شناسهٔ خبر: 24224324 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

پس از گذشت 48ساعت از سقوط هواپیمای تهران – یاسوج پیکر جان‌باختگان حادثه پیدا شد

مسافران «آسمان» در چشمه نور

صاحب‌خبر - سوسن نوری
«نوقل»، منطقه‌ای که جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج در آنجا آرمیده‌اند و نیروهای امدادی و انتظامی در تلاشند تا 30جسد پیدا شده را به پایین رشته‌کوه دنا منتقل کنند. هرچند وضعیت جوی این منطقه موجب شده بالگردهای امدادی امکان فرود در محل سقوط هواپیما را نداشته باشند برای همین احتمالا عملیات جست‌وجو تا جمعه و پیدا شدن 36جسد باقیمانده، ادامه خواهد یافت.
عقربه‌های ساعت آخرین زمان ممکن را برای خریداری بلیت هواپیمای تهران به مقصد یاسوج نشان می‌دهد. صبح یکشنبه 29بهمن‌ماه 96 است. بلندگوهای فرودگاه مهرآباد پرواز شماره 3704 شرکت هواپیمایی آسمان را اعلام می‌کند. هواپیما با 60مسافر و 6 خدمه آماده پرواز می‌شود اما هنوز یک ساعت هم از بلند شدن آن نمی‌گذرد که به یک‌باره هواپیما از صفحه رادار محو می‌شود؛ مه و باران و برفی که دست به دست هم می‌دهند تا این هواپیما بر فراز رشته‌کوه دنا فرود آید و در برخورد با کوه و در 14مایلی فرودگاه یاسوج، مسافران و کادر این پرواز هیچ‌گاه به مقصد نرسند. هواپیمایی که با 25 سال عمر، گنجایش 78سرنشین با دو خلبان را داشت و در منطقه‌ای سقوط کرد که به دلیل صعب‌العبور بودن و استقرار ابر غلیظی در بالای کوه دنا حدود 2روز طول کشید تا لاشه آن پیدا شود. محل دقیق آن هم آن‌طور که مسئولان گفته‌اند بالای روستای نقل پادنای علیا، نزدیک چشمه‌ای به اسم نور و در منطقه پازن است.
از جمله نکات مهم این حادثه این بود که تلفن‌همراه یکی از مسافران روشن است و همین می‌تواند در ردیابی از طریق GPS به پیدا شدن لاشه هواپیما کمک کند. موضوعی که آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دراره آن در اینستاگرامش نوشت: «مطلع شدیم که تلفن‌همراه یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما روشن و تا ساعت هفت عصر همان‌روز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود. موقعیت تلفن‌همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است. ادعای یکی از خبرنگاران درباره تماس شهروندی از یاسوج به یکی از مسافران و دو مکالمه ۳۰ و ۷۲ثانیه‌ای بررسی و بنا بر اطلاعات تماس ثبت شده، این ادعا صحیح است. تماس اول در ساعت ۸ و 56دقیقه در شمال پلیس‌راه نجف‌آباد به مدت ۳۱ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت ۹ و 28دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی بر ساعت ناپدید شدن صحت ندارد و بنا بر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدید شدن ۹ و 34دقیقه صبح بوده است.»
اعزام و کمپ کوهنوردان حرفه‌ای
اما به دنبال وقوع این سانحه هوایی، 100کوهنورد و امدادگر، نیروهای هلال‌احمر، ارتش، سپاه و انتظامی به محل حادثه اعزام شدند. آنها پس از عبور از مسیر دشوار و کوهستانی و پس از ساعت‌ها جست‌جو بالاخره حوالی ظهر دیروز سه‌شنبه پیکر 30نفر از سرنشینان هواپیمای مسافربری را مشاهده کردند. براساس اطلاعات دریافتی، احتمالا هواپیمای ATR با «قلّه پازن‌پیر» برخورد کرده است. این‌ کوه ۴۲۸۰متری، واقع در جناح‌جنوبی قله‌های دنا و در جنوب گردنه بیژن قرار دارد و مرتفع‌ترین قله این منطقه کوهستانی است. عملیات تجسس امدادگران به صورت زمینی و هوایی با حضور تیم‌های تخصصی در چند منطقه ادامه دارد و کوهنوردان دیروز به ارتفاع ۴هزار متری ارتفاعات دنا صعود کردند.
