تیمهای امدادی امشب در نزدیکی لاشه هواپیما میمانند/ نیروها در حال جمعآوری اجساد هستند
معاون عملیات امداد و نجات سازمان هلال احمر از استقرار تیمهای امداد و نجات در نزدیکی لاشه هواپیما خبرداد و گفت: تلاش میکنیم فردا اجساد به پایین منتقل کنیم.
شاهین فتحی درباره آخرین وضعیت انتقال اجساد مسافران هواپیمای تهران یاسوج گفت: تعامل بین دستگاه و مسئولان محلی روند بسیار خوبی دارد. با مشخص شدن منطقه سقوط هواپیما تیمهای تخصصی امدادی با بالگرد به ارتفاع ۴ هزارمتر و بالاتر اعزام شدند.
او با بیان اینکه شرایط بسیار سخت است خاطر نشان کرد: دسترسی به نقطه سقوط هواپیما بسیار مشکل است و تیم های هلال احمر، دستگاههای محلی و دیگر ارگانها به محل حادثه رسیدند و در حال جمع آوری اجساد هستند.
معاون عملیات امداد و نجات خاطر نشان کرد: تیم های امدادی امشب در همان نقطه میمانند تا بتوانیم فردا با افزایش تیمها اجساد را به پایین منتقل کنیم.
فتحی با اشاره به احتمال بارندگی در منطقه گفت: تمام امکانات فراهم شده تا زودتر اجساد را به پایین منتقل کنیم و به خانوادههای بیتاب تحویل دهیم.
وی گفت: پرواز بالگرد ممکن نیست، تیمها امشب در محل سقوط می مانند
کبادی در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: منطقه شرایط بسیار خطرناکی دارد. امکان حضور بالگردها در منطقه بسیار خطرناک است. تیمهای عملیاتی پیکرها و اجساد سرنشینان را از لاشه هواپیما خارج کرده و در حال قرار دادن آنها در کاورها برای انتقال هستند.
وی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا حداقل امروز تعدادی از پیکرها را منتقل کنیم ولی شرایط بسیار سخت است.
مسئول عملیات هواپیمای سقوط کرده تهران – یاسوج با بیان اینکه نیروهای عملیات امداد و نجات با از خودگذشتگی در حال انجام عملیات هستند، اظهار داشت: قسمت جزئی و کوچکی از هواپیما مشهود است و بخش اعظمی از لاشه هواپیما در قعر برف فرو رفته است. برف زیادی وجود دارد و این مسئله امکان دسترسی را سخت کرده است.
کبادی با تاکید بر اینکه هشت تیم عملیاتی هماینک در محل سقوط هواپیما قرار دارد، تصریح کرد: تیمهای عملیاتی بیشتری از خطرالراس در حال نزدیک شدن به محل سقوط هواپیما هستند. ۳۰ نفر از جبهههای مختلف با امکانات مورد نیاز در حال فرود آمدن هستند و تلاش میکنند تا خود را به هواپیما برسانند.
وی با یادآوری اینکه امکان نزدیک شدن یا نشستن بالگرد به محل سقوط هواپیما وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نزدیک شدن بالگردها به محل سقوط هواپیما ممکن است موجب بهمن و ایجاد خطر شود.
مدیرکل پیشبینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از موج جدید سرما در منطقه سقوط هواپیما خبر داد و تاکید کرد: شرایط آب و هوایی فردا به صورتی خواهد بود که امکان پرواز بالگرد وجود نخواهد داشت و فردا عملیات به صورت زمینی ادامه پیدا میکند.
احد وظیفه در رابطه با شرایط آبوهوای منطقه سقوط هواپیما تهران - یاسوج گفت: در حال حاضر آسمان منطقه صاف و بدون پوشش ابر است اما تا اواخر روز، هوا ابری شده و به تدریج به ضخامت ابرها اضافه خواهد شد و تا فردا صبح به تدریج ابرها سطح منطقه را خواهند پوشاند.
وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی فردا به صورتی خواهد بود که امکان پرواز بالگرد وجود نخواهد داشت و فردا عملیات به صورت زمینی ادامه پیدا میکند.
مدیرکل پیشبینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه این موج تا آخر هفته ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: فردا شاهد بارش ضعیفی از ساعت ۹ تا ۱۰ خواهیم بود که به تدریج افزایش مییابد. این موج تا یکشنبه تداوم خواهد داشت و به صورت متناوب شاهد بارش باران و برف خواهیم بود.
وظیفه در رابطه با پیشینه و کمینه دما تصریح کرد: شب گذشته کمینه دما در یاسوج منفی یک درجه بود، شب آینده کمینه افزایش خواهد یافت. البته در منطقه و ارتفاعی که لاشه هواپیما وجود دارد دما همیشه منفی است و هر هزار متر دما هفت درجه سقوط میکند. و حدودا -25 درجه است
رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای atr :
هواپیمای ATRشش سال زمین گیر بوده است
هواپیمای ATRشش سال زمین گیر بوده است
رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای atr گفت:هواپیمای atr شش سال زمین گیر بوده است.
