شناسهٔ خبر: 24221910 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

سیاست های استبدادی رییس جمهوری مصر؛ ثبات این کشور را به خطر انداخته است

واشنگتن پست در یادداشتی به نقل از دو تن از مدافعان حقوق بشر مصر نوشت: سیاستهای استبدادی عبدالفتاح السیسی، ثبات این کشور را به خطر انداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، ایا حجازی و محمد سلطان دو تن از مدافعان حقوق بشر که در مجموع 60 ماه را در دولت کنونی مصر پشت میله های زندان سپری کرده اند، در این یادداشت نوشته اند:

هفته گذشته ' هشام قنینه' رییس سابق اداره ممیزی ملی مصر بدست ماموران امنیتی این کشور بازداشت شد. او اولین مقام حکومتی نیست که بازداشت می شود. قنینه از دستیاران سپهبد 'سامی عنان' رئیس سابق ستاد مشترک ارتش مصر است که او هم ماه گذشته بازداشت شد. عدنان اندکی قبل از بازداشت، اعلام کرده بود که قصد دارد نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رقیب انتخاباتی 'عبدالفتاح السیسی' رییس جمهور مصر شود.

اینک با دستگیر شدن عنان؛ سیسی اصلی ترین رقیب انتخاباتی خود راهم از میان برداشته می شود. این انتخابات از 26 مارس / 6 فروردین 97/ برگزار می شود.

پیشتر ' احمد شفیق' نخست وزیر سابق مصر هم تنها چند هفته پس از اعلام نامزدی برای انتخابات؛ اعلام انصراف کرد. ظاهرا این تصمیم او زیر فشار سنگین رژیم انجام گرفته است.

'محمد انور سادات' برادر زاده رئیس جمهور سال ها قبل مصر و 'خالد علی' وکیل و مدافع حقوق بشر هم نامزدی خود را پس گرفته اند. 'عبدالمنعم ابوالفتوح' اسلامگرای سابق که درسال 2012 هم نامزد شده بود و یک حزب سیاسی راه انداخته است هم اوائل این ماه دستگیر شد. فتوح در مصاحبه با رسانه های خارجی از رهبری بی کفایت رئیس جمهور مصر انتقاد کرده بود.

در سالگرد انقلاب سال 2011 مصر؛ هنوز هم به سختی می توان مرگ سیاستهای واقعی در مصر را اعلام کرد.

همه رقبای جدی انتخاباتی سیسی یکی پس از دیگری حذف می شوند و انتخابات ریاست جمهوری مصر معنا و مفهوم حقیقی خود را از دست داده است.

از نیمه سال 2013 که کشور مصر به زیر سلطه حکومت سیسی رفت؛ یک خلاء بزرگ از وجود حقوق بشر ؛ حکومت داری دمکراتیک و حاکمیت قانون در کشور بوجود آمده است.

این حکومت استبدادی و ظلم و سرکوب؛ امروز حتی از جامعه به بدنه حکومت رخنه کرده است. بازداشت عنان نشان داد که سیسی عزمش جدی است تا حتی مقامات رده بالای دستگاه نظامی تحت امر خودش را هم زیر تیغ سرکوب ببرد. رییس جمهور حتی رئیس ارشد دستگاه اطلاعاتی خودش را هم بازداشت کرده است. این بیانگر وجود یک شکاف عمیق درون دستگاه امنیتی سیسی است.

اینک حتی مقامات رده بالای مملکت هم نگران شده اند که این جاه طلبی های شخصی سیسی حتی بقاء کشور را هم به خطر می اندازد.

مصر دارد کم کم تبدیل به کره شمالی می شود و زندگی مردم عادی در آن در حال فروریختن است.

سیسی با این اعمالش دارد به مصریها و به جهان پیام می دهد که حتی نمای ظاهری دمکراسی هم که همان رقابت سالم انتخاباتی است؛ جایی در مصر ندارد و نیروی بی رحم قهریه، تنها پاسخ ممکن به مخالفتها و انتقادهاست.

حتی همین نمایش مضحک انتخابات هم در کشور عملا بی معنا شده است و سیاستهای ضد تروریسم سیسی که اصلی ترین منبع توجیه دیکتاتوری رئیس جمهوری مصر است؛ هم خود عملا زمین حاصلخیزی برای رادیکالیزه شدن (پرورش افراط گرایی ) شده است.

در زندانها مشاهده می شود که نیروهای جذب شده به 'داعش ' در حالیکه خود زندانی اند جوانان معصوم زندانی را به سهولت جذب خود می کنند. این جوانان که ناعادلانه بازداشت شده و محاکمات سخت را پشت سر گذاشته اند و در زندان در شرایط غیر انسانی بسر می بردند؛ به راحتی تقاضای جذب شدن به داعش را اجابت می کردند.

این سیاست ظلم و بیداد سیسی؛ کمک شایان توجهی به تثبیت حضور داعش در مصر کرده است .

داعش در یکی از فیلم های ویدئویی اخیرش خطاب به جوانان مصری به وضوح بیان می کند که' این دمکراسی و پرهیز از خشونت بود که یک ستمگر خشن را برای شما روی کار آورد.'

دهها هزار جوان سرخورده هم که خود را قربانی خباثت های حکومت می یابد؛ بیش از پیش عرصه را مهیای سرخوردگی و یا اعمال خشونت می بیند.

سیسی که خود بویی از صلح نبرده است؛ نمی تواند ره آورد صلح و ثبات برای یک منطقه پرتلاطم داشته باشد.

این تزلزل ها و جنون افسار گسیخته او مصر را به یک زودپز تبدیل کرده است که دریچه سوپاپ اطمینان ندارد. هرگاه این زودپز ناگهان منفجر شود همه را مصدوم خواهد کرد. اگر سیاست بمیرد؛ ثبات کشور به هم خواهد ریخت.

انتخابات 2018 نشان خواهد داد که حمایت بین المللی از رژیم سیسی تنها بنیانی است که برای سیسی باقی مانده است. این وظیفه بر دوش آمریکاست که از اهرم نفوذش بر دولت مصر استفاده کند و از او بخواهد که جلوی بدتر شدن اوضاع حقوق بشر در کشور را بگیرد و همه زندانیان سیاسی را آزاد کند از جمله نامزدهای ریاست جمهوری را و نیز یک فضای باز و با نشاط سیاسی در کشور ایجاد کند.

فقط یک دمکراسی معرف و نیز حاکمیت قانون است که صلح و ثبات را برای مصر و برای کل منطقه تضمین می کند./۹۹۴/ب۱۰۱/ف

منبع: ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما