شناسهٔ خبر: 24221315 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

یک داروساز در گفت‌وگو با فارس:

داروسازان با جایگاه اصلی خود در جامعه فاصله دارند/ جایگاه ارزشمند داروسازان درحلقه درمان بیماران

یک داروساز گفت: داروسازان باید از پوسته فعلی خود خارج شوند و اگر در پوسته سنتی خود باقی بمانیم، نقش خود را در جامعه از دست خواهیم داد.

صاحب‌خبر -

کامران حاجی نبی داروساز و عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در خصوص جایگاه داروسازان در بیمارستان ها توضیح داد: در رابطه با بحث جایگاه داروسازان بیمارستانی برنامه های مختلفی تدوین شده است که یکی از آنها تشکیل کمیته داروسازان بیمارستانی بوده که مورد حمایت سازمان غذا و دارو واقع شده است.

وی افزود: این کمیته در حقیقت در مسیر این موضوع قرار دارد که بتواند نقش داروساز بیمارستانی را از عنصر تأمین کننده کالاهای سلامت محور به عضوی از تیم ارائه کننده خدمات درمانی تبدیل کند.

حاجی نبی ادامه داد: چنین جایگاهی تا سال های قبل وجود نداشته و در حال حاضر به دنبال تدوین این جایگاه حساس برای داروسازان هستیم.

این داروساز گفت: اگر داروساز این وظیفه را در بیمارستان پیدا کند، مطمئناً در ارائه خدمات دارویی در بیمارستان قدم های بزرگی برداشته خواهد شد و این موضوع می تواند به کاهش هزینه های بیمارستان و همچنین کاهش خطاهای دارویی کمک به سزایی کند.

حاجی نبی بابیان اینکه تشکیل این کمیته ها و خصوصاً برنامه هایی نظیر تلفیق به بازتعریف جایگاه داروسازان در بیمارستان کمک خواهد کرد، گفت: رسیدن داروسازان به یک نقش پررنگ در بیمارستان ها می تواند به آنها کمک کند که در مسیر قانونی خود حرکت و مشارکت فعال داشته باشند.

وی گفت: داروساز باید رابطه مستقیمی با مردم جامعه داشته باشد و همان طور که اگر زمانی اعلام شود پزشکان در یک بیمارستان حضور نخواهند یافت، نگرانی در مردم ایجاد می شود، باید رابطه مردم با داروسازان نیز به این صورت تعریف شود.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در دوره قبل از انقلاب اسلامی داروسازان به عنوان افرادی که در تیم درمان هیچ نقشی نداشتند شناخته می شدند و به همین دلیل در داروخانه و بیمارستان ها مردم داروساز را به عنوان واسط تأمین کننده می شناختند و اگر از آنها سؤال می کردیم که داروساز کیست، اعلام می کردند که شخصی است که دارو را به بیمار تحویل می دهد.

حاجی نبی تصریح کرد: با گسترش حوزه علم و دانش دارویی و نیاز به حضور گرایش های مختلف داروسازان در چرخه درمان، پزشکان امروز نمی توانند به تمام جنبه های درمان احاطه داشته باشند و این نیاز را احساس می کنند که باید یک مشاور در کنار دستشان حضور داشته باشد.

این داروساز اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته و اروپایی این امر به ظهور رسیده است و داروساز در تیم درمان نقش و جایگاه اصلی خود را پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در میانه راه هستیم و در حال فاصله گرفتن از جایگاه قدیمی خود بوده اما تا نقطه اصلی جایگاه داروسازان فاصله داریم.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: داروسازان باید از پوسته فعلی خود خارج شوند و اگر در پوسته سنتی خود باقی بمانیم، نقش خود را در جامعه از دست خواهیم داد.

حاجی نبی در پایان توضیح داد: در حال حاضر مشاهده می کنیم که حتی برخی از نمایندگان مجلس نقش داروساز را به رسمیت نمی شناسند که باید این دیدگاه تغییر پیدا کند و داروسازان به سمت خدمات محوری در حوزه عرضه دارو تبدیل نقش داشته باشند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما