شناسهٔ خبر: 24222832 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اعزام 10 هزار سرباز سعودی به پاکستان برای آموزش

دولت پاکستان می‌گوید، نزدیک به ۱۰ هزار سرباز سعودی وارد این کشور شده‌اند تا آموزش نظامی ببینند.

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی-

در هفته‌های اخیر وزارت دفاع پاکستان از اعزام 1000 نیروی نظامی به عربستان خبر داده بود. کارشناسان در همان ایام گفتند این مسئله به معنای احتمال مشارکت نیروهای پاکستانی در جنگ یمن خواهد بود. اکنون اما خبر دیگری در این ارتباط منتشر شده است.  به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه «میدل ایست مانیتور»،  دولت پاکستان روز دوشنبه اعلام کرده نزدیک به 10 هزار سرباز سعودی در این کشور آموزش نظامی می‌بینند. این خبر، به صحت گفته‌ها مبنی بر افزایش همکاری امنیتی میان ریاض و اسلام‌آباد در ماه‌های اخیر قوت می‌بخشد. «خرم دستگیر»، وزیر دفاع پاکستان در بیانیه خود در پارلمان این کشور درباره تصمیم دولت مبنی بر اعزام 1000 نیروی نظامی به عربستان درباره حضور نظامی ریاض در خاک پاکستان و نیز نوع آموزش نظامی نیروهای سعودی جزئیات بیشتری بیان نکرد.
بر اساس یک پروتکل امنیتی میان دو کشور، اکنون نزدیک به 1600 نیروی ارتش پاکستان در عربستان مستقر هستند. بیانیه وزیر دفاع پاکستان در حالی منتشر شده که پارلمان این کشور، این تصمیم دولت را مورد بررسی قرار داده و ابراز نگرانی کرده است که از این سربازان برای مبارزه با انصار‌الله یمن استفاده شود.
وزیر دفاع پاکستان تاکید کرده، در بحث احتمال ارسال نیروهای نظامی پاکستان به خارج از خاک عربستان و یا به سوی یمن، به شما اطمینان می‌دهم این هرگز اتفاق نخواهد افتاد، پاکستان طبق قوانین پارلمانی، در هرگونه درگیری در خاورمیانه بی‌طرف باقی خواهد ماند. وی همچنین گفته: «من نمی‌توانم بگویم این نیروهای نظامی در کدام قسمت عربستان مستقر خواهند شد؛ اما به شما اطمینان می‌دهم همه آن‌ها داخل خاک عربستان حضور خواهند داشت.» عربستان بزرگ‌ترین شریک تجاری منطقه‌ای پاکستان به شمار می‌رود. در سال 2017، ریاض بیش از 5میلیارد دلار کالا و خدمات، از جمله نفت، به اسلام‌آباد صادر کرد.

نظر شما