شناسهٔ خبر: 24218150 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تلاش دولت میانمار برای پاک کردن آثار گورهای جمعی

به گفته یک گروه ناظر حقوق بشر، دولت میانمار برای از میان برداشتن شواهد مربوط به قتل عامل روهینجایی‌ها توسط نیروهای ارتش، اقدام به نابود کردن یک گور دسته جمعی با بولدوزر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، این ادعا پس از انجام تحقیقات از سوی آژانس‌های خبری آسوشیتدپرس و رویترز مطرح شده که در آن شواهدی درباره وجود گورهای دسته جمعی وجود داشت.

پروژه آراکان که شامل شبکه‌ای از اسناد مربوط به نقض حقوق بشر علیه جامعه مسلمانان روهینجا در غرب میانمار است، ویدئویی را برای گاردین از محل گور دسته جمعی پیش از انهدام آن توسط نیروهای امنیتی میانمار ارسال کرد.

کریس لوا، مدیر پروژه آراکان گفت، استفاده از بولدوزر نشان دهنده بخشی از تلاش دولت برای مخفی کردن شواهد مربوط به گور دسته جمعی است که گزارش‌هایی از آن در رسانه‌ها و آژانس‌های خبری منتشر شد.

وی ادامه داد: دو مورد از این گورهای دسته جمعی که ما از آنها مطلع هستیم، در رسانه‌ها گزارش‌هایی درباره‌شان در رسانه‌ها آمده اما روز پنجشنبه، یکی از گورها توسط بولدوزر تخریب شد. به این ترتیب، مشخص است که دولت میانمار درصدد مخفی کردن شواهد است. کمپانی‌های خصوصی این کار را انجام داده‌اند. آنها از مرکز میانمار آمده‌اند نه از راخین. مشخص است که این کار به دستور دولت صورت می‌گیرد.

دیده‌بان حقوق بشر گفته است که نجات یافتگان اعلام کردند، ارتش، روستاییان را مورد آزار، شکنجه و ضرب و شتم قرار داده است.

پس از حملات ۲۵ آوریل ۲۰۱۷ به راخین توسط ارتش میانمار برای مقابله با شبه‌نظامیان روهینجایی، بیش از ۶۵۰ هزار تن از مسلمانان روهینجا به بنگلادش گریخته‌اند.

دولت میانمار هرگونه اقدام خشونت‌آمیز علیه مسلمانان روهینجا را رد می‌کند و ارتش این کشور تحقیقاتی را برای بررسی رخدادهای مربوط به سرکوب ۲۰۱۷ انجام داده است. البته ارتش در اقدامی بی‌سابقه ماه گذشته میلادی این مساله را قبول کرد که در یکی از گورهای دسته جمعی در روستای "این دین" جسد روهینجایی‌هایی یافت شده که توسط سربازان ارتش کشته شده بودند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما