شناسهٔ خبر: 24218564 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت:

مردان، مراقبت از خود را جدی نمی گیرند

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت وزارت بهداشت، خودمراقبتی را اولین گام در سلامت مردان دانست و گفت: مردان بیش از زنان در معرض استرس ها و آلودگی های محیطی هستند اما آنچه منجر به مرگ و میر در آنان می شود، جدی نگرفتن موضوع مراقبت از خود است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت (وبدا)، سیدحامد برکاتی درباره اهمیت سلامت مردان، اظهار کرد: سلامت مردان به اندازه سلامت زنان مهم است و اگر زنان عمود خانه هستند و ساختار منزل با مدیریت آنان اداره می شود، مردان نیز علاوه بر نقش پدری و همسری، مدیریت خارج از منزل و اداره امور اقتصادی را برعهده دارند؛ بنابراین باید توجه ویژه ای به سلامت هر دو جنس شود.
وی ادامه داد: در هر دو گروه شایعترین علت بیماری و ناتوانی، بیماری های قلبی عروقی است اما در مردان علت دوم به بعد متفاوت است که به ترتیب حوادث و سوانح غیرعمد، سرطان ها و تومورها، بیماری های دستگاه تنفسی، حوادث عمدی، بیماری های متابولیک، بیماری های دستگاه گوارش، اختلالات ادراری و بیماری های اعصاب و روان را شامل می شود.
برکاتی با بیان اینکه آمار مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان است، تصریح کرد: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامتی، مساله سلامتی مردان از دو منظر عوامل خطر و بیماری ها قابل بررسی است.

** بیماری های شایع در میان مردان
وی خاطرنشان کرد: ایدز، مالاریا و سل ازجمله بیماری های واگیرداری است که در میان مردان شیوع بیشتری دارد زیرا مردان بیشتر در فضای خارج از منزل به سر می برند و کنش های اجتماعی و رفتارهای پرخطر آنها بیشتر است؛ همچنین بیماری های غیرواگیر مانند های بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های روانی، تنفسی، شغلی، بیماری عضلانی-اسکلتی و سوانح و حوادث در مردان شایع تر است.
مقام مسئول وزارت بهداشت یادآور شد: کنترل فشارخون، چربی خون، قند خون، چاقی و افزایش وزن می تواند از بروز برخی بیماری ها بکاهد؛ بنابراین مردان باید امر پیشگیری و غربالگری را جدی بگیرند و از مصرف الکل و سیگار که در میان مردان آمار بیشتری دارد، بپرهیزند.
وی با بیان اینکه مردان کمتر از زنان به علائم و نشانه های خطر و بیماری توجه می کنند و به همین دلیل بیماری در آنان پیشرفت می کند، گفت: با درنظرگرفتن هفته ای با عنوان «سلامت مردان» می توان تاکیدی بر اهمیت این موضوع قائل شد.
برکاتی با اشاره به اینکه رعایت برخی عوامل سبک زندگی ازجمله رژیم غذایی مناسب، فعالیت فیزیکی کافی، مدیریت استرس و کاهش رفتارهای پرخطر بر طول عمر مردان می افزاید، خاطرنشان کرد: خشونت در مردان بیشتر است و همین عامل سبب می شود که درگیری و نزاع در آنها افزایش یابد؛ بنابراین باید این عامل نیز مدیریت و کنترل شود.

** شایعترین سرطان ها در مردان
وی اظهار کرد: شایعترین سرطان ها در مردان به ترتیب سرطان پوست با شیوع ١٤ درصد، سرطان معده با شیوع ١٢ درصد، سرطان مثانه با شیوع ٩ درصد، سرطان پروستات با شیوع ٨ درصد، سرطان روده بزرگ با شیوع ٨ درصد و سرطان ریه و مری با شیوع ٦ درصد است.
برکاتی با بیان اینکه خودمراقبتی اولین عنصر سلامتی در مردان است، گفت: حوادث و سوانح عمد ٤.٣ برابر، حوادث غیرعمد ٣.٦ برابر، بیماری عفونی ٣ برابر و بیماری های اعصاب و روان نیز ٧ برابر در مردان بیشتر از زنان است.
وی تصریح کرد: زن به عنوان فردی که نقش همسر یک مرد را برعهده دارد، می تواند در آگاه سازی مرد در مراقبت از خود نقش بسزایی ایفا کند و در راستای نهادینه کردن عادات مطلوب، رژیم غذایی مناسب و تشویق به تحرک بدنی مرد تلاش کند.
برکاتی گفت: اقدامی که در سطح وزارت بهداشت با همکاری مرکز مدیریت شبکه، دفتر بیماری های غیرواگیر و همچنین دفتر سلامت خانواده درحال انجام است، غربالگری مردان از حیث بیماری های غیرواگیر است که می تواند از عوارض بیشتر پیشگیری کند.
وی افزود: اصلاح شیوه زندگی اولین گام در راستای پیشگیری از بیماری ها است؛ در این راستا حاکمیت، دولت و نهادهای مدنی باید فضاهای بیشتری ایجاد کنند که به سلامت مردان کمک بیشتری شود و البته یک بخش از این امکانات به امکانات ورزشی مربوط است، سایر بخش ها ازجمله بخش کشاورزی و آفات و سموم مصرفی محصولات کشاورزی، اصلاح و بهسازی روغن های مصرفی و سوبسید لبنیات و مواد پروتئینی یا سایر اقدامات نیز در سلامت مردان نقش زیادی دارد.
به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی با اشاره به هفته سلامت مردان در هفته اول اسفند با بیان اینکه شعار این هفته ورزش و فعالیت بدنی است، گفت: بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد فقط سه درصد مردان هیچ عامل خطر بیماری ندارند، 50 درصد مردان یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند، 89 درصد مردان الگوی مصرف غذایی درستی ندارند و پنج بار در روز میوه و سبزی نمی خورند.
وی افزود: مردان در صورت بیماری کمتر از زنان به پزشک مراجعه می کنند و در مراجعه نیز کمتر علایم بیماری را اظهار می کنند و در صورت تجویز پزشک نیز کمتر از زنان دستورات پزشک را رعایت می کنند.
اجتمام**3229**1834
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

انتهای پیام /*

نظر شما