شناسهٔ خبر: 24222394 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی:

نظام آفرینش بر اساس عمل و عکس العمل آفریده شده است

حوزه/رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی با تأکید بر این که کل نظام آفرینش بر اساس عمل و عکس العمل آفریده شده، اذعان داشت: انسان برداشت کننده نتایج افعال و اعمالی است که در گذر زمان خود آنها را انجام داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی، در مراسم سوگواری شهادت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) با بیان این که ملکات روحی و نفسانی در گذر زمان هویت جدیدی را در انسان به وجود می آورد: اظهار داشت: هیچ عملی از انسان صادر نمی شود، مگر این که آثار سازنده و یا تخریبی خاصی را نفس آدمی ایجاد نماید.

وی با تأکید براین که تمام افعال و اعمال آدمی، ضمن ایجاد تأثیر، در وجود انسان شخصیت سازی  می کند، خاطرنشان کرد: اگر انسان حرف خوب بزند و نگاه خوب و عمل به موقعی داشته باشد، تمام آثار آن تا دامنه قیامت در وجودش تاثیر خواهد گذاشت.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کاویانی با اشاره به این که افعال و اعمال انسان، همانند سازه هایی در کنار هم، منتج به ساخت بنایی هویتی می شود، اظهار داشت: انسان ناسالم نمی تواند فضایی سالم را به وجود آورد؛ محال است در زندگی آدمی حرکتی اتفاق بیافتد که متناسب با آن حرکت، تأثیر و تأثری روی ندهد.

وی در ادامه به روایاتی از ائمه اطهار(علیهم السلام) اشاره نمود و ابراز داشت: گناهان و معصیت نقاط سیاهی را در دل وجودی انسان به وجود می آورد که تداوم آن، قلب آدمی را تاریک نموده، امید هدایت را از انسان سلب می کند.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی با تأکید بر این که صورت وجودی انسان های مومن نورانی و هدایت آفرین است، تصریح کرد: میان مردان و زنان مومن نور و رحمت و در میان زنان و مردان منافق ظلمت و عذابی است که خود آن را به وجود آورده اند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کاویانی افزود: کسانی که خود را از هدایت دور می کنند، رفته رفته از شنیدن حقایق الهی سلب توفیق می شوند، نزدیکی به ظلمت و گمراهی، دوری از رحمت و هدایت را به همراه خواهد داشت.

وی با تأکید بر این که کل نظام آفرینش بر اساس عمل و عکس العمل آفریده شده، اذعان داشت: انسان برداشت کننده نتایج افعال و اعمالی است که در گذر زمان خود آنها را انجام داده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی با اشاره به این که بر اساس روایات الهی تمام اعمال انسان صورت برزخی دارند، تصریح کرد: هر عبادت و ذکری بوی خاصی را با خود متساعد می کند و معصیت نیز در بردارنده بدترین بو است که توسط انسان عاصی بروز می کند.

وی به نمود و تجلی ملکات و صفات درونی در ظاهر انسان اشاره نمود و خاطرنشان کرد: نفوذ تأثیرگذاری ملکات درونی بر چهره بیرونی قابل توجه است؛ چرا که برخی از خباثت های درونی در چهره انسان خود را به وضوح نشان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی در پایان غلبه صفات نورانی و معنوی بر چهره دنیایی انسان مومن را از مهمترین تأثیرات کردار نیک بر وجود آدمی برشمرد و ابراز داشت: در برخی از موارد غلبه ویژگی هایی از ملکات درونی خبیث بر چهره انسان، آدمی را مسخ نموده، او را به نمودی از حباثت غلبه یافته تبدیل می کند.

نظر شما