شناسهٔ خبر: 24220682 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

سرسنگی در اختتامیه جشنواره ایده‌پردازی هوایی و هوانوردی تاکید کرد؛

لزوم استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی/بین ایده تا تولید محصول با یک حلقه مفقوده مواجهیم

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در اختتامیه اولین جشنواره ایده‌پردازی هوایی و هوانوردی، مهم‌ترین ظرفیت موجود در پیشرفت کشور را نیروی جوانان و دانشجویان دانست و گفت: این نیروی پرقدرت در تشکل‌های علمی جمع شده‌اند، ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم از آنها کاملا استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در اختتامیه اولین جشنواره ایده‌پردازی هوایی و هوانوردی که با حضور مهندس احمد بیرانوند مشاور عالی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی ریاست جمهوری و جمع کثیری از دانشجویان و محققان جوان کشور در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تسلیت ایام حضرت فاطمه‌(س) و حادثه دلخراش سقوط هواپیمای تهران- یاسوج، گفت: متاسفانه دو تن از دانشجویان دانشگاه تهران نیز جزء مسافران این پرواز بودند و به همین دلیل غصه ما از این رخداد بیشتر شد. امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا کمتر شاهد این اتفاقات باشیم. حادثه در همه کشورها و از جمله کشورهای توسعه یافته نیز رخ می‌دهد؛ اما در برخی از کشورها از جمله کشور ما میزان این حوادث بالاست و دلایل آن هم دلایلی است که به نظر می‌رسد با کمی تدبیر می‌توان آنها را برطرف کرد. هرچند که متاسفانه در سال 96، شاهد رخدادهای تأثرباری برای کشور بودیم، اما آرزو می‌کنم سال جدید سالی خوش و با برکت برای همه مردم و به‌ویژه هم‌میهنان ما باشد.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره ایده‌پردازی هوایی و هوانوردی کار بسیار دشواری بوده است، ضمن تشکر از دانشجویان برای مشارکت در برگزاری این جشنواره، گفت: امیدواریم کماکان حمایت‌های خوب معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ادامه داشته باشد. ما در کشور مشکلات زیادی داریم و در این شکی نیست؛ کمبود امکانات در کشور، زیاد و امکانات به میزان نیازهای جامعه علمی کشور نیست. اما من به یک چیز اعتقاد دارم: درست است که کاستی‌های زیادی داریم و نیازها و مشکلات زیادی هم داریم، اما در عین حال هنوز از ظرفیت‌های موجود تمام و کمال استفاده نکرده‌ایم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، مهم‌ترین ظرفیت موجود در پیشرفت کشور را نیروی جوانان و دانشجویان دانست و گفت: این نیروی پرقدرت در تشکل‌های علمی جمع شده‌اند، ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم از آنها کاملا استفاده کنیم. در دانشگاه تهران 180 انجمن علمی فعالیت می‌کنند، اما ما به این هم قانع نیستیم و اعتقاد داریم که در طول برنامه سوم توسعه دانشگاه تهران این رقم می‌تواند به سه برابر افزایش پیدا کند.

دکتر سرسنگی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت انجمن‌ها، اظهار کرد: من مطمئنم این جشنواره می‌تواند آثار مناسبی در سال‌های آینده هم برای کشور و هم برای جامعه علمی داشته باشد. این جشنواره و بسیاری دیگر از جشنواره‌ها توسط تعدادی جوان سخت‌کوش، با استعداد و متعهد در یک انجمن علمی برگزار شده است که شاید سازمان‌های عریض و طویل نتوانند یک درصد آن را هم انجام دهند.

این استاد دانشگاه تهران، تاکید کرد: اگر سازمان‌های عریض و طویل اجرایی کشور بخشی از ماموریت‌های خود را به دانشجویان بسپارند، هم بهتر و ارزان‌تر برگزار خواهد شد و هم به فضای نشاط دانشجویان افزوده می‌شود. امیدواریم مسئولان به این نکته توجه کنند و با سرمایه‌گذاری اندک بتوانیم طیف وسیعی از دانشجویان را فعال کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در ادامه سخنان خود گفت: باید دانشجویان را برای انجام کارهای بزرگ آماده کنیم؛ هرچند که آنها نیز باید خود پا پیش بگذارند. خیلی از ایده‌ها می‌تواند تبدیل به ایده‌های بزرگی در این مملکت شود. بسیاری از جوانان در زمان جنگ کارهایی کردند که باورنکردنی است. این جوانان آن زمان ارزشمند بودند و به آنها توجه می‌شد، اما متاسفانه امروزه قشری از مدیران اجرایی کشور با سن بالا حاضر نیستند بپذیرند که همین جوانان که توانستند در دهه 60 با تلاش خود این کشور را نجات دهند، می‌توانند امروز هم همین کار را بکنند.

دکتر سرسنگی با بیان اینکه ما در کشورمان بین ایده تا تولید محصول با یک حلقه مفقوده روبه‌رو هستیم، افزود: ایده‌های خوبی وجود دارد، اما جریان و زیرساختی که بخواهد این ایده‌ها را به محصول تبدیل کند، نداریم که این یک ضعف است. مطمئنا اگر این حلقه مفقوده یافت نشود، برگزاری هزار جشنواره هم فایده ندارد و نهایتا جوانان دانشجو عاصی می‌شوند و فرار مغزها پیش می‌آید.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران بر استفاده از ظرفیت پارک علم و فناوری این دانشگاه به عنوان یکی از جامع‌ترین پارک‌های کشور برای حمایت از دانشجویان تاکید کرد و در ادامه گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می‌تواند از ابتدای برگزاری جشنواره‌ها و ایده‌پردازی جوانان و دانشجویان در کنار آنها باشد تا یک ایده خوب به محصول تبدیل شود. ما باید فرآیند تکامل را در دانشگاه تهران ایجاد کنیم و راه آن ارتباط دانشجویان با پارک علم و فناوری است.

برگزاری جشنواره بزرگ کارآفرینی دانشگاه تهران در آینده نزدیک

وی به حوزه کارآفرینی نیز اشاره و اظهار کرد: کارآفرینی یکی از محورهای برنامه سوم توسعه دانشگاه تهران است. الان دیگر دنیا، دنیایی نیست که دانشگاه به کارآفرینی توجه نداشته باشد. ما باید برای آینده دانشجویان و مسئولیت‌پذیری اجتماعی آنها برنامه‌ریزی کنیم. نباید این‌طور باشد که دانشجویان بیایند سر کلاس‌ها مطلبی یاد بگیرند و یک مدرکی به آنها داده شود و فارغ‌التحصیل شوند. ما باید درباره حضور اجتماعی دانشجویان فکر کنیم.

دکتر سرسنگی مسئولیت دانشگاه را ساختن انسان‌هایی دانست که به درد جامعه بخورند و در آن مشارکت داشته باشند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران از برگزاری جشنواره بزرگ کارآفرینی این دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: صنعت هوافضا امروز یکی از مباحث مهم جهان است که باعث شده تا بعضی از کشورها با داشتن آن برتری خود را به رخ بکشند. بنابراین ما هم باید به این حوزه کاملا توجه کنیم.

برگزاری 3 کارگاه خلاقیت، طراحی و تدوین کسب و کار و ایده‌پردازی در صنعت هوانوردی

در ادامه این مراسم مهدی تاج‌پور، دبیر این جشنواره در مراسم اختتامیه با بیان اینکه جشنواره ایده‌پردازی هوایی و هوانوردی از اردیبهشت امسال آغاز به کار کرده است، گفت: در این جشنواره 3 کارگاه خلاقیت و نوآوری، طراحی و تدوین کسب و کار و ایده‌پردازی در صنعت هوانوردی برگزار شد.

تاج‌پور با بیان محورهای این جشنواره شامل بهینه‌سازی مصرف سوخت، کاربردهای نوین وسایل پرنده، ایمنی پرنده‌های بدون سرنشین و کاربرد فناوری‌های نوین در طراحی هواپیما، خاطرنشان کرد: این جشنواره با مشارکت همه کانون‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور به ویژه انجمن‌های هوا و فضا برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، در پایان مراسم اختتامیه جشنواره ایده‌پردازی هوایی و هوانوردی، از برگزیدگان این جشنواره توسط دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران و مهندس احمد بیرانوند، مشاورعالی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تقدیر به عمل آمد.


تیم پیشگامان موتور-ژنداتور (PEG) رتبه اول، مهدی عزیزی و حمیدرضا مرادزاده رتبه دوم و آرش جعفری رتبه سوم این جشنواره را از آن خود کردند و فواد مسلم، امیر سپهری و علیرضا سپهری شایسته تقدیر شناخته شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما