شناسهٔ خبر: 24218759 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

با اشاره به دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها

مدیرعامل فرابورس: پیش‌بینی سود برای عرضه‌های اولیه الزامی است

مدیرعامل فرابورس ایران می‌گوید دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها منطبق با استانداردهای دنیا است، اما باید کم کم اصلاحاتی در آن صورت گیرد. او تاکید می‌کند شرکت‌هایی که می‌خواهند در سال ۱۳۹۶ عرضه اولیه شوند باید پیش بینی سود را در گزارش خود داشته باشند اما شرکت‌هایی که در حال حاضر بورسی یا فرابورسی هستند نیازی نیست پیش‌بینی سود اعلام کنند.

صاحب‌خبر -

امیر هامونی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها، اظهار کرد: از دیدگاه من این‌که دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها عوض شد یک اقدام شجاعانه بود و من این را اقدام مثبتی ارزیابی می‌کنم.

وی در مورد حذف EPS نیز اظهار کرد: تا چند سال پیش بررسی می‌کردیم که EPS حذف شود یا خیر. سرمایه‌ گذاران عادت کرده بودند که EPS را داشته باشند و به ما می‌گفتند که پیش‌بینی سود را برای تحلیل‌ها نیاز داریم در نتیجه سرمایه‌ گذاران  متکی به EPS  بودند.

مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: اما نگاه سازمان بورس یک نگاه تطبیقی بود. سازمان بورس دید که در دنیا برای گزارشگری چه اتفاقی می‌افتد. آیا در دنیا خود ناشر EPS را اعلام می‌کند یا تحلیلگرانی هستند که آنها این کار را انجام می‌دهند. در نتیجه دستورالعمل جدید با یک نگاه تطبیقی داده شده و با استانداردهای دنیا مطابقت دارد.

هامونی تاکید کرد: اگرچه این دستورالعمل با استانداردهای دنیا تا حد قابل توجهی مطابق است، اما باید کم‌ کم اصلاحاتی در آن انجام داد. البته برای هر تغییری نیاز به یک مدیریت تغییر است. از نهم دی ماه سال جاری دستورالعمل جدید حاکم است طبیعی است که یکسری از شرکت‌ها با همان ترکیبات قدیم گزارشگری کرده‌اند.

دستورالعمل جدید باید دوران گذار را پشت سر بگذارد

وی ادامه داد: ما باید بدانیم گزارشگری یک اتفاق نیست که بگوییم از یک تاریخی به یک سبک گزارشگری می‌شد و از آن تاریخ به بعد سبکش تغییر کرده است. برای این نوع گزارشگری یک دوران گذار وجود دارد تا زمانی که شرکت‌ها صورت‌های مالی سال ۱۳۹۶ را بدهند که احتمالا به اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال ۱۳۹۷ بر خواهد خورد دچار این دوران گذار خواهیم بود. مثلا برای عرضه‌های اولیه گفته‌ایم که EPS نباید داده شود، ولی اگر EPS ندهد باید گزارش تفصیلی دهد و این گزارش را حسابرس باید اظهارنظر کند.

مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: اگر صورت‌های مالی شرکتی، منتهی به ۲۹ اسفندماه باشد یک بار حسابرس در مورد آن گزارش‌های تفصیلی داده، در نتیجه استاندارد حسابررسی اجازه نمی‌دهد که حسابرس بین دوره یک گزارش تفصیلی را از شرکت بگیرد و حسابررسی کند. برای این‌که دوران گذار را به درستی مدیریت کنیم ناچاریم بگوییم دستورالعمل قدیم برای سال مالی ۱۳۹۶ باشد و آرام آرام کمرنگ شود تا دستورالعمل جدید جایگزین شود.

هامونی تاکید کرد: شرکت‌ها باید برای سال ۱۳۹۶، EPS بدهند. شرکت‌هایی که می‌خواهند که عرضه اولیه داشته باشند باید بودجه و EPS بدهند اما شرکت‌هایی که الان در بازار هستند و یک بار برای سال ۱۳۹۶ بودجه داشته‌اند برای سال ۱۳۹۷ دیگر لازم نیست EPS اعلام کنند. در نتیجه شرکت‌هایی که می‌خواهند جدیدا وارد بازار سرمایه شوند باید با دستورالعمل قدیم بودجه دهند و EPS اعلام کنند و حتی برای سال ۱۳۹۷ شاید سازمان بورس از آنها بودجه و EPS بخواهد.

باید بر اساس تحلیل خرید و فروش سهام انجام شود

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم دستورالعملی که سازمان بورس تعیین کرده خیلی می‌تواند به عمق بخشی تحلیل کمک کند و این باعث می‌شود تحلیل در بازار قیمت پیدا کند. تحلیل چیزی است که در حال حاضر در بازار سرمایه کسی به دنبال آن نمی‌گردد و بیشتر در فضای مجازی به دنبال آن می‌گردند. اگر کسی بخواهد در بازار سود داشته باشد باید پول بدهد، تحلیل بخرد و براساس تحلیل اقدام کند. من فکر می‌کنم شرکت‌های مشاور سرمایه‌ گذاری، تامین سرمایه‌ها و تحلیلگران نقش مهمی را در مدیریت اطلاعات نامتقارن و تحلیل بازار می‌توانند ارائه دهند.

مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به این که تا الان چند شرکت پتانسیل تعلیق در بورس را دارند، گفت: در سایت فرابورس فهرست شرکت‌هایی که در آستانه تعلیق هستند یا تعلیق شده‌اند آمده و هر روز در حال بروز شدن است. فکر می‌کنم تا الان ۱۶ شرکت در فرآیند تعلیق هستند و پنج شرکت نیز تعلیق شده‌اند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما