شناسهٔ خبر: 24224205 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

دمشق و آنکارا بین آسمان و زمین گرفتار شده‌اند

سرگیجه در عفرین سوریه

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل، مانیا شوبیری: کلاف مشکلات مناطق کردنشین سوریه در روزهای پساداعش در هم پیچیده است. براساس شواهد همه بازیگران منطقه و فرامنطقه‌ای جایی بین آسمان و زمین گرفتار شده اند که می تواند آبستن درگیری‌های جدیدی باشد. نگرانی اساسی اینجاست که ارتش ترکیه با ارتش سوریه وارد جنگ تن به تن شود. 
سوری‌ها از حضور بدون دعوت ترک‌ها در عفرین خشمگین هستند و از سوی دیگر ترک‌ها با وجود احساس خطر از جانب یگان‌های مدافع خلق YPG  به عنوان متحد PKK در مرز‌هایشان حاضر به عقب‌نشینی نیستند.
افزایش تنش و چنگ و دندان تیز کردن طرفین برای یکدیگر پای روسیه را نیز به ماجرا باز کرده است، روسیه در تلاش است تا با مذاکرات پنهان و آشکار نقش میانجی را ایفا کند. روسیه  می‌خواهد در قامت پدرخوانده خاورمیانه معادلات را به نفع کرملین تغییر داده و قدرت خود را نه تنها در منطقه ثابت کند بلکه رقیب دیرینه خود آمریکا را نیز از میدان به در کند.
بگو مگوی آنکارا با دمشق
کردهای سوریه خواهان ایفای نقش ارتش سوریه شده اند اما دمشق پیش شرط خلع سلاح را پیش پای آنها گذاشته بود. ظهر پنج شنبه شایعاتی دال بر ورود ارتش سوریه به عفرین منتشر شد. وزیر خارجه ترکیه در واکنش به این خبر تهدید کرد که اگر نیروهای سوری برای حمایت از ی.پ.گ وارد عفرین شوند، کسی نمی‌تواند مانع نیروهای ترکیه شود. 
در حالی که روسیا الیوم به نقل از یک منبع روسی عالی‌رتبه نقل کرده بود که ارتش سوریه یک هفته قبل وارد عفرین شده است و در حال حاضر، نیروهای سوری در آنجا حضور دارند، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که با مذاکرات انجام شده با روسای جمهور روسیه و ایران استقرار نیروهای ارتش سوریه در عفرین متوقف شده است.
گفته می شود که ترکیه مسیرهایی را که «نیروهای مردمی» مورد حمایت ارتش سوریه عبور خواهند کرد بمباران کرده تا پیامی را به ارتش سوریه برساند که نباید وارد عفرین شود.
مذاکرات پشت درهای بسته
روزنامه الشرق‌الاوسط  مدعی شده است که روز گذشته(سه شنبه) نشست سه جانبه نمایندگان یگان‌های مدافع خلق کرد، نیروهای دولت سوریه و ارتش روسیه در راستای تحولات مربوط به عفرین برگزار شد. مسؤولان ارتش‌های آمریکا و ترکیه نیز نشست‌هایی را برای بررسی مسائل مربوط به شهر منبج برگزار کردند.
این نشست سه جانبه با حضور «سبان حمو»، فرمانده یگان‌های مدافع خلق سوریه، مالک علیا، رئیس کمیته امنیتی نیروهای دولت سوریه و فرمانده مرکز آشتی روسیه در شمال سوریه در شهر حلب برگزار شد.
در توافقنامه حاصل از این نشست که شامل سه بند بوده و توسط کردها ارائه شده آمده است که هماهنگی و همکاری میدانی میان ارتش سوریه و یگان‌های مدافع خلق کرد، تلاش برای مقابله با عملیات شاخه زیتون ترکیه در عفرین و همکاری در راستای آزادسازی مناطق تحت کنترل ارتش ترکیه و گروه‌های حامی آنها در شمال عفرین و در نزدیکی مرز است.
