شناسهٔ خبر: 24219714 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

سبحانی نیا در گفتگو با نما:

كوتاه آمدن دولت از موضع توافقات برجام خلاف خواست ملت و رهبری است

عضو سابق كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران كشوری است كه همیشه مورد طمع و تجاوزكشورهای متخاصم بوده لیكن برای دفاع از حریم و امنیت ملی مان هرگز تابع نظر هیچ كشوری نبوده و نخواهیم بود و موضوعات دفاعی و موشكی مان خط قرمزبوده و قابل مذاكره نیست.

صاحب‌خبر -
حسین سبحانی نیا عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما با اشاره به بدعهدی آمریکا در موضوع برجام، گفت: در مسئله برجام ترامپ به عنوان رئیس جمهور و نماینده آمریکا موضع روشنی بر بدعهدی خود از ابتدا داشت ولی کشورهای اروپایی مواضع متغییری داشته اند.
وی با اشاره به موضع مشترک ابتدایی کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در پایبندی بر برجام ،عنوان نمود: اروپایی ها از ابتدا مواضع شان حمایت از برجام و پایبندی و پایداری بر آن بود مبنی بر اینکه تغییری در برجام قابل اعمال نبوده و برجام همانی است که توافق شده و تمام شده است.
وی افزود: ولی متاسفانه در یکی دو ماه اخیر اینطور به نظر می رسد که کشورهای اروپایی با سردمداری فرانسه موضع جدیدی در قبال ایران و پایبندی بر برجام گرفته اند واعلام می کنند که در روند مذاکرات برجام هسته ای صحبت هایی با ایران در مورد مذاکرات مربوط به مسایل موشکی داشته اند وبایداکنون در برجام گنجانده شود.
سبحانی نیا تصریح نمود: در این راستا و با هدف تحمیل محدودیت پیرامون مسایل موشکی جمهوری اسلامی ایران،کشورهای اروپایی چون آلمان،فرانسه وانگلیس اقدام به تشکیل کارگروه هایی برای بررسی،تنظیم و تدوین محور هایی نموده اند که بتوانند مورد مذاکره در امور دفاعی و موشکی قرار داده و در غالب برجام بر کشورمان تحمیل نمایند.
وی خاطر نشان کرد: تبعا" مواضع اخیر کشورهای اروپایی متاثراز فشارو تهدیدات امریکا و عدم استقلال رای کشورهای اروپایی در اتحادیه اروپا است چرا که این مواضع به نفع کشورهای اروپایی وحتی امریکا نیست .
وی ابراز نمود: برهم زدن و عدم پایبندی بر توافقی که با این همه سر وصدا در دنیا و سالها صرف زمان و جلسات پیوسته به جمع بندی رسیده و خاتمه یافته است و اکنون مورد بدعهدی قرار می گیرد برای آمریکا و اروپا هزینه خواهد داشت.
وی عنوان نمود: مورد پذیرش و باور عمومی مردم دنیا نیست که تنها با روی کار آمدن یک دولت و رئیس جمهور جدید در امریکا همه چیز بهم بریزد و برجام به عنوان یک تعهد بین المللی نقض شده یا مورد خدشه قرار گیرد،موضعی که در خیلی زمینه ها می تواند معاهدات وتوافقات بین المللی را زیر سوال ببرد بخصوص برای این کشورها که مدعی پایبندی بر مواضع سیاسی وبین المللی خود هستند.
وی با انتقاد از دوگانگی رفتار اروپایی ها، اظهار نمود: مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملا"در زمینه مسائل دفاعی روشن است خط قرمز ما مسائل موشکی است که همواره به عنوان توانمندی ملی در عرصه بین الملی و امور دفاعی مطرح شده و برای حمله و تجاوز به جایی نبوده است.
وی با بیان اینکه ایران کشوری است که همیشه مورد طمع و تجاوزکشورهای متخاصم بوده،اذعان نمود: برای دفاع از حریم خودمان هرگز تابع نظر هیچ کشوری نبوده و نخواهیم بودموضوعات دفاعی و موشکی قابل مذاکره نیست و این مسئله ای است که باید موردتوجه جدی دست اندرکاران سیاسی کشور نیز قرار گیرد.
وی در پایان افزود: اگر طرفین مذاکره زیر بار تعهدات برجام هسته ای نروند برگشت به جای اول برای ما با وجود هزینه های موجود عملی وامکان پذیر است چرا که به هیچ عنوان کوتاه آمدن از مواضع توافق شده مورد قبول ملت و رهبری نخواهد بود.

نظر شما