شناسهٔ خبر: 24221147 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

گزارش فارس از سردرگمی مهدها میان بهزیستی و آموزش و پرورش

شادی‌ کودکانه قربانی کشمکش‌ مدیران می‌شود؟

کشمکش میان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش برسر اداره و نظارت بر مراکز پیش دبستانی ادامه دارد اما در این میان مهدکودک‌ها تمایل ندارند تحت پوشش آموزش وپرورش بروند و این تغییر را عاملی برای ورشکستگی مهدها می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس، در روزهای اخیر بسیاری از مهدهای کودک نسبت به تصمیمات جدید آموزش و پرورش و بهزیستی در خصوص فرستادن کودکان از 5 سالگی و از مقطع پیش دبستانی به مدارس غیرانتفاعی اعتراض کردند.

البته گویا این مصوبه از قبل بوده است اما در حال حاضر با زمزمه اجرای این مصوبه،اعتراض مهدکودک ها برانگیخته شده چراکه تمایلی به تحت پوشش رفتن در آموزش و پرورش ندارند.

در این باره وزارت آموزش و پرورشی ها به استناد سند تحول آموزش و پرورش معتقد هستند که سن تعلیم و تربیت رسمی 5 سالگی است و باید کودکان در سنین 5 و 6 سالگی تحت آموزش معلمان این وزارتخانه قرار گیرند و سن افراد لازم التعلیم هم طبق قانون مشخص می شود.

اما مدیران مهدکودک معتقدند که چنین تصمیمات شتابزده ای، نشاط و تربیت مناسب کودکان را نشانه می گیرد و بسیاری از آنها خطاب به وزیر رفاه و آموزش و پرورش می گویند اگر نگران نشاط کودکان هستید مهدهای کودک با تجربه 40 ساله محیطی مناسب تر از مدارس خواهد بود.

یکی از این معترضان به خبرنگار فارس می گوید: به وزیر آموزش و پرورش بگویید از توجه شما به نشاط کودکان سپاسگزاریم لطفا شادی کودکان 5 ساله را برای پر کردن صندلی های خالی مدارس غیرانتفاعی برخی حضرات، نابود نکنید!چون مدارس فضای مناسبی برای کودکان زیر 7سال نیست.

یکی دیگر از مربیان مهد کودک در اعتراض به این تصمیمات می گوید: آیا با این تصمیم عجولانه، خشونت علیه کودکان در مدارس کشور متوقف می شود؟! ما از وزیر رفاه می خواهیم در این تصمیمات غیر کارشناسانه آموزش وپرورش و بهزیستی مداخله و از مهدهای کودک حمایت کند.

نمایندگان مهدهای کودک که پلاکارت هایی با شعارهای « ورشکستگی مهدها = با بیکاری 120000نفر» یا «درخواست مهدهای کودک: رقابت منصفانه است» و «رعایت اصل 68 منشور حقوق شهروندی را می خواهیم» یا« مهدکودک مساوی است با تولد تا دبستان» اعتراض خود را به گوش مسئولان وزارت رفاه می رساندند.

مدیر یکی از مهدهای شرق تهران در ادامه این اعتراضات می گوید: خواستار تشکیل جلسه ای با حضور وزیر رفاه و نمایندگانشان برای بررسی و رفع مشکلات به وجود آمده هستیم.

وی می گوید: کدام یک از مدارس غیر انتفاعی، فضای مخصوص کودک، اتاق خواب و استراحت کودک، غذای ویژه کودک، سرویس بهداشتی کودکانه، نیروی متخصص، ابزار آموزشی کودکانه، فضای مستقل برای بازی، اسباب بازی های کودکانه و حتی برنامه آموزشی مبتنی بر رشد همه جانبه کودک دارند؟

دست آخر هم در بیانیه ای اعلام کردند: «آیا خانواده حاضر است کودک خود را به مدرسه غیر انتفاعی بفرستد در حالی که نه تنها هیچ یک از امکانات و شرایط نگهداری کودک را ندارد بلکه نوجوان 13 ساله در کلاس ششم با کودک 5 ، 6 ساله وی در یک فضا خواهد بود، از یک سرویس بهداشتی آن هم عموما در انتهای حیاط استفاده خواهد کرد، با چه تضمین امنیتی ؟!
چه بلایی بر سر کودک وی که نیازمند بازی و نشاط کودکانه است در محیط عاری از خلاقیت و شادی مدرسه خواهد آمد؟!
محیطی که به عقیده خود مسئولین آموزش و پرورش به بدترین شکل ممکن در حال افسرده کردن کودکان دبستانی است !!! برای کودک زیر سن مدرسه چه پیامدهایی خواهد داشت ؟!
آیا منافع مدارس غیرانتفاعی به قیمت نابودی روح و روان کودکان، کودک آزاری، تعرض، افسردگی و از بین بردن طلایی ترین سال های زندگی کودک می ارزد ؟؟!
مسئولین محترم! ( آنهایی که مدرسه غیر انتفاعی ندارند) آیا این دست تصمیمات عجولانه را بررسی کارشناسانه کرده اند؟!
یا این طرح نیز علاوه بر ناکامی و آسیب فراوان به کودکان فقط به نفع مافیای مدارس غیرانتفاعی تمام خواهد شد و منافع کودک و خانواده همچنان نادیده گرفته می شوند؟!!» 

در کنار این اعتراضات که شاید به حق هم باشد در سال های اخیر به دلیل ضعف قانون، سودجویی و عدم کنترل، شاهد رشد مراکز غیر مجاز آموزش و نگهداری کودکان در این مراکز هستیم.

این مراکز تحت عنوان مراکز خلاقیت، خانه کودک، خانه اسباب بازی، کلاسهای زبان کودکان، مراکز موسیقی کودک و. .. که قرار بود تنها برای چند ساعت کوتاه خدمات محدودی را به کودکان ارائه دهند پا را فراتر گذاشته و با سوء استفاده از نام مهدکودک، بدون داشتن مجوز و استانداردهای لازم اقدام به ارائه خدمات مهد کودک کرده اند.

متاسفانه به دلیل نا آگاهی خانواده از خطرات این مراکز غیر استاندارد و حضور کودکان، هرازگاهی اتفاقات ناگواری برای کودکان رخ داده یا فعالیتهای نامناسبی در این مراکز صورت گرفته که بدون تحقیق و کارشناسی به نام مهد کودک تمام شده است.

درحالی که به گفته مسئولان بهزیستی تفاوت بین مهدکودک های استاندارد با مجوز این سازمان که با نظارت های بسیار سختگیرانه و مداوم کارشناسان سازمان بهزیستی کار می کنند و مراکز بدون مجوز فعالیت مهد کودکی که هیچ نظارت و استانداردی ندارند تفاوت از زمین تا آسمان است.

حبیب اله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در مورد وضعیت مهدهای بهزیستی گفت: قرار نیست مراکز ما از آموزش و پرورش مجوز بگیرند.

وی افزود: تفاهمی انجام و قرار شده بود یک کارگروه مشترک میان بهزیستی و آموزش و پرورش با هماهنگی وزارت رفاه تشکیل و همه بخش های مربوطه از نظارت گرفته تا فیزیک ساختمان ها در این کارگروه بررسی شود.

فرید ادامه داد: هیچ آمادگی برای اداره این مهدها در آموزش و پرورش وجود ندارد و اگر نگاه سیاست گذاری دارند باید همه این بخش ها را با هم ببینند نه فقط بحث آموزش را بخواهند و در غیراینصورت کاری از پیش نمی رود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما