شناسهٔ خبر: 24222132 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

پژوهشگران ژاپني توانستند براي تسکين تشنج در مغز موش‌ها، با موفقيت از روش اپتوژنتيک استفاده کنند.به گزارش ايسنا و به نقل از مدگجت، "اپتوژنتيک" (Optogenetics)، روش قدرتمندي است که در چند سال گذشته ابداع شده و اين امکان را براي دانشمندان فراهم مي‌کند که از نور براي فعال کردن عصب‌هاي خاصي که از نظر ژنتيکي اصلاح شده‌اند، استفاده کنند.

اين فناوري، براي کنترل بيماري‌هاي انسان، هنوز بايد زمان زيادي را در آزمايشگاه بگذراند، اما با تلاش گروهي از پژوهشگران ژاپني، ممکن است کمي به اين موضوع نزديک‌تر شده باشيم.يک محدوديت بزرگ اپتوژنتيک اين است که اين روش، به استفاده از نور رنگ‌هاي طيف سبز تا آبي نياز دارد؛ اما مغز در اين طيف فرکانس، به شدت نور مي‌پراکند.

اين پراکندگي، از رسيدن نور به اعماق فراتر از فقط چند ميلي‌متر مغز، جلوگيري مي‌کند. ايمپلنت‌هايي که زير سطح مغز نفوذ کرده و در آن ناحيه قرار مي‌گيرند، امتحان شده‌اند؛ اما اندازه‌هاي بزرگي دارند که ممکن است موجب عدم استفاده آنها شود.اکنون، پژوهشگران "موسسه پژوهشي ريکن"(Riken research institute) در ژاپن نشان داده‌اند که "نانوذرات بالادگرگون" مي‌توانند به عنوان واسطه‌اي براي رساندن نور رنگ درست به مغز با شدت کافي استفاده شوند و براي رسيدن به اين هدف، بافت مغز را نسوزانند.در اين روش، اين نانوذرات بالادگرگون مبتني بر لانتانيدها (فلزهايي براق با واکنش‌پذيري شيميايي قابل توجه)، انرژي را به صورت يک نور نزديک به مادون قرمز جذب و آن را در طيف آبي- سبز منتشر مي‌کنند.با کاشتن اين ذرات در نزديکي هدف براي تحريک شدن در مغز، نور نزديک به مادون قرمز مي‌تواند به سادگي بر آنها بتابد و سلول‌هاي مغز که از نظر ژنتيکي اصلاح شده‌اند را فعال کند.

از آنجا که نور نزديک به مادون قرمز نه تنها در مغز، بلکه در جمجمه هم نفوذ مي‌کند، اين پژوهشگران توانستند مغز موش‌ها را کاملا از راه دور کنترل کنند.آنها براي آرام کردن فعاليت تشنج در مغز موش‌هاي آزمايشگاهي و حتي تحريک سلول‌هاي حافظه، از گوناگوني فناوري مشابه استفاده کردند.

گسترش قابليت‌هاي اپتوژنتيک در مغز و سوراخ نکردن جمجمه براي استفاده از اين فناوري، پيشرفت بزرگ اين رشته است.

انتظار مي‌رود اين پژوهش، با استفاده از تکنيک اپتوژنتيک، به روش‌هاي ايمن و قابل اطميناني براي درمان همه انواع بيماري‌هاي مربوط به مغز منجر شود.

برچسب‌ها:

نظر شما