شناسهٔ خبر: 24219572 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاون آخوندی: سیستم ELT هواپیمای آسمان فعال بود/ ماهواره‌ها سیگنال آن را دریافت نکردند

R1012188/P1010114/S7/CT11

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه موتور و قطعات موردنیاز هواپیمای آسمان ۳ ماه پیش در شیراز نصب شد، گفت: سیستم ELT این هواپیما ساخت فرانسه و اعتبار آن تا ۲۰۲۱ میلادی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  علی عابدزاده در نشست خبری در پاسخ به تسنیم مبنی بر ابهامات مربوط به سیستم ELT و آخرین چک هواپیمای سقوط کرده آسمان اظهار کرد: در بررسی سانحه سقوط هر هواپیمایی طی 4 مرحله جمع‌آوری اطلاعات، آنالیز، نتیجه‌گیری و پیشنهادات برای پیشگیری انجام می‌شود.

عابدزاده با بیان اینکه هم‌اکنون در مرحله جمع‌آوری اطلاعات هستیم یادآور شد: تیم بررسی سانحه بلافاصله تشکیل شد و تمام اطلاعات را از شرکت فرودگاه‌ها، سازمان هواپیمایی و هواپیمایی آسمان دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه هواپیمای سقوط کرده آسمان حدود 6 سال در شیراز زمین گیر بود، تصریح کرد: خوشبختانه پس از برجام قطعات و موتور موردنیاز برای تعمیر این هواپیما خریداری شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تعمیر و نگهداری انجام شده این هواپیما در بالاترین رده و آبان‌ماه امسال در شیراز انجام شد به موضوع فعال نشدن ELT این هواپیما اضافه کرد تاکید کرد: براساس آنکس 6 ایکائو داشتن و فعال بودن سیستم ELT جزء الزامات است.

عابدزاده بیان کرد: در صورت بروز سانحه برای هواپیما این سیستم محل سانحه را در دو فرکانس 406 مگاهرتز  (مخصوص ماهواره) و فرکانس 121.5 منطقه‌ای ارسال می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هواپیمای ATR آسمان یک دستگاه ELT سوکاتای فرانسوی بود که اعتبار کارکرد آن تا 2021 میلادی بوده است.

عابدزاده تاکید کرد: تمام ناوگان هوایی سبک و سنگین زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری به سیستم ELT مجهزند و هرسال در زمان مجوز صلاحیت پرواز این سیستم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: دنیا توجه ویژه‌ای به ELT دارد و در هر پرواز ELT باید شرایط خاصی برای ارسال سیگنال داشته باشد.

وی بیان کرد: هنوز این سیستم به صورت 100 درصد راندمان ندارد و براساس گزارش‌های جهانی 40 تا 50 درصد در شرایط مختلف پاسخگو نیست.

به گفته عابدزاده  ELT هواپیمای سقوط کرده آسمان فعال بوده اما فرکانس آنها را ماهواره‌ها دریافت نکردند.

انتهای پیام/ 

نظر شما