شناسهٔ خبر: 24223706 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توافق گازي رژيم صهيونيستي با مصر بدترين توافق از زمان معاهده کمپ ديويد است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاري صدا و سيما؛ مصر به رغم خودکفايي در استخراج گاز طبيعي براي خريد اين حامل انرژي با رژيم صهيونيستي توافق تازه اي بعمل آورده است.
روزنامه لبناني الاخبار در شماره امروز خود در اينترنت نوشت: توافق گازي مصر و اسرائيل از زمان توافق کمپ ديويد، بدترين توافق به شمار مي آيد.
با توجه به گرم شدن مجدد روابط قاهره و تل آويو برغم فضاي تنش آلود منطقه، ديروز رسماً اعلام شد که يک شرکت بخش خصوصي در مصر با دو شرکت نوبل آمريکا و ديلک اسرائيل براي صادرات گاز طبيعي اسرائيل به مصر توافقات تازه اي بعمل آورده اند.
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل اين رويداد را معامله اي تاريخي توصيف کرده و گفته است اين امر ميلياردها دلار وارد خزانه دولت اسرائيل خواهد کرد که منجر به تقويت امنيت و اقتصاد و روابط منطقه اي اش خواهد شد.
جان کندي کارشناش سياسي در گفتگو با روزنامه فايننشال انگليس گفت: بديهي است که درخصوص چنين توافقي حساسيت هاي سياسي وجود دارد اما در چارچوب همکاري هاي امنيتي فزاينده که در سال هاي اخير ميان اسرائيل و مصر و عربستان سعودي شاهد آن هستيم، غيرمحتمل نخواهد بود که طي سالهاي آينده نيز شاهد توافقات مشابهي باشيم.
شبکه آمريکائي بلومبرگ در اين خصوص گفته است: اين توافق چيزي فراتر از همکاري هاي امنيتي است.

شايان ذکر است که اردن نيز در ماه سپتامبر 2016 با اسرائيل توافقنامه اي امضا کرد تا به موجب آن براي مدت 15 سال روزانه 300 ميليون مترمکعب گاز خريداري کند. ارزش اين معامله، ده ميليارد دلار است.
نکته عجيب درباره توافق 15 ميليارد دلاري مصر با اسرائيل که براي مدت ده سال دوام خواهد داشت و قرار است در اين مدت 64 ميليارد مترمکعب گاز طبيعي اسرائيل به مصر فروخته شود، اين است که چند هفته پيش وزارت نفت مصر اعلام کرده بود با راه اندازي حوزه گازي «ظهر» در درياي مديترانه اين کشور در زمينه گاز طبيعي به خودکفائي رسيده است. اين مطلب بدان معناست که مصر قصد دارد معادل گاز خريداري شده از اسرائيل را صادر کند. 

نظر شما