه نماییم. رفتند نزدیک غروب او را حاضر کردند. رفتیم به محلی که نزدیک مهمانخانه‌ای است که نوکرهای ما در آنجا شام و ناهار می‌خورند. هر دو اسباب را تماشا کردیم؛ بسیار چیز بدیع و خوبی است. اغلب امکنه را به طوری در عکس مشخص، تماشا می‌دهد و مجسم می‌نماید که محل کمال تعجب و حیرت است. اکثر دورنماها و عمارت و حالت باریدن باران و رودخانه سن و... را در شهر پاریس دیدیم و به عکاس‌باشی فرمودیم که همه آن دستگاه‌ها را ابتیاع کند.»

صاحب‌خبر -

اینها را مظفرالدین شاه قاجار یکشنبه 17 تیر 1279 قلمی کرده و به شکلی برجسته نشان از ذوق زدگی و شگفتی او در مواجهه با پدیده سینما دارد.

پوستر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر که بتازگی از آن رونمایی شد، انگار با منجنیقی ما را به دل تاریخ و به همان سالها پرتاب میکند؛ تصویر پسر و دختری خردسال که به شکلی دوست داشتنی مبادی آداب هستند و جلوی دوربین ژست گرفتهاند. این از معدود پوسترهای این سالهای جشنواره فیلم فجر است که تقریبا متفق القول همه از آن به نیکی یاد میکنند و حرف و حدیثی درباره آن وجود ندارد. این در حالی است که برخی پوسترهای دورههای گذشته باوجود بعضی امتیازات، مورد بی مهری و مخالف برخی قرار گرفت.

علی خورشیدپور، طراح این پوستر بتازگی درباره این اثر به ایسنا توضیحاتی داد. او در بخشی از صحبتهایش گفت: آنچه در طراحی این پوستر مدنظر ما بود، این است که نگاهی تاریخی و اشارهای به دوران ورود سینما به ایران داشته باشیم. از همین رو برایمان بسیار اهمیت داشت که از عنصری تصویری استفاده کنیم که بتواند این موضوع را نشان بدهد.

او افزود: این عکس برای من فضای خاصی را تداعی میکرد، به این صورت که وقتی من به این عکس نگاه میکردم، فکر میکردم این دو کودک در یک لوکیشن شبیه لوکیشن فیلمبرداری قرار گرفتهاند و حالتشان بهگونهای است که انگار آماده فرمان کارگردان هستند تا نقش خود را بازی کنند. پس من این عکس را یک نوع اشاره به سینما میدانستم، از طرفی اشارهای به آمادگی برای میزبانی و یک انتظار برای شروع جشنواره جهانی فیلم فجر هم است.

خورشیدپور با اشاره به این که عکس موجود در این پوستر را با جستوجو در بین عکسهای مختلف پیدا و انتخاب کرده است، عنوان کرد: به نظرم چهره این دو کودک اخمو نیست، بلکه آنها جدی هستند. در مواجهه با کودکان هنگام عکاسی متوجه میشویم آنها مقداری دستپاچه میشوند و شاید علت جدی بودن چهره آنها همین امر بوده باشد. از طرف دیگر حضور یک پسر و یک دختر ویژگی انسانی و غیرجنسیتی به عکس بخشیده که این برای ما جذاب است.

نظر شما