توافق میان کردها و دولت سوریه خلاصه‌ای از مذاکرات و سازش‌های اخیر دو طرف بوده است، در حالی که دمشق به دنبال کنترل کامل در عفرین است، یگان‌های مدافع خلق کرد پیشنهاد دادند که نیروهای این یگان لباس فرم نیروهای ارتش سوریه را بر تن کرده تا به این ترتیب هرگونه حمله‌ای به آنها به بحرانی میان آنکارا و دمشق تبدیل شود.در ادامه این نشست سه جانبه نمایندگان ارتش روسیه اعلام کردند، هیچ‌گونه دستورعملی از سوی رهبران خود دریافت نکرده‌اند و نیروهای آنها که پیش از آغاز عملیات شاخه زیتون از این منطقه عقب‌نشینی کرده بوده، هرگز از این توافق حمایت نخواهند کرد بلکه اجرای آن را گامی خطرناک می‌دانند.همزمان آمریکا و ترکیه نیز مذاکراتی درباره شهر منبج داشتند. در این نشست نماینده‌ای از ارتش و اطلاعات ترکیه برای بررسی تحولات منبج که یک مرکز ارتش آمریکا و مرکز دیگری متعلق به ارتش روسیه در آنجا قرار دارد، حضور داشتند. براساس اطلاعات به دست آمده، آمریکا پیشنهاد استقرار ارتش ترکیه و آمریکا در منبج و پذیرش مساله کاهش نقش یگان‌های مدافع خلق کرد در این شهر را داد، اما ترکیه خواستار خروج یگان‌های مدافع خلق و حضور آنها در شرق رودخانه فرات را دارد. آنکارا همچنین درخواست استقرار نیروهای عربی و گروه‌های مخالف سوریه تحت حمایت خود در مرزهای ترکیه را دارد. آنکارا تلاش می‌کند رقابت میان پیشنهاد آمریکا و مسکو جهت حصول بهترین پیشنهاد در مورد منبج و عفرین که در راستای منافع ترکیه باشد، ایجاد کند.
تماس تلفنی آنکارا با مسکو و تهران
روسیه می‌خواهد نبض تنش پیش آمده را در چنگ داشته باشد. «ولادیمیرپوتین» در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای‌اش وضعیت میان سوریه و ترکیه را بررسی کرده است. بعد از این تماس تلفنی، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرده است که استقرار نیروهای ارتش سوریه در عفرین متوقف شده است. اردوغان تاکید کرده است که تماس‌ها با روسای جمهور روسیه و ایران مانع از استقرار نیروهای سوری در عفرین شد.
وی همچنین از محاطره عفرین توسط نیروهای ترکیه‌ای طی چند روز آینده خبر داده است. به گفته اردوغان دیگر نیروهای کرد جایی برای چانه‌زنی با دولت سوریه نخواهند داشت و نتیجه این محاصره، قطع تمامی کمک‌ها برای نیروهای کرد در عفرین خواهد بود.بنا به گزارش روسیا الیوم، کرملین اعلام کرده است که «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه در تماسی تلفنی خود با همتای ترک‌اش درباره وضعیت سوریه و پرونده‌های تقویت همکاری در چارچوب نشست آستانه نیز صحبت کرده است.
در جریان این تماس تلفنی هر دو طرف برآمادگی خود جهت هماهنگی مستحکم و قوی برای تلاش‌های روسیه، ترکیه و ایران در تضمین مناطق کاهش تنش و پیشبرد روند سیاسی به سمت گسترش توافقات کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی تاکید کردند.«میخائیل بوگدانف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز به شبکه خبری روسیا الیوم گفته است که بعید نیست که عفرین به عنوان پنجمین منطقه کاهش تنش در مذاکرات آتی در آستانه مطرح شود. بوگدانف تاکید کرد است که مسکو نمی‌پذیرد هیچگونه نیروی نظامی خارجی در سوریه بدون تصویب قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت و یا بدون ارائه درخواستی از سوی دمشق حضور داشته باشند.
روس‌ها میخواهند قدرت خود را از طریق سوریه در خاورمیانه اثبات کرده و ثابت نگهدارند و ثابت کند که در سوریه شریک نمی‌خواهد. 
 

نظر شما