شناسهٔ خبر: 24224327 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

کوتاه از منطقه

عربستانی‌ها از اقدامات اقتصادی ولیعهد این کشور خشمگین هستند. بلومبرگ نوشته، عربستان سعودی با آغاز برنامه‌های اصلاحات اقتصادی «۲۰۳۰» محمد بن سلمان با فشارهای بی‌سابقه‌یی روبه‌رو است.

صاحب‌خبر -

 خشم عربستانی‌ها از طرح‌های اقتصادی بن‌سلمان

عربستانی‌ها از اقدامات اقتصادی ولیعهد این کشور خشمگین هستند. بلومبرگ نوشته، عربستان سعودی با آغاز برنامه‌های اصلاحات اقتصادی «۲۰۳۰» محمد بن سلمان با فشارهای بی‌سابقه‌یی روبه‌رو است. درآمدهای اضافی که وارد بودجه عربستان خواهد شد در کاهش برخی تدابیر ریاضتی محمد بن سلمان برای مهار خشم عمومی و دستیابی به تایید مردمی نقش خواهد داشت.  

 ترکیه حکم بازداشت ۱۷۰ سرباز را صادر کرد

مسوولان ترکیه برای ۱۷۰مظنون به ارتباط با توطئه کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در این کشور حکم بازداشت صادر کردند. به گزارش رویترز، این افراد از استانبول و ۳۷ استان دیگر شامل سربازان فعال، بازنشسته و تعلیق شده از کار هستند و ۲۲نفر از آنان بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها بخشی از برنامه سرکوب ترکیه علیه شبکه فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت است که آنکارا او را مسوول کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ می‌داند. گولن که از ۱۹۹۹ در تبعید خودخواسته به امریکا به سر می‌برد، دست داشتن در این کودتا را تکذیب کرده است.

 پروژه ناتو برای تقویت دفاعی اردن

ناتو اعلام کرده پروژه‌یی 3ساله را برای تقویت ظرفیت اردن در زمینه نظامی و مدیریت بحران آغاز کرده است. به گزارش اسپوتنیک، ناتو پروژه ایجاد ظرفیت دفاعی را برای افزایش توانایی اردن در زمینه مدیریت بحران از ۱۹فوریه(۳۰بهمن) آغاز کرده است. این پروژه 3ساله به مرکز ملی امنیت و مدیریت بحران اردن برای استفاده از بالاترین ظرفیت عملی خود کمک خواهد کرد. براساس بیانیه ناتو این پروژه با مشارکت لهستان، آلمان، نروژ و ترکیه صورت گرفته است. اردن عضو ناتو نیست ولی یکی از متحدان آن است.

 سفر میشل عون به عراق

میشل عون رییس‌جمهوری لبنان در سفری رسمی برای دیدار با مقامات عراق وارد بغداد شد. به گزارش سومریه‌نیوز، میشل عون در این سفر با مقامات عراق دیدار و راه‌های توسعه همکاری‌های دو جانبه را بررسی کردند.

 مخالفت ریاض با توافق امنیتی دوحه

وزیر خارجه عربستان سعودی گفته خلاف آنچه قطر پیشنهاد داده، ریاض خواهان مشارکت در یک ائتلاف امنیتی منطقه‌یی همچون اتحادیه اروپا نیست. به گزارش روسیا الیوم، عادل الجبیرگفته:«امیدواریم قطری‌ها از حمایت تروریسم دست بکشند. اگر این کار را کنند، عضوی می‌شوند که از حضور آن در شورای همکاری استقبال می‌شود.» پیش‌تر تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر از کشورهای منطقه خواسته بود، اختلافات را کنار گذاشته و توافق امنیتی را همچون اتحادیه اروپا امضا کنند تا منطقه را از لبه پرتگاه دور کند.

 

نظر شما