پیکر جان‌باختگان این سانحه درحالی عصر سه‌شنبه در این منطقه شناسایی شد که علی‌محمد احمدی، استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد با اشاره به اینکه پیکرهای سرنشینان هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج به یاسوج منتقل می‌شود، به ایسنا گفت: تمهیدات لازم از نظر پزشکی‌قانونی برای شناسایی این پیکرها در نظر گرفته شده است و درخواست من از خانواده‌های داغدار این است که در محل تجمع نکنند تا بتوانیم کار انتقال اجساد به یاسوج را با سرعت بیشتری انجام دهیم. وی اظهارکرد: به محض انتقال اجساد به یاسوج و شناسایی اجساد، پیکرها تحویل خانواده‌ها خواهد شد.
از سوی دیگر، خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز اعلام کرد که نیروهای سازمان اورژانس تا آخرین لحظه عملیات امدادرسانی و بازگشت کوهنوردان از محل سقوط هواپیما جهت خدمت‌رسانی به مصدومان احتمالی، در محل حضور خواهند داشت.
فقط قسمت کوچکی از هواپیما خارج از برف است
کبادی، مسئول تیم هلال احمر هم اعلام کرد: نیروهای امداد کوهستان هلال‌احمر در محل سقوط هواپیما پیکرها را از لابه‌لای لاشه‌های هواپیما به کاورها و بسکت‌ها انتقال دادند. او توضیح داد که ریزش برف در اطراف هواپیما دسترسی ما را سخت کرده و فقط قسمتی کوچکی از هواپیما خارج از برف است.
در این میان، صیادی یکی از کوهنوردان حاضر در محل سقوط هواپیما درباره مشاهدات خود از این منطقه، توضیح داد و گفت: با توجه به وضعیت جوی روزهای گذشته هواپیما به کوه برخورد کرده و تمام سرنشینان آن جان باخته‌اند. وی تاکید کرد: بخش‌هایی از لاشه هواپیما و تعدادی از اجساد زیر برف و تعدادی هم روی برف بودند.
سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم از حضور نیروهای هلال‌احمر و ارتش در محل پیدا شدن اجساد سرنشینان هواپیمای تهران- یاسوج خبر داد.
روابط عمومی سازمان اورژانس کشور نیز از حمله قلبی پدر یکی از سرنشینان هواپیمای(تهران- یاسوج) دقایقی پس از شنیدن خبر پیدا شدن لاشه هواپیما خبر داد و گفت: در این حادثه به دلیل حضور به‌موقع نیروهای اورژانس مصدوم پس از احیا به مرکز درمانی انتقال یافت. شاهین فتحی ساعت سه عصر دیروز با اشاره به اینکه شرایط در محل سقوط هواپیما بسیار سخت و هوا بسیار سرد است، اظهار کرد: با توجه به وضعیت جوی و اینکه به غروب نزدیک می‌شویم نیروهایی که می‌روند نمی‌توانند برگردند و شب در منطقه می‌مانند. تیم‌های حرفه‌ای را به منطقه اعزام کرده‌ایم و بالگردها در حال انجام عملیات هستند اما با توجه به اطلاعات هواشناسی در ارتفاعات، باد شدیدی می‌وزد و احتمال بارندگی هم وجود دارد با این حال تمام دستگاه‌ها مصمم هستند تا با رعایت ایمنی لازم به محل دسترسی پیدا کنند.
در جست‌وجوی جعبه سیاه
از سوی دیگر، محمدسعید شرفی، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات سازمان هوانوردی نیز گفت: عکس‌های جعبه سیاه را به نیروهای امدادی و تکاورانی که هلی‌بورن شده‌اند داده‌ایم که بتوانند آن را پیدا کنند.
سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه نیز در ساعت ۱۴ و 51دقیقه دیروز با تاکید بر اینکه مشخص شدن دقیق مختصات محل سقوط، ادامه اقدامات را تسهیل کرد، اظهار کرد: پس از این اقدام مهم، پراکندگی جست‌وجو توسط نیروهای امدادی به تمرکز انجامید و تمامی ارگان‌ها تلاش خود را بر دو نقطه اعلام شده معطوف کردند. داریوش کریمی، معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان اصفهان هم از ایجاد یک کمپ در نزدیکترین مکان به محل سقوط هواپیمای برای استقرار نیروهای امدادی خبر داد. رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز گفت: هواپیمای تهران - یاسوج مجهز به سیستم ELT(سامانه مکان‌یاب هواپیما)بوده اما علت عمل نکردن آن مشخص نیست.
