شناسهٔ خبر: 24220859 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جدیدترین تحولات سوریه؛

نخستین رویارویی نیروهای ارتش سوریه با ارتش ترکیه در عفرین/ جنایت جدید آمریکا در سوریه/حمله راکتی به دمشق/ گروه های مسلح در حلب به جان هم افتادند

نیروهای مردمی وابسته به دولت سوریه از مناطق«نبل و الزهرا» حرکت کرده و وارد عفرین شدند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، در نخستین رویارویی ارتش سوریه با نیروهای مهاجم ترکیه به عفرین، نیروهای مردمی هوادار دولت و ارتش سوریه به حمله توپخانه ای ارتش ترکیه به منطقه«کفین» در عفرین پاسخ دادند.

ضد هوایی ها در عفرین نیز یک هواپیمای شناسایی ترکیه را هدف قرار دادند.

پیش از این خبرنگار اعزامی المیادین به عفرین گفت که نیروهای مردمی وابسته به دولت سوریه از مناطق«نبل و الزهرا» حرکت کرده و وارد عفرین شدند.

این خبرنگار افزود که مسئولان نظامی پیشتاز در نیروهای مردمی وابسته به دولت سوریه در عمل به عفرین رسیدند.

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز سه‌شنبه تهدید کرد که نیروهای ارتش این کشور، ناحیه و شهر عفرین را به طور کامل محاصره خواهند کرد.

 اردوغان در سخنرانی خود در جمع نمایندگان حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) در پارلمان ترکیه گفت‌:«طی روزهای آینده و حتی زودتر، مرکز شهر عفرین محاصره خواهد شد.»

رئیس جمهور ترکیه افزود: «هیچ فرصتی برای سازمان‌های تروریستی (پ‌ک‌ک)، یگان‌های مدافع مردمی (‌ی‌پ‌ج) و اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) برای مذاکره با کسی باقی نمی‌ماند.»

 اردوغان همچنین عملیات ارتش این کشور با نام «شاخه زیتون» را برای حفاظت از مرز‌های خود و مردم سوریه خواند و افزود: «برای اطمینان از امنیت مرزهای با سوریه و امنیت برادران و خواهران سوری ‌مان و مرزهای خودمان، تا از بین‌بردن آخرین تروریست‌ها به مبارزه ادامه می دهیم.»

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه علت حضور کشورش در عفرین نه برای به بار آوردن خرابی بلکه جهت امن کردن منطقه بوده است، گفت: «با گذشت ۳۲ روز از عملیات شاخه زیتون در خاک سوریه و منطقه عفرین، ۱۷۱۵ نفر از تروریست‌ها و ۳۲ نفر از نیروهای ما کشته شدند.»

صبح امروز سه شنبه نیز وزیر خارجه ترکیه گفته بود که نیروهای دولتی سوریه وارد عفرین نشده‌اند و هنوز ورود آنان به شهر به صورت قطعی مشخص نیست.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از ستاد تبلیغات جنگ در سوریه اعلام کرد که نیروهای مردمی هوادار دولت سوریه ورود خود به منطقه عفرین که در کنترل کردهاست را آغاز کردند.

این نیروها که از راه گذرگاه «الزیاره» در شمال منطقه نبل وارد عفرین شدند به مقابله با حمله ترکیه و گروه های سوری هوادارش به عفرین کمک خواهند کرد.

از جهتی دیگر، هواپیماهای شناسایی ترکیه همزمان با ورود نیروهای مردمی پیشتاز به شهر عفرین بر فراز گذرگاه الزیاره پرواز کردند.

همچنین همزمان با ورود این نیروها برای دفاع از شهر در برابر حمله ترکیه ارتش ترکیه عفرین را گلوله باران کرد.

در پی حمله ترکیه به منطقه ای در نزدیکی ورودی عفرین هیأت های رسانه ای از آن خارج شدند.

در همین زمینه«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که اوضاع در عفرین با گفت و گوی مستقیم میان دمشق و آنکارا می تواند حل شود.

وی افزود که  روسیه تلاش برخی قدرت های خارجی برای بهره برداری از اوضاع در عفرین را رد می کند.

 

کشته و زخمی شدن بیش از 625 کودک و زن در عفرین

حمله نظامی نیروی های ارتش ترکیه و گروه های مسلح سوری هوادارش به شهر عفرین و روستاهای وابسته به آن در ریف شمالی حلب وارد سی و دومین روز خود شد.

تا کنون این حمله نظامی موجب قربانی شدن تعدادی از شهروندان غیر نظامی و وقوع خسارات سنگین در املاک ومنازل وزیرساخت های عفرین شده است.

منابع پزشکی در بیمارستان عفرین به خبرنگار سانا تصریح کردند که تجاوز مستمر نیروی های رژیم ترکیه به منازل غیرنظامیان وزیرساخت ها و تأسیسات عمومی در شهر عفرین و روستاها و شهرک های وابسته به آن تا کنون منجر به جان باختن 175 غیرنظامی و زخمی شدن بیش از 450 دیگر از جمله کودک و زنان  شده است.

