شناسهٔ خبر: 24218831 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام واسطی:

قرار گرفتن در مسیر الهی نیاز به تمرین و مراقبت دارد

معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام گفت: انسان ممکن است در کارهای نیک پیشقدم باشد اما تمام تمرکزش روی همان کارهای خیر باشد؛ در حالی که تمام تمرکز درونی انسان باید روی حب الهی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی؛ معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، شامگاه دوشنبه در مراسم عزاداری شب شهادت حضرت زهرا(س) که در محل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، با یادآوری سخنان شب های گذشته خود پیرامون جایگاه جوان مسلمان در دنیای مدرن، به بیان نکاتی پیرامون این موضوع پرداخت.

 معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام گفت: هرکسی که به سمت اعمال آزاد تمایلات خود حرکت کند و یا شرایط پیرامونی اش او را به سمت چنین موضوعی سوق دهد و به طور کلی تمام جلب توجهش به خواسته های نفسانی اش باشد، در جریان دنیای مدرن شیطانی قرار گرفته است.

وی افزود: از طرف دیگر جوان مسلمان برای این که بتواند در این دنیای پر تلاطم و ظلمانی که هرچه تلاش می کنی حقیقت را کشف کنی، دائما تحت مدیریت ارتباطات و اطلاعات خارجی هستی، باید اراده متمرکز داشته باشد؛ یعنی روی خواست الهی تمرکز کند.

حجت الاسلام واسطی تأکید کرد: جوان ما وقتی می خواهد در یک کنکور شرکت کند، تمام زندگی خود را بر اساس آن تنظیم می کند تا بتواند به یک هدف عالی دست یابد چرا که در عالم دنیا هیچ رشدی حاصل نمی شود، مگر این که روی آن مسأله تمرکز حاصل شود.

معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام خاطرنشان کرد: در تفکر قرآنی و روایی آموختیم که مؤمنان باید روی حب الهی تمرکز داشته باشند چرا که بقیه مسائل یا حواشی هستند و یا زمینه ساز اصل موضوع قرار می گیرند. موقعیت های تصمیم گیری، بزنگاه هایی هستند که در آن موقعیت ها خواسته های فرد خود را نشان می دهند.

وی تصریح کرد: قرار گرفتن در مسیر الهی نیاز به تمرین و مراقبت دارد و یکی از دستورالعمل های مراقبت این است که انسان در موقعیت های تصمیم گیری از خود بپرسد آیا اراده اش مورد رضای الهی است یا خیر؟ امام جواد(ع) می فرماید «القَصدُ إلَى اللّه ِ تعالي بِالقُلُوبِ ، أبلَغُ مِن إِتعابِ الجَوارِحِ»؛ یعنی انسان ممکن است در کارهای نیک پیشقدم باشد اما تمام تمرکزش روی همان کارهای خیر باشد؛ در حالی که تمام تمرکز درونی انسان باید روی حب الهی باشد.

حجت الاسلام واسطی حضور قلب در نماز را از ضروریات تمرکز بر حب الهی قلمداد کرد و افزود: شخصی از معصوم(ع) سؤال کرد که چگونه حضور قلب در نماز را افزایش دهد؛ حضرت فرمودند اولا وقتی می خواهی وضو بگیری، با آرامش و طمأنینه وضو بگیر و به اعمال خود توجه داشته باش؛ ثانیا قبل از نماز دقیقه ای بیندیش که می خواهی چه کاری انجام دهی./820/پ۲۰۴/ب۱

نظر شما