هواپیما حدود 6سال زمین‌گیر بوده است
وی در پاسخ به این سوال که این هواپیما چند سال در شیراز زمین‌گیر بوده است، گفت: در این‌باره باید خود شرکت هواپیمایی پاسخگو باشد اما آنچه ما می‌دانیم این است که بعد از برجام توانستند قطعات هواپیما را خریداری کنند. منابع تعمیراتی موتور هواپیمای ATR محدود است بنابراین هواپیما حدود 6سال زمین‌گیر بوده است.
محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان نیز با اشاره به اینکه با حضور اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور جلسه ستاد مدیرت بحران تشکیل و تقسیم کارها انجام شده است، اظهار کرد: حدود ۲هزار نیرو در منطقه هستند و تلاش می‌کنند تا به محل سقوط برسند. نزدیک به چهار پنج نفر از نیروهای امدادی تاکنون هلی‌بورن شدند و به دنبال تجهیز آنها هستیم.
وی توضیح داد: کوهنوردان در منطقه حضور دارند اما با توجه به مشکل بودن حضور در ارتفاعات به کوهنوردان ماهرتر نیز نیاز داریم و از همین‌رو با فدراسیون کوهنوردی تماس گرفتم و قرار شد تجهیزات آنها را تامین کنیم تا این افراد مستقر شوند و کمپ بزنند. در این میان، امینی، مدیرکل پزشکی‌قانونی استان کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: تیم تخصصی پزشکی‌قانونی استان در محل نزدیکی سقوط هواپیمای تهران- یاسوج حضور دارند و منتظرند بررسی اولیه از اجساد انجام شود تا ببینند جسدها براساس وضعیت بارش‌ها قابل شناسایی هستند یا نه. درصورتی که جسدها قابل شناسایی باشند مشکلات به حداقل می‌رسد اما اگر صدمات به حدی باشد که شناسایی جسدها ممکن نباشد بحث آزمایش‌های ژنتیک مطرح می‌شود که مراحل شناسایی هویت اجساد زمان‌بر خواهد بود.
ابرها سطح منطقه را می‌پوشانند
اما وضعیت جوی هم موضوعی است که در چنین وضعی اهمیت زیادی دارد؛ احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در این‌باره گفت: با توجه به شرایط جوی و افزایش ابر و بارندگی در منطقه کوه دنا، بخش زیادی از عملیات انتقال اجساد باید تا امروز صبح انجام شود چراکه تا ظهر به‌تدریج ابرها سطح منطقه را خواهند پوشاند.
وی توضیح داد: پرواز هلی‌کوپتر از ظهر امروز در منطقه غیرممکن است به همین دلیل زمان برای انتقال اجساد حادثه سقوط هواپیما محدود خواهد بود.
این شرایط درحالی است که ارتش هم به این حادثه ورود کرده تا حلقه‌ها کمک‌ها تکمیل شود، امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در این‌باره گفت: کلاه سبزها از دیروز سه‌شنبه به محل سقوط هواپیما رفته‌اند.
آنطور که رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفته است اولین گروه از نیروهای تخصصی جست‌وجوی هلال‌احمر برای انتقال اجساد با بالگرد جمعیت هلال‌احمر در منطقه سقوط هواپیما مستقر شدند.
از سوی دیگر، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم اعلام کرده که به دنبال پیدا کردن علت سقوط هواپیما هستیم برای همین از کارشناسان هواپیمایی کشور فرانسه که نظارت به ساخت این هواپیما را داشته‌اند دعوت به عمل آورده‌ایم. آنها عصر دیروز وارد پایتخت شدند.
همچنین تیم کارشناسی خودمان نیز در دو روز اخیر با در نظر گرفتن تمامی شرایط به دنبال چرایی این حادثه هستند، اما لازم است که تجهیزات لازم برای این کار ابتدا به تهران منتقل شود و بعد از آن بتوانیم چرایی حادثه را به طور دقیق اعلام کنیم.

نظر شما