شناسهٔ خبر: 24218656 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم مبارزه زراعی زمستانه علیه کرم ساقه خوار برنج

خبرگزاری صداوسیما

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: شخم و شیار زمستانه راهی برای کنترل آفت ساقه خوار برنج است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمد صادقی گفت: کرم ساقه خوار برنج زمستان را به صورت لارو( کرم) کامل در بقایای کاه و کلش برنج، علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع گذرانده که انجام اقداماتی برای مدیریت تلفیقی در کاهش جمعیت انتقالی آفت به سال بعد بسیار موثر خواهد بود .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد افزود: از راه‌های مؤثر مدیریت کنترل آفت ، مبارزه زراعی یا انجام شخم و شیار زمستانه بوده که باعث صدمات مکانیکی و زیر خاک رفتن لاروهای زمستان گذران موجود در کاه و کلش و مرگ و میر بالای آنها می شود.
صادقی با بیان اینکه انجام شخم و شیار و زیرخاک کردن به موقع کاه و کلش به جا مانده در مزرعه ، علاوه بر کنترل آفات باعث پوسیدگی بقایا و افزایش ماده آلی خاک و نیز افزایش محصول کشت سال بعد خواهد شد ، گفت: جمع آوری و حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع به ویژه علف‌های هرز روی مرزها و اطراف کانال‌های آبیاری حداکثر تا دهه نخست اسفند در کاهش جمعیت انتقالی سال آینده مثمر ثمر است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد همچنین با اشاره به ضرورت ضد عفونی کردن بذر شالی برای کنترل بیماری رایج برنج و نزدیک بودن فصل زراعی این محصول افزود: به علت تنوع کشت و کار در زراعت برنج ، احتمال بیماری هایی مانند پوسیدگی طوقه ، لکه قهوه ای، بلاست، ژیبرلا، شیت بلایت و ... وجود دارد که در صورت نبود کنترل می توانند به طور جدی باعث کاهش محصول شود.
احمد صادقی با تاکبد بر اینکه شالیکاران نسبت به انتخاب بذر سالم دقت کرده و برای جداسازی دانه های پوک و نیمه پر از دانه های سالم از محلول آب و نمک استفاده کنند گفت: دانه های سالم بایستی سریع از محلول آب و نمک خارج شده و با آب معمولی شستشو تا اثر نمک روی بذر برطرف شود. همچنین برای اینکه بذر آماده شده رطوبت لازم را جذب و تحریک گردد بهتر است قبل از عملیات ضدعفونی به مدت 24 ساعت در آب معمولی قرار داده شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد درباره سموم قارچ کش برای ضدعفونی کردن بذر شالی افزود: میزان و نحوه مصرف تری فو میزول با نام تجاری (تریفیمین) 3.3 میلی لیتر برای هر کیلوگرم بذر ، فلودیوکسونیل با نام تجاری (سلست) به میزان 2 میلی لیتر برای هر کیلوگرم بذر ، کاربوکسین تیرام با نام تجاری (ویتاواکس تیرام) به میزان 2 گرم برای هر کیلوگرم بذر ، تیوفنات متیل تیرام (هومای کت) به میزان 3 گرم برای هر کیلوگرم بذر از جمله سموم توصیه شده برای ضدعفونی کردن بذر شالی است.

این مقام مسئول به شالیکاران توصیه کرد در تهیه محلول سمی و عملیات ضدعفونی ، بذر شالی را به مدت 18 تا 24 ساعت در محلول تهیه شده سمی قرار داده و در این مدت 2 تا 3 بار به هم زده شود و پس از زمان اعلام شده نیز بذرها را از محلول سمی خارج کرده، بدون شستشو در محل مناسب برای جوانه دار شدن قرار داده و روزانه با آب ولرم رطوبت مورد نیاز آن تأمین شود به طوریکه بذرها بدون شستشو کاملا مرطوب شده و در زمان تأمین رطوبت که با زیر و رو کردن بذرها همراه است به جوانه ها آسیب وارد نشود.
وی از کشاورزان خواست سموم مورد نظر را با دریافت نسخه از مراکز جهاد کشاورزی،کلینیک های گیاه پزشکی و فروشگاه های مجاز تهیه و از سموم پلمپ شده که دارای مشخصات فنی ، نام سازنده ، تاریخ تولید و انقضاء و شماره پچ و پارت باشند استفاده کرده و در زمان ضدعفونی تا جوانه دار شدن بذر و حتی زمان پاشیدن آن در خزانه ، نکات ایمنی مانند نخوردن آب ، غذا و سیگار نکشیدن را رعایت و قسمت های آلوده بدن به محلول سمی را کاملاً با آب و صابون شستشو دهند.

نظر شما