روز گذشته یک دختربچه در حمله به عفرین کشته شد و8 کودک دیگر در پی حمله نیروی های ارتش ترکیه با تمام انواع اسلحه علیه شهر عفرین زخمی شدند.  روز 16 ماه میلادی جاری 6 غیرنظامی دچار تنگی نفس و خارش پوست و دیگر عوارض ناشی از گازهای سمی دراثر تهاجم نیروی های ترکیه به روستای مزینه وابسته به شهرک شیخ حدید واقع در اطراف شهر عفرین در حومه حلب شده بودند.

 

حمله گروه های مسلح به دمشق

 در تحولی دیگر، المیادین تأکید کرد که برخی آمارهای غیر رسمی حکایت از کشته شدن 10 نفر در حملات گروه های مسلح به مناطقی در دمشق پایتخت سوریه خبر دارد.

پیش از این تعداد قربانیان این حملات 5 کشته و 20 زخمی اعلام شده بود.

گروه های مسلح  بیش از 30 راکت و خمپاره به مناطقی در دمشق شلیک کردند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز در این زمینه گزارش داد که گروه های مسلح حاضر در غوطه شرقی باردیگر با هدف قرار دادن محله های مسکونی دمشق و حومه آن توافق مناطق کاهش تنش را نقض کردند.

یک منبع در فرماندهی پلیس دمشق به خبرنگار سانا در همین زمینه توضیح داد: گروه های مسلح یک خمپاره را شلیک کردند که در منطقه العباسیین سقوط کرد و در اثر آن 9 غیر نظامی زخمی شدند.

این منبع ادامه داد: سقوط 3 خمپاره در اطراف میدان های التحریر و الامویین خسارت مادی برجا گذاشت.

خبرنگار سانا نیز از سقوط تعدادی از خمپاره ها در اراضی زراعی منطقه جرمانی خبر داد و گفت: درپی این حمله خسارات مادی به محصولات کشاورزی و درخت ها وارد شد.

در مقابل، ارتش سوریه به نقض آتش بس توسط گروه های مسلح پاسخ داد.

خبرنگار سانا تصریح کرد: یگان هایی از ارتش عربی سوریه نیز در پاسخ به حملات خمپاره ای گروه های مسلح، مواضع و محل شلیک خمپاره ها را با دقت هدف قرار دادند و خمپاره انداز ها را منهدم کردند.

 

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه:غوطه شرقی  می تواند حلب دوم شود

«استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور تأکید کرد که شدت گرفتن درگیری ها در منطقه محاصره شده غوطه شرقی در نزدیکی دمشق باعث می شود این منطقه تبدیل به «حلب دوم» شود.

دی میستورا این را در اشاره به حلب دومین شهر بزرگ سوریه گفت که در پایان سال 2016 شاهد ماه ها درگیری و محاصره کامل گروه های مسلح و در نهایت مجبور شدن شان به خروج از این شهر شد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تأکید کرد: امیدوارم ما از حلب درس گرفته باشیم.

 

قتل عام 16 غیر نظامی درحمله هوایی ائتلاف آمریکایی به ریف دیر الزور

از سوی دیگر سانا گزارش داد که آمریکا جنایتی دیگر در سوریه و به طور مشخص در استان«دیر الزور» مرتکب شد.

منابع محلی به خبرنگار سانا گفتند: جنگنده‎های ائتلاف آمریکایی قتل عام جدیدی را در ریف شرقی دیر الزور رقم زده‎اند.

این منابع تأکید کردند که در حمله جنگنده های ائتلاف آمریکایی به روستای «البحره» در ریف شرقی دیر الزور، 16 غیر نظامی از جمله 9 زن قتل عام شدند.

 

گروه های مسلح به جان هم افتادند

برخی از گروه های مسلح در ریف جنوبی حلب به جان هم افتادند.

بنابر برخی گزارش ها گروه «نور الدین الزنکی» یکی از گروه های عضو گروه موسوم به «جبهه تحریر سوریا» به مقرهای گروه  جبهه النصره در منطقه السعدیه در ریف جنوبی حلب حمله کرد.

 

نشست احتمالی کشورهای ضامن روند آستانه در ماه آینده

از سوی دیگر، وزارت خارجه قزقستان اعلام کرد : نشست سه جانبه احتمالی وزیران کشورهای ضامن برقراری آتش بس در سوریه در اواسط مارس آینده در آستانه برگزار خواهد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک، به نقل از «انور جیناکوف» سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد نشست احتمالی  وزیران خارجه کشورهای ضامن روند آستانه یعنی ایران، ترکیه و روسیه  اواسط ماه مارس آینده در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار می شود.

وی افزود : مقامات کشورهای ضامن آتش بس در سوریه ( ایران ، ترکیه و روسیه ) قبل از آغاز دور جدید مذاکرات در آستانه با همدیگر دیدار می کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما