شناسهٔ خبر: 24221166 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

هواپیما سیستم ELT داشت اما نمی‌دانیم چرا کار نکرد/ فرودگاه یاسوج رادار نداشت / هواپیما ۶ سال زمین‌گیر بود

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هواپیمای تهران - یاسوج مجهز به سیستم ELT بوده اما علت عمل نکردن آن مشخص نیست.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هواپیمای تهران - یاسوج مجهز به سیستم ELT بوده اما علت عمل نکردن آن مشخص نیست.

نشست خبری علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشور درباره سانحه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج از ظهر امروز (سه‌شنبه) در تهران درحال برگزاری است.

عابدزاده در جمع خبرنگاران درباره سیستم ELT هواپیمای تهران- یاسوج گفت: تمام هواپیماهای سبک و سنگین ما به این سیستم مجهز هستند. هواپیمای مذکور هم از آن برخوردار بوده اما علت اینکه چرا عمل نکرده، هنوز مشخص نیست و بسیاری موضوعات دیگر بعد از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما روشن می‌شود.

وی افزود: وضعیت بسیار نامناسب جغرافیایی و آب و هوایی منطقه با شیارهای بسیاری که وجود دارد، امکان دسترسی افراد عادی به محل حادثه را نمی‌دهد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که این هواپیما چند سال در شیراز زمین‌گیر بوده است، گفت: در این باره باید خود شرکت هواپیمایی پاسخگو باشد ولی آنچه ما می‌دانیم این است که بعد از برجام توانستند قطعات هواپیما را خریداری کنند. منابع تعمیراتی موتور هواپیمای ATR محدود است بنابراین هواپیما حدود شش سال زمین‌گیر بوده است.

همچنین رضایی‌فر، مدیرکل حوادث و سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در تکمیل صحبت‌های عابدزاده گفت: بالاترین رده ایمنی سیستم سی چک یا چک سنگین است که این هواپیما نیز در آبان ماه از آن برخوردار شده و سه ماه است که مجوز پرواز پیدا کرده است.

رضایی‌فر ادامه داد: ELT به این صورت است که اگر هواپیما دچار سانحه شد، محل آن را مشخص می‌کند. این هواپیما یک ELT داشته که ساخت شرکت فرانسوی است. البته تمام ناوگان هواپیمایی از هواپیمای سبک گرفته تا سنگین باید مجهز به این سیستم باشند که این هواپیما نیز از آن برخوردار بوده است.

عابدزاده ادامه داد: دنیا برای ELT توجه ویژه‌ای دارد و لازمه هر پرواز داشتن این سیستم به روز است ولی باید شرایط خاص برای آن تعریف شود. در تمام دنیا ELT هایی طراحی می‌شود که صد در صد راندمان داشته باشد ولی حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد آنها پاسخگو نیست.

مهابادی: برای صدا و سیما متاسفیم

در ادامه این نشست، مهابادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با ابراز گلایه از صدا و سیما در خصوص اطلاع‌رسانی سانحه گفت: طی دو سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه یاسوج هزینه کرده‌ایم. ۶۰۰ متر طول باند این فرودگاه افزایش یافته و حدود ۱۱ مانع مهم پروازی را که می‌توانست ایمنی پروازها را تهدید کند، برچیدیم. حدود ۱۱۰۸ متر باندی که داشتیم و نمی‌توانستیم استفاده کنیم را آزاد کردیم و هم‌اکنون باند به ۳۲۰۰ متر افزایش یافته است.

وی افزود: همین طور سامانه پیشرفته داخلی خریداری شده، فلایت چک هم شده و مجموعه این کارها برای انتشار در فضای جهانی منتقل شده و قرار بود هشت فروردین سال آینده به صورت رسمی ابلاغ و بهره‌ برداری شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به دو ماموریتی که وزیر راه و شهرسازی به او سپرده گفت: یکی از ماموریت‌های آقای آخوندی که به من محول کردند، توسعه فرودگاه یاسوج بود. بعد می‌گفتند این کار ناشدنی است ولی همکاران ما این کار سنگین را انجام دادند و خیلی ناراحتیم که در این شرایط چنین اتفاقی افتاده. ظلم مضاعف این است که برخی رسانه‌ها به خصوص رسانه‌ ملی اطلاعاتی سراسر غلط و فاقد سند منتشر می‌کنند به همین خاطر برای رسانه ملی متاسفیم و نمی‌دانیم با چه هدفی یأس و ناامیدی را در سطح جامعه تزریق می‌کند.

مهابادی ادامه داد: متعاقب اطلاعات فرودگاه یاسوج، بعد از قطع ارتباط رادیویی خلبان با برج مراقبت اعلام وضعیت به مرکز کنترل پرواز و مطابق دستورالعمل‌ها و واحدهای تجسس و نجات تشکیل می‌شود. دو واحد تجسس فرعی نیز در اصفهان و بوشهر تشکیل شد.

وی با اشاره به مکالمات خلبان و برج مراقبت گفت: دوستان ما با شنیدن مکالمات خلبان و برج مراقبت شروع به نقطه‌یابی محل سانحه می‌کنند. بعد اطلاع‌رسانی به شرکت مربوطه انجام می‌شود و سازمان هواپیمایی کشوری در جریان قرار می‌گیرد. از این به بعد کارها به عهده سازمان هواپیمایی کشوری گذاشته شده است.

مهابادی با بیان اینکه رادارها ابزارهایی برای افزایش ظرفیت فضا هستند، گفت: ما برای ارتقای کیفیت کنترل هوایی از رادار استفاده می‌کنیم ولی هدف اصلی ما از تجهیز فضای کشور به رادار اجرای هدف اصلی مراقبت پرواز است که برای جلوگیری از برخورد هواپیماها با یکدیگر این اقدام انجام می‌شود.

با توجه به کمبود ترافیک فرودگاه یاسوج رادار نداشت

او تصریح کرد: از رادار بهره‌برداری‌های مختلفی می‌کنیم که یکی از آنها ایمنی است اما آنچه ایمنی می‌آورد صرفا تجهیزات نیست بلکه اجرای درست دستورالعمل‌هاست. ما در سازمان رادار خریدیم و توسعه دادیم. در حال حاضر فرودگاه‌های امام، مهرآباد، اصفهان، شیراز و مشهد از رادار برخوردارند. فرودگاه بندرعباس نیز در آینده به آن مجهز می‌شود. اما فرودگاه یاسوج نیاز به رادار نداشت. زیرا ترافیک آن بالا نبود. در همه جای دنیا هم از جمله اروپا و آمریکا در مناطقی که ترافیک پایین است، رادار نصب نمی‌کنند. با این حال برنامه توسعه رادار را دنبال می‌کنیم. ما طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های بین‌المللی چالش‌هایی در این خصوص داشتیم.

منبع: ایسنا
منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما