شناسهٔ خبر: 24218877 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

سامانه تعاملی کاشف آغاز به کار کرد

«سامانه تعاملی کاشف» در راستای طراحی و تامین نظام گزارش دهی رخداد‌های امنیتی و با هدف ایجاد هماهنگی در رویارویی موثر با حوادث امنیت اطلاعات بانکی آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین این بانک، در مراسم رونمایی از سامانه تعاملی کاشف گفت: کاشف و سامانه تعاملی  زمینه مناسبی را برای تعامل دو سویه بین نمایندگان و متصدیان امنیت بانک‌ها و ساختار حاکمیتی نظام بانکی کشورفراهم می‌کند و این امر گام مثبت و سازنده‌ای برای دستیابی به سطح مطلوب امنیت در تبادلات بانکی است.

حکیمی تاکید کرد: ایجاد سامانه‌ای که قابلیت‌های لازم برای گردآوری و به اشتراک گذاری بهنگام اطلاعات و رخداد‌های امنیت اطلاعات بانکی را در راستای رویارویی موثر با حوادث امنیت اطلاعات بانکی دارا باشد، از جمله وظایفی بود که بانک مرکزی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به شرکت مدیریت امن الکترونیکی کاشف واگذار کرده بود.

وی در خصوص قابلیت‌های سامانه تعاملی کاشف گفت: در حال حاضر دو خدمت گزارش دهی رخداد‌های امنیتی و مسدودسازی کارت‌های بانکی توسط این سامانه تعاملی ارایه می‌شود و در آینده نزدیک امکان مسدودسازی وجوه مشکوک و رفع مسدودی این وجوه نیز به قابلیت‌های این سامانه افزوده خواهد شد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد: با تمهیدات به عمل آمده، سامانه تعاملی کاشف به زودی قابلیت مشارکت و نقش آفرینی نمایندگان نیروی انتظامی و قوه قضاییه را نیز فراهم می‌کند که این امر نقش بسزایی در ساماندهی و تسهیل تعاملات نظام بانکی، قوه قضاییه و نیروی انتظامی در حوزه رسیدگی بهنگام به کلاهبرداری‌های مالی ـ. سایبری دارد.

حکیمی افزود: سامانه تعاملی کاشف بستر امن و مناسبی است که تمامی متولیان و فعالان حوزه امنیت بانکی می‌توانند با استفاده از آن، رخداد‌های امنیتی و تجارب و مشاهدات خود را با در نظر گرفتن مصالح امنیتی و منافع بانک‌ها و موسسات اعتباری با یکدیگر به اشتراک بگذارند و این سامانه می‌تواند علاوه بر گردآوری مطلوب دریافت‌های امنیتی، موجب افزایش آگاهی و دانش فعالان این حوزه شود و به آنان محتوا و راهکار‌های کارگشا ارائه دهد.

وی با بیان اینکه سامانه تعاملی کاشف نقش مهمی در مدیریت و توسعه دانش امنیت خواهد داشت تصریح کرد: دانش امنیت بین متخصصان این حوزه در سطح نظام بانکی پراکنده است و این سامانه شرایطی را فراهم کرده تا دانش و اطلاعات غیرمتمرکز در حوزه امنیت بانکی به طور عام و اطلاعات مرتبط با تهدیدات و آسیب پذیری‌های امنیتی به طور خاص، در بستری مطمئن و تخصصی گردآوری شده و در میان ذی نفعان به اشتراک گذاشته شود.

حکیمی گفت: تداوم این روند تعاملی و همکاری و هم افزایی مورد انتظار میان کاشف و بانک‌های کشور در نهایت زمینه‌ای را فراهم می‌کند که اطلاعات حوزه امنیت بانکی با اتکا به سازوکارها، قالب‌ها و رویه‌های تدوین شده به دانش تبدیل شده و در نهایت موجب ارتقای امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات بانکی شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچنین با اشاره به افق مورد انتظار بانک مرکزی از راه اندازی سامانه تعاملی کاشف تاکید کرد: هدف از مجموعه تلاش‌های صورت گرفته و اقدامات در حال انجام، تقویت قابلیت‌های موجود و هم افزایی میان دستگاه‌های ذی ربطی است که همگی با توانمندی‌های تخصصی درصدد محافظت از اعتبار نظام بانکی، تامین مطلوب حقوق شهروندی و منافع بانک‌ها و موسسات اعتباری اند./میزان

نظر شما