شناسهٔ خبر: 24224005 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار دیپلماسی

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت امور خارجه:
ادعای ارسال موشک به یمن کذب است
سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز نگرانی وزرای خارجه فرانسه و انگلستان از برنامه دفاع موشکی ایران را موضوعی بی‌دلیل و بدون هرگونه توجیه منطقی خواند.
به‌ گزارش ایسنا، بهرام قاسمی اظهار کرد: همان‌طور که بارها اعلام کردیم، جمهوری اسلامی ایران براساس دکترین نظامی و تجارب گرانسنگ به دست آمده از جنگ تحمیلی ۸ساله علیه مردم بی‌دفاع ایران و حمایت سخاوتمندانه برخی کشورها از دیکتاتور متجاوز بعثی به سرزمین و مردم بزرگ ایران، برنامه دفاع موشکی خود را به منظور پیشگیری و بازدارندگی از تجاوز مجدد دیگر زیاده‌خواهان طراحی کرده است و در این مسیر روشن و کاملا منطبق با موازین بین‌المللی، هرگز دخالت دیگر کشورها را نپذیرفته و اتخاذ این نوع مواضع غیراصولی را غیرمسئولانه و ابهام‌برانگیز دانسته و شدیدا آن را مردود می‌داند. قاسمی همچنین با رد ادعای ارسال موشک توسط ایران به یمن افزود: به این ادعاهای واهی، بی‌اساس و غیرمستند بارها پاسخ داده شده است اما در عین حال تأکید می‌کنیم اساسا ارتش و نیروهای مردمی یمن نیازی به کمک‌های تسلیحاتی خارجی ندارند و هر آنچه باعث شکست و ناکامی متجاوزان به این کشور شده است، همانا دفاع مردم این کشور از حیثیت و کیان سرزمین‌شان با حداقل امکانات خود است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: همگان و این کشورها به‌خوبی می‌دانند با توجه به محاصره شدید مردم یمن که در قحطی و تنگناهای معیشتی و انواع بیماری‌های مزمن به‌سر می‌برند و در برابر بمباران روزانه سعودی و ائتلاف جنگ‌افروزان مقاومت کرده و حتی از دریافت مایحتاج اولیه زندگی و دارو نیز محروم شده‌اند، ادعای ارسال موشک به مردم یمن، سناریوپردازی کودکانه، ناشیانه و کذبی است که هرگز نمی‌تواند کمکی به تطهیر جنایات متجاوزان کند. قاسمی در پایان خواستار قطع فوری فروش تسلیحات نظامی اروپایی و آمریکایی به عربستان و دیگر متجاوزان و جنگ‌طلبانی شد که با این تسلیحات ارسالی و اهدایی روزانه ده‌ها مرد و زن و کودک بی‌دفاع و بی‌گناه یمنی به خاک و خون درغلتیده و مرگ، فقر و ناامنی را هر روز بیش از پیش تجربه می‌کنند.

کرملین: دیدار روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در آوریل
کاخ کرملین اعلام کرد: روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه قرار است در ماه آوریل با یکدیگر در آنکارا دیدار کنند. به گزارش ایسنا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد: مقدمات دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه و حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران هم‌اکنون درحال انجام است. پسکوف همچنین گفت که دیدار روسای‌ جمهوری این سه کشور در ماه آوریل در ترکیه انجام خواهد شد. وزیران امور خارجه این سه کشور نیز قرار است طی دو هفته‌ آینده در قزاقستان دیدار و زمینه برگزاری نشستی درباره سوریه را فراهم کنند.

لاوروف: راه‌حل مشکلات خاورمیانه جنگ با ایران نیست
وزیر خارجه روسیه با انتقاد از مواضع ضد ایرانی برخی کشورهای منطقه گفت: نباید راه‌حل مشکل‌های خاورمیانه را جنگ با ایران دانست. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس والدای در روسیه با تأکید بر این‌که برخی کشورها نباید راه‌حل مشکلات خاورمیانه را جنگ با ایران بدانند، از آنچه آن را خواست ایران برای محو رژیم صهیونیستی بر روی نقشه دانست نیز انتقاد کرد.لاوروف تأکید کرد که این مواضع ضد ایرانی را می‌توان در سوریه، یمن و حتی در آخرین تغییرات موضوع فلسطین ازجمله اعلام تصمیم واشنگتن برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مشاهده کرد که قطعا با انگیزه‌های ضدایرانی انجام شده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیشتر در افتتاحیه کنفرانس والدای گفت: تنها موضوعی که آمریکا به آن فکر می‌کند نحوه مقابله با ایران در منطقه است. او افزود: در عراق، سوریه و یمن باید حاکمیت ارضی این کشورها حفظ شود و تنها راه‌حل برون‌رفت از بحران راه‌حل سیاسی است.

ظریف: پاسخ نظامی سوریه به رژیم صهیونیستی یک پیشرفت مهم و جدید است
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این‌که پاسخ نظامی اخیر سوریه به نیروهای رژیم صهیونیستی یک پیشرفت مهم و جدید است، گفت: مقامات اسراییلی سعی دارند تا با راه‌اندازی جنجال این پیشرفت را پنهان کنند. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مسکو و در جمع خبرنگاران گفت: اسراییل به این موضوع عادت کرده است که حریم هوایی سوریه را نقض و اهداف سوری را بمباران کند. در درگیری اخیر نیروهای نظامی سوریه توانستند پاسخ لازم را بدهند و این یک پیشرفت مهم و جدید است. مقامات اسراییلی سعی دارند تا از این جنجال‌ها برای پوشاندن این پیشرفت استفاده کنند. وی افزود: من فکر می‌کنم که این یک سیگنال مشخص است که اسراییل نمی‌تواند به این اقدامات ادامه دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما