شناسهٔ خبر: 24224279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

‌با تقاضای جمعی ازنمایندگان مجلس

استیضاح ربیعی وآخوندی کلید خورد

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی‌: یازدهمین جلسه بررسی لایحه بودجه ۹۷ در خانه ملت در حالی به پایان رسید که علاوه بر تصویب ‌بندهایی از لایحه بودجه 97 حاشیه‌هایی نیز به همراه داشت و مهمترین آن کلید خوردن  طرح استیضاح دو وزیر راه و کاربود. غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با ایسنا از نامه نمایندگان به  رئیس جمهور خبرداد. نامه‌ای که در آن خواستار استعفای  وزرای کار و رفاه پیش از بررسی استیضاح شدند.وی افزود: نمایندگان در نامه به آقای روحانی عنوان کردند که بی‌انگیزگی،‌ سستی و رخوت در مواجهه با مشکلات و بحران‌ها و کم دقتی در اولویت‌بندی و همچنین بحران‌های اخیر در امور اجرایی و مدیریتی همچون بحران‌های حمل و نقل، عدم موفقیت در کاهش حداقلی مشکلات جوی و سیاسی‌کاری بیش از حد در اداره امور سازمان‌هایی که متولی بخشی از امور بنگاه‌های اقتصادی هستند ایجاب می‌کند آقایان آخوندی و ربیعی از کابینه خارج شوند و مدیران با انگیزه‌ای جایگزین آنها شوند تا روح جدیدی در کابینه دمیده شود.به گفته وی، طرح استیضاح وزرای راه و رفاه تقدیم هیات رییسه مجلس شده و در صورتی که ربیعی و آخوندی استعفا ندهند این استیضاح‌ها به جریان خواهد افتاد. حاشیه دیگر مجلس را نمایندگان آذربایجان رقم زدند، جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب قصد داشت که به عنوان مخالف بند «ب» تبصره 10 صحبت کند که گویا با اصرار نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه وقت خود را به او داد. محبی نیا که ابتدا میکروفنش برای بیان مخالفت روشن شده بود گفت: آقای قاضی‌پور اصرار دارند صحبت کنند و فضائلشان بیشتر از من است. ببینیم ایشان از صحبت کردن سیر می‌شوند؟ قاضی پور بی توجه به جمله آخر محبی‌نیا از او تشکر کرد و ادامه داد: آقای محبی‌نیا را به عنوان شیر مرد آذربایجان می‌شناسم و به من محبت دارند.
بررسی لایحه بودجه 97
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌در مصوبه‌ای اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور را به دانشگاه‌ها و موسسات ‌آموزش عالی مستقر در استانها تسری دادند.همچنین  نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌به وزارت آموزش و پرورش اجازه دادند اقدامات لازم برای بهینه سازی کاربری ملاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی را با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی انجام دهد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌در مصوبه‌ای دیگر به کمیته امداد و سازمان بهزیستی اجازه دادند مازاد هزینه‌های تحصیل دانشجویان تحت پوشش خود را پرداخت کنند. 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌در ادامه رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۷ منابع مالی سال‌های ۸۵ تا ۹۶ صندوق‌های رفاه دانشجویی را به عنوان افزایش سرمایه آنها مصوب کردند. نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای  دیگر به دانشگاه‌ها اجازه دادند نسبت به اخذ تسهیلات از بانک‌ها برای تکمیل طرح‌های عمرانی و احداث خوابگاه‌های متاهلین اقدام کنند.همچنین نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند: جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، برای کاهش آلودگی هوا و توسعه و بهره‌برداری حمل و نقل عمومی‌هزینه شود. نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر  دولت را مکلف به کمک بلاعوض برای مرمت و بازسازی قنوات کردند. نمایندگان مجلس در مصوبات جداگانه‌ای اختصاص اعتبار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، فروش سهام دارایی‌های زیان‌ده صندوق بازنشستگی فولاد و همچنین اختصاص اعتبار برای کاهش تصادفات و مرگ و میر را به تصویب رساندند.همچنین نمایندگان مجلس به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند که تا ۵۰ هزار باب از واحدهای مسکونی مسکن مهر را به مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی واگذار کند. در مصوبه‌ای دیگر راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ایران مجاز به زیباسازی و بهسازی حریم خطوط راه‌آهن با استفاده از اموال منقول و غیرمنقول خود از جمله اراضی ملی و دولتی‌اش شد. نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر  شرکت‌های سودده، بانک‌ها، و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را مکلف کردند علاوه بر تکالیف قانونی مربوط، حداقل چهل‌ درصد (۴۰%) دیگر از هزینه امور پژوهشی خود را به میزان بیست و پنج درصد (۲۵%)، به خزانه واریز کنند تا در قالب پروژه‌های کاربردی، عناوین پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، پروژه‌های پسادکتری و پروژه‌های تحقیقاتی دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی غیرشاغل به مصرف برسانند.
سه قوه برای تحقق عدالت اجتماعی 
اهتمام کنند
گفتنی است علی لاریجانی در ابتدی  جلسه بررسی برخی موضوعات بودجه و عزاداری به مناسب ایام فاطمیه را علت تاخیر در برگزاری جلسه علنی عنوان کرد.وی ضمن تسلیت ایام فاطمیه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع مردم تبریز، اظهار کرد: از فرمایشات راهگشای رهبر معظم انقلاب در روز گذشته که روز شهدای مردم تبریز بود، تشکر می‌کنیم. ایشان بحث جامعی در مورد مسیر انقلاب ارائه کردند. همچنین نقاط قوت حرکت انقلاب پس از 40 سال را عنوان کردند و آسیب‌هایی که در این زمینه وجود دارد به خوبی مورد اشاره قرار دادند. تاکید ایشان بر اولویت‌های امروز کشور در مسائل اقتصادی و تولید و رفع موانع تولید و صادرات بسیار مهم بود و من از نمایندگان تشکر می‌کنم که در خلال بررسی لایحه بودجه به موضوع تولید و صادرات توجه کردند و ان‌شاءالله این مسیر را ادامه خواهیم داد.لاریجانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به مستضعفان خاطر نشان کرد: انتقاد ایشان از غفلت در تحقق عدالت و عدالت اجتماعی در کشور  ایجاب می‌کند که قوای سه‌گانه اقدامات بیشتری در زمینه تحقق فرمایشات ایشان داشته باشند.رئیس مجلس یادآور شد: تاکید مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با فساد و رویکردهای ارتجاعی که بعضا مشاهده شده، ایجاب می‌کند که ما جلسات دقیق‌تری در مجلس و دولت و قوه قضائیه داشته باشیم و راهکارهای تحقق فرمایشات ایشان که در این مقطع انقلاب بسیار مهم است پیگیری
 شود.

نظر شما