شناسهٔ خبر: 24219819 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی عملکرد رسانه‌ها در پوشش اخبار هواپیمای یاسوج

۲ نظریه درباره انتشار اخبار و عکس‌های سقوط هواپیما

«وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد رسانه باید با تمام وجودش وارد آن شود و برای جامعه روایتگر آنچه می‌بیند باشد؛ چراکه بیان واقعیات از چنین جاهایی نشأت می‌گیرد و اگر بخواهیم یک واقعیت اینچنین را سانسور کنیم، به مرور به سانسور کردن عادت خواهیم کرد.»

صاحب‌خبر -

این جملات بخشی از صحبت‌های بهروز بهزادی ـ روزنامه‌نگار پیشکسوت و رییس شورای سیاست‌گذاری روزنامه «اعتماد» ـ درباره نحوه عملکرد رسانه‌ها در پوشش اخبار مربوط به حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج است.

او معتقد است که رسانه‌ها در پوشش اخبار این حادثه عملکرد چندان مناسبی نداشتند و بعضا بدون منبع و تاییدهای رسمی، اخبار را منتشر کردند.

او در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به نحوه‌ی پوشش اخبار این حادثه ناگوار از همان ساعات نخست و طرح این پرسش که «چطور برخی از رسانه‌ها قبل از آنکه به صورت رسمی و از سوی فرد مسؤولی اعلام شود که مسافرین این هواپیما کشته‌ شده‌اند، این خبر را اعلام کردند؟»، گفت: رسانه‌ها باید کاملا از موضوعی مطمئن شوند تا بتوانند آن را اطلاع‌رسانی کنند. در موارد مشابه سوانح هوایی بارها پیش‌ آمده که هواپیمایی سقوط کرده و برخی از مسافران آن زنده مانده‌اند و حتی در این زمینه موردی داشتیم که یک گروه ورزشی در آمریکای جنوبی سقوط کردند و بعد از مدتی مشخص شد که برخی از آنها زنده مانده‌اند. این در حالی است که در حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج برخی از رسانه‌ها خیلی راحت و بدون هیچ تائید رسمی اعلام کردند که تمام مسافران این هواپیما کشته شده‌اند.

بهزادی خاطرنشان کرد: فعالیت رسانه‌ها در این مواقع باید به گونه‌ای باشد که نه تنها به همین راحتی اخبار را منتشر نکنند، بلکه اگر مقام مسؤولی هم کشته شدن تمام مسافران این هواپیما را اعلام کرد، به این موضوع شک کنند و پیگیری‌های بیشتری انجام دهند. به هر حال درست است که احتمال کشته شدن این افراد بسیار زیاد است، اما زمانی می‌توان با این قاطعیت این موضوع را اعلام کرد که کاملا از موضوع مطمئن شده باشیم.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا رسانه‌ها در پوشش تصویری و خبری حوادث ناگواری همچون سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج باید خط قرمزهایی را رعایت کنند، بیان کرد: در این باره دو نظریه در این دنیا وجود دارد؛ یکی اینکه رسانه‌ها باید واقعیت‌ها را به مردم بگویند تا به سازمان‌های هواپیمایی فشار وارد شود که بیشتر دقت کنند؛ و دیگر اینکه مردم نباید تصاویر جنازه ببینند چراکه ممکن است روی روحیه‌ آنها تاثیر بگذارد. هیچکدام از این دو نظریه که مدام درباره آنها بحث می‌شود و عده‌ای مواق و مخالف هم دارند که برای برحق بودنشان بسیار تلاش می‌کنند، هنوز نتوانسته‌اند برحق بودن مطلقشان را به اثبات برسانند.

او معتقد است: وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد رسانه باید با تمام وجودش وارد آن شود و روایتگر آنچه می‌بیند باشد. چراکه بیان واقعیات از همین‌ جاها نشأت می‌گیرد و اگر بخواهیم یک واقعیت اینچنین را سانسور کنیم، به مرور به سانسور کردن عادت خواهیم کرد.

رییس شواری سیاست‌گذاری روزنامه «اعتماد» در پایان سخنان خود یادآور شد: در کل رسانه‌ها را ضعیف می‌بینم. رسانه‌های ما در حال حاضر جز در مبحث سیاست، در سایر حوزه‌های دیگر همچون اجتماعی، حوادث و ... فعالیت مناسبی ندارند؛ به عنوان مثال رسانه‌ها باید قاعدتا پس از سقوط این هواپیما گزارش تحقیق کاملی در این باره منتشر کنند. رسانه‌ها باید چشم بیدار جامعه باشند. آیا هستند؛ نه؟

انتهای پیام

نظر شما