حسن رضاییفر در نشست خبری بررسی علت سانحه هواپیمای آسمان اظهار داشت: در حال حاضر در مرحله جمع آوری اطلاعات هستیم و اطلاعات به دست آمده نشان میدهد هواپیمای ATRسانحه دیده شش سال در فرودگاه شیراز زمین گیر بوده است.
وی ادامه داد: این هواپیما پس از گشایشهای برجام تامین قطعه و دوباره فعال میشود.
رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای atr با بیان اینکه آخرین سی چک این هواپیما آبان ماه بوده است، ادامه داد: این سی چک در شیراز انجام شده و قطعات جدید بر روی این هواپیما نصب شده است.
وی افزود: تمام هواپیماها باید طبق دستورالعملهای بینالمللی مجهز به ای ال تی باشند و این هواپیما هم به ای ال تی مجهز بوده است.
زمان انتقال جعبه سیاه مشخص نیست
علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز درباره سانحه هواپیمایی شرکت آسمان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه جعبه سیاه چه زمانی از هواپیما خارج و به متولیان تحویل داده میشود تاکید کرد: هنوز هیچ یک از تیمهای زمینی و هوایی نتوانستهاند به محل رویت لاشه هواپیما برسند چرا که شرایط بسیار سخت و صعب العبور است.
وی تاکید کرد: هنوز گستردگی سایتی که هواپیما در آن سقوط کرده مشخص نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دسترسی افراد عادی به جعبه سیاه امکان پذیر نیست گفت: اعزام افراد عادی به این نقطه برای دست یافتن به جعبه سیاه میتواند خطرناک باشد.
عابدزاده تاکید کرد: باید دید از محل سقوط هواپیما چه اطلاعاتی به دست ما میرسد اما در حال حاضر نمیتوانیم زمانی برای خروج جعبه سیاه از هواپیما اعلام کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه گفته میشود در بررسی نوار مکالمات خلبان و برج مراقبت، خلبان این هواپیما هیچ گزارشی از احساس خطر اعلام نکرده است و همچنین شرایط جوی هم نامساعد نبوده بنابراین علت سانحه در گزارشهای اولیه را چه چیزی پیش بینی میکنید گفت: باید دقیقتر تمام این موضوعات بررسی شود و باید صبر کنیم تا ا طلاعات جعبه سیاه به دست ما برسد. اظهار نظر راجع به چگونگی شرایط جوی در آن منطقه هنگام سقوط هواپیما با اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه میتواند دقیقتر باشد.
عابدزاده ادامه داد: جعبه سیاه پارامترهای زیادی را در اختیار ما قرار میدهد و دسترسی به اطلاعات جعبه سیاه نیاز به اپلیکیشنهایی دارد که اطلاعات را بازخوانی کند و تمام این اپلیکیشنها در اختیار ما قرار دارد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هم از کارشناسان فرانسوی سازنده هواپیمای Atr و هم از کارشناسان سازمان هواپیمایی و صنعت هوانوردی استفاده خواهیم کرد.
عابدزاده اظهار کرد: در حال حاضر در این شرایط که دسترسی به اطلاعات جعبه سیاه نداریم نمیتوانیم هیچ سناریویی را تایید کنیم اما به محض بررسی اطلاعات جعبه سیاه میتوانیم به نتایج قابل قبولتری برسیم.
در ادامه این نشست عابدزاده با اشاره به زمینگیری هواپیمای Atr سانحه دیده در شیراز گفت: این هواپیما به دلیل عدم تامین تعدادی از قطعات در شیراز زمینگیر بود اما پس از برجام شرکت آسمان توانست قطعات مورد نیاز برای فعال شدن این هواپیما را تامین کند.
معاون وزیر راه شهرسازی ادامه داد: موتور این هواپیما کانادایی است و منابع تعمیر این موتور محدود بوده و قادر نبودند در شرایط تحریم این هواپیما را تعمیر کنند.
وی درباره سیتم ای ال تی این هواپیما اظهار داشت: در حال حاضر دنیا توجه ویژهای به مکان یاب و موقعیت یاب هواپیما دارد و در این سیستم باید در تمامی هواپیماها نصب شود هواپیمای atr آسمان هم مجهز به ای ال تی بوده است اما برای فعال شدن این سیسیتم باید شرایط فراهمه باشد.
عابدزاده با بیان اینکه در تجارت جهانی مشاهده شده که در سوانح تنها ۵۰ درصد ای ال تیها کار کردهاند گفت: یکی از موضوعات این است که باید بیینیم چرا ای ال تی هواپیما فرکانس نداده است.
وی در ابتدای سخنان خود در این نشست نیز گفت: علی عابدزاده درباره روند پیگیری سازمان هواپیمایی در دو روز گذشته گفت: سازمان هواپیمایی در ساعت یک ربع به ۱۰ روز یکشنبه از این سانحه مطلع شد. چند دقیقه بعد از اینکه از هواپیما اطلاعی به دست نیامد، ستاد تشکیل شد.
رییس سازمان هواپیمایی کشور افزود: براساس برنامه، ستاد بحران پیگیری و شروع به کار کرد و به سرعت وزیر راه در این ستاد حضور پیدا کرد و تیم کارشناسی به منطقه اعزام شد.
عابدزاده با بیان اینکه تعیین نقطه سقوط هواپیما با توجه به شرایط کوهستانی و شرایط جوی بسیار سخت بود، اظهار کرد: از طریق کشور روسیه کمک ماهوارهای گرفتیم. اطلاعات ماهوارهای دقیقا نمیتوانست کمک کند چراکه وضعیت جوی ابری بود.
وی با اشاره به مشخص شدن نقطه سقوط و رویت قسمتی از هواپیما، گفت: به محض مشخص شدن مکان سقوط گروههایی به محل حادثه اعزام شدهاند. تمامی سعی ما بر این است که در کوتاهترین زمان اجساد منتقل شود اما از پراکندگی قطعات و سایت سانحه اطلاعی نداریم چراکه شیارهای متعدد وجود دارد و محیط سانحه در ارتفاع قرار دارد.
محور یاسوج - سیسخت مسدود شد
سرهنگ نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: محور یاسوج - سیسخت (گردنه بیژن) کیلومتر ۲۰ در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل انجام عملیات امداد جهت دستیابی به هواپیمای سقوط کرده تهران یاسوج تا اطلاع ثانوی مسدود است.
گفتتنی است هواپیمای مسافربری تهران به مقصد یاسوج روز یکشنبه دقایقی پس از پرواز از رادار محو شده و در محدوده سمیرم اصفهان سقوط کرد.
این هواپیما مسافربری در حوالی ساعت ۸ از باند فرودگاه مهرآباد بلند شده و حدود ۵۰ دقیقه بعد از رادار خارج شده است.
فرودگاه یاسوج نیازی به رادار ندارد/ متاسفیم رسانه ملی منعکس کننده یاس وناامیدی شده است
رحمت الله مهآبادی، مدیر عامل شرکت فروگاههای کشور در نشست خبری امروز درباره بررسی و پیگیری علت سقوط هواپیمای آسمان در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه چرا فرودگاه یاسوج مجهز به رادار نبوده و چه تعداد فرودگاه در کشورمان مجهز به رادار هستند، اظهار داشت: رادار ابزاری برای افزایش ظرفیت از فضای پروازی است و ما برای ارتقای کیفیت کنترل پرواز از رادار استفاده میکنیم.
وی ادامه داد: هدف اصلی ما از تجهیز کردن فرودگاهها به رادار اجرای مراقبت پرواز و جلوگیری از برخورد هواپیماها است.
مدیرعامل شرکت فروگاهها و ناوبری کشور ادامه داد: از رادارها بهرهبرداری های مختلفی میکنیم که یکی از آنها بهرهبرداری در حوزه ایمنی است.
مهآبادی گفت: این اجرای دستور العمل ها است که ایمنی میآورد نه الزاما خود تجهیزات. برای مثال روز گذشته مرکز رادار فروگاه امارات برای دو مدتی قطع شد و مشکلاتی برای فوردگاه به وجود آورد. بنابراین قطعا آن چه که ایمنی را تضمین میکند دستورالعمل ها هستند.
این مقام مسئول با اشاره به انواع رادارها و مورد استفاده آنها در فرودگاهها اظهار داشت: رادارها چند نوع هستند که یکی از آنها رادارهایی هستند که در ارتفاعات خاص نصب میشوند نوع دیگر رادارهای تقرب هستند که ترمینالهای هوایی را پوشش میدهند برای مثال رادار تقرب فروگاه مهرآباد ۱۲ فرودگاه دیگر را پوشش میدهد.
وی افزود: نوع دیگر رادارها، رادارهای فرودگاهی است خوشبختانه توانستیم در شرایط پسابرجام راداردهای مورد نیاز در کشور را خریداری کنیم که این رادارها وارد و نصب شدند.
مهآبادی تاکید کرد:در حال حاضر فرودگاه امام خمینی ، فروگاه مهرآباد، فرودگاه شیراز و فروگاه مشهد مجهز به رادار تقرب هستند و به زودی در فرودگاه بندرعباس هم رادار تقرب نصب میشود.
نظر شما