شناسهٔ خبر: 24218843 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فواد معصوم : روابط عراق و لبنان مهم و تاريخي است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما ، رئيس جمهور عراق روابط کشورش با لبنان را روابطي مهم و تاريخي توصيف کرد .
به گزارش شبکه تلويزيوني العراقيه، فواد معصوم رئيس جمهور عراق در کنفرانس خبري با ميشل عون همتاي لبناني خود گفت: ما از رئيس جمهور لبنان تشکر مي کنيم که به دعوت ما براي سفر به عراق پاسخ مثبت داد. آقاي ميشل عون قبل از اينکه رئيس جمهور باشد شخصيت لبناني بسيار مهمي است. بين عراق و لبنان روابطي تاريخي وجود دارد که به هزاران سال برمي گردد و شايد مي توان براي اين روابط تاريخي به حماسه (تاريخي) گيلگمش اشاره کرد .
رئيس جمهور عراق افزود: همچنين از زماني که تغيير نظام در عراق صورت گرفت ما از لبنان به عنوان الگو و نمونه اي براي اعتبار بخشيدن به بخش هاي مختلف در کشور استفاده کرديم . منظور ما از بخشهاي مختلف اين است که توازن در بين جريانهاي مختلف ايجاد شود. از اينرو ما الگوي لبناني را در اختيار داشتيم. اين در حالي است که بسياري از برادران لبناني ما در لبنان مي خواهند در اين الگو بازنگري کنند. البته اين يک اقدام و رفتار انساني است و هر چيزي مي تواند مورد بازنگري قرار بگيرد. ما نيز مي بينيم که بسياري از مسائل را بايد بازنگري کنيم. به همين خاطر روابط بين دو کشور به دليل اينکه تاريخي است روابطي محکم در زمينه هاي فرهنگي و سياسي و فکري است . همچنين منافع مشترکي بين دو کشور وجود دارد.
وي همچنين ادامه داد:‌ در ديدار دوجانبه اي که بين رؤساي جمهور و هيئت هاي عراقي و لبناني صورت گرفت درباره مسائل عملي که اين روابط را از نظر ميداني بهبود مي بخشد با هم گفتگو کرديم. همچنين موضوع ارائه تسهيلات براي دو کشور جهت ورود شهروندان عراقي به کشور لبنان يا ورود شهروندان لبناني به کشور عراق و همچنين برقراري خطوط هوايي بين دو کشور و بسياري از اين مسائل مورد بررسي قرار گرفت.

دعوت عوام از رئیس جمهور عراق به لبنان

رئيس جمهور لبنان پس از گفتگو با همتاي عراقي خود به طور رسمي از وي براي سفر به بيروت دعوت کرد.

در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با رئيس جمهور لبنان در بغداد تاکيد کرد پيشينه روابط دو کشور عراق و لبنان به هزاران سال پيش باز مي گردد. روابط دو کشور تاريخي، فرهنگي و سياسي است و دو کشور در اين خصوص منافع مشترکي دارند.

ميشل عون روز سه شنبه در چارچوب سفري رسمي وارد بغداد شد.

نظر شما