شناسهٔ خبر: 24222900 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کوتاه اقتصادی

صاحب‌خبر -
* خبرنگاران و کارشناسان اقتصادی بلومبرگ معتقدند: اقدامات اخیر در افزایش سقف بدهی و چشم‌انداز کسری بودجه آمریکا طی سال‌های آینده نشان می‌دهد که روند تدریجی فرونشست کشتی دلار آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، هفته گذشته کنگره آمریکا سقف هزینه‌کرد دولت فدرال این کشور را 300 میلیارد دلار افزایش داد. کنگره همچنین پیشتر طرح کاهش 1/5 هزار میلیارد دلاری مالیاتی این کشور را با هدف توسعه رشد اقتصادی تصویب کرده بود. کارشناسان اقتصادی روز به روز نسبت به اجرای این سیاست دوگانه و تأثیر آن بر افزایش آسیب‌پذیری دلار بیشتر ابراز نگرانی می‌کنند. به گزارش بلومبرگ، به نظر می‌رسد همین حالا نیز دلار در یک باتلاق گرفتار باشد چرا که دولت ترامپ با هدف بهبود چشم‌انداز اقتصادی در آمریکا در تلاش است تا ارزش دلار را کاهش دهد. از زمان آغاز سال 2017 میلادی تاکنون ارزش دلار 12 درصد کاهش یافته است. در کنار موارد فوق ترکیب کسری حساب جاری و کسری مالی آمریکا و رسیدن آنها به شش درصد تولید ناخالص داخلی این کشور نشان می‌دهد که دلار در بلندمدت اوضاع خوبی نخواهد داشت.  مارک‌ مک‌کورمیک، مدیر بخش مبادلات ارزی بانک تورنتو دومینیون، معتقد است وقتی شما کسری حساب جاری و کسری بودجه آمریکا را جمع می‌کنید شاهد افزایش شدید آسیب‌پذیری خارجی نرخ برابری ارزی دلار خواهید بود. 
* یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: زمانی که ما محصولات تولید داخل به میزان کافی داریم، واردات بدون کارشناسی سبب می‌شود تا میزان عرضه از تقاضا پیشی بگیرد که در نهایت به محصول داخل ضربه می‌زند و با اقتصاد مقاومتی نیز در تضاد است. نظر افضلی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص معاف شدن واردات انواع چای از پرداخت تعرفه، بیان کرد: زمانی که ما تولید داخلی داریم و چای ما از کیفیت خوبی برخوردار است، واردات بدون کارشناسی سبب آسیب‌زدن به تولید داخل می‌شود. وی با ‌اشاره به در تضاد بودن این کار با اقتصاد مقاومتی، گفت: وزارت کشاورزی باید متناسب با میزان محصولات تولید داخل کشور، درخصوص واردات آن اقدام کند و سایر وزارت خانه‌ها نباید در این کار مداخله کنند.
* بر اساس اعلام بازرسی اتاق اصناف در بازرسی شبانه‌روز قبل، از میدان مرکزی میوه و تره بار شهرداری تهران، صدها کیلوگرم انواع مختلف میوه قاچاق جمع‌آوری شد و متخلفان به دستگاه ذی‌ربط معرفی شدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس اعلام بازرسی اتاق اصناف، در گشت مشترک شبانه بازرسی و نظارت مشترک اتاق اصناف و وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ 29 بهمن 1396 صدها کیلوگرم انواع میوه خارجی قاچاق شامل انبه آفریقای جنوبی، آووکادوی کنیا، گلابی آفریقای جنوبی، سیر خشک چینی، لیموترش ویتنامی و انگور آفریقای جنوبی با ارزش خرده‌فروشی تقریبی یکصد و چهل میلیون ریال در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران کشف، توقیف و جمع‌آوری شد. بر اساس اعلام اتاق اصناف، واحدهای متخلف برای سیر مراحل قانونی به مراجع مربوطه معرفی شدند. گفتنی است، واردات انواع میوه به کشور به‌استثنای 4 میوه گرمسیری موز، آناناس، انبه و نارگیل ممنوع است.
* نماینده مردم اراک در مجلس با انتقاد از اینکه سازمان خصوصی‌سازی به مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هیچ توجهی نکرده است، گفت: شرکت هپکو اراک همچنان در شرایط بحرانی است. به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ مهدی مقدسی در جلسه علنی مجلس در تذکر شفاهی به وزیر اقتصاد اظهار کرد: متاسفانه سازمان خصوصی‌سازی به مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هیچ توجهی نکرده و شرکت هپکوی اراک همچنان بحرانی است. از وزیر اقتصاد انتظار داریم نسبت به تعیین تکلیف این شرکت بزرگ تولیدی ماشین‌آلات راهسازی اقدام کند. نماینده مردم اراک در مجلس در تذکری دیگر نیز به وزیر کشور بیان کرد: با وجود اینکه شهرداری تبریز خوشبختانه از تیم ورزشی حمایت می‌کند اما مانع از انجام فعالیت تیم شهرداری اراک می‌شود. دو بار در این باره تذکر دادیم حتما باید سوال کنیم تا پاسخگوی نماینده باشند؟ تذکر را جدی بگیرید. وزیر صنعت معدن و تجارت مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی درخصوص کارخانجات اراک، ماشین سازی، هپکو را جدی بگیرید و قول 15 روزه را عملیاتی کنید که کارگران شب عید دچار مشکل نشوند.

برچسب‌ها:

نظر شما