شناسهٔ خبر: 24220703 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

نشست سه جانبه کردها، دولت اسد و ارتش روسیه در حلب

همزمان با نشست سه جانبه میان نمایندگان یگان‌های مدافع خلق کرد، نیروهای دولت سوریه و ارتش روسیه در حلب با هدف بررسی تحولات مربوط به عفرین، مسؤولان ارتش‌های آمریکا و ترکیه نیز نشست‌هایی را برای بررسی مسائل مربوط به شهر منبج برگزار کردند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در این نشست سه جانبه که با حضور سبان حمو، فرمانده یگان‌های مدافع خلق سوریه، مالک علیا، رئیس کمیته امنیتی نیروهای دولت سوریه و فرمانده مرکز آشتی روسیه در شمال سوریه در شهر حلب برگزار شد، کردها متن توافقنامه به دست آمده با دمشق را که شامل سه بند بود، ارائه کردند.

از جمله بندهای این توافقنامه هماهنگی و همکاری میدانی میان ارتش سوریه و یگان‌های مدافع خلق کرد، تلاش برای مقابله با عملیات شاخه زیتون ترکیه در عفرین و همکاری در راستای آزادسازی مناطق تحت کنترل ارتش ترکیه و گروه‌های حامی آنها در شمال عفرین و در نزدیکی مرز است.

توافقنامه به دست آمده میان کردها و دولت سوریه خلاصه‌ای از مذاکرات و سازش‌های اخیر دو طرف بود، در حالی که دمشق به دنبال کنترل کامل در عفرین همانند سایر مناطق این کشور است، در این میان یگان‌های مدافع خلق کرد پیشنهاد دادند که نیروهای این یگان لباس فرم نیروهای ارتش سوریه را بر تن کرده تا به این ترتیب هرگونه حمله‌ای به آنها به بحرانی میان آنکارا و دمشق تبدیل شود.

در این توافقنامه اشاره‌ای به جزئیات مربوط به نیروها، مهمات و اماکن استقرار آنها نشده و تنها اصول کلی که دو طرف درمورد آنها به توافق رسیده‌اند ذکر شده است.

در این نشست سه جانبه نمایندگان ارتش روسیه اعلام کردند، هیچ‌گونه دستورعملی از سوی رهبران خود دریافت نکرده‌اند و نیروهای آنها که پیش از آغاز عملیات شاخه زیتون از این منطقه عقب‌نشینی کرده بوده، هرگز از این توافق حمایت نخواهند کرد بلکه اجرای آن را گامی خطرناک می‌دانند.

این موضعگیری ارتش روسیه تاکیدی بر اظهارات والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه پیش از آغاز عملیات شاخه زیتون در ماه گذشته میلادی بود که گفت: ترکیه حق دفاع از امنیت ملی خود را دارد و ارتش روسیه هرگز مانع جنگنده‌های ترکیه در حمله به عفرین نخواهند شد.

سبان حمو نیز در این نشست گفت: ما مشکلی با ورود نیروهای ارتش سوریه به عفرین برای حمایت از این منطقه و برقراری امنیت در مرزهای آن در برابر نیروهای ترکیه نداریم. همزمان آمریکا و ترکیه نیز مذاکراتی درباره شهر منبج داشتند.

در این نشست نمایندگی از ارتش و اطلاعات ترکیه برای بررسی تحولات منبج که یک مرکز ارتش آمریکا و مرکز دیگر برای ارتش روسیه در آنجا قرار دارد، حضور داشتند.

طبق اطلاعات به دست آمده در این میان آمریکا پیشنهاد استقرار ارتش ترکیه و آمریکا در منبج و پذیرش مساله کاهش نقش یگان‌های مدافع خلق کرد در این شهر را داد اما ترکیه خواستار خروج یگان‌های مدافع خلق بود که شامل حدود ۳۰۰ نیرو می‌شود به شرق رودخانه فرات و منحل شدن شورای تشکیل شده در این دوره و انتقال مدیریت این شهر مالکان آن را داشت. علاوه بر اینها آنکارا خواستار استقرار نیروهای عربی و گروه‌های مخالف سوریه تحت حمایت خود در مرزهای ترکیه بود.

به گفته برخی منابع، آنکارا تلاش می‌کند رقابت میان پیشنهاد آمریکا و مسکو جهت حصول بهترین پیشنهاد در مورد منبج و عفرین که در راستای منافع ترکیه باشد، ایجاد کند./ایسنا

 

نظر شما