شناسهٔ خبر: 24217833 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عضو کمیسیون عمران مجلس:

مشارکت مالکان خرد احیای بافت‌های فرسوده شهری را سرعت می دهد

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه دولت برای بازآفرینی شهری ۲۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است، گفت: برای سرعت دادن به بازسازی بافت‌های فرسوده مالکان خرد به مشارکت در ساخت تشویق شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید کمال الدین شهریاری در برنامه تیتر امشب اظهار داشت: در طول 10 سالی که بازآفرینی شهری باید در 2700 محله و 543 روستا و شهر اتفاق بیفتد مبلغ 230 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و قرار است سالانه 270 محله مورد بازآفرینی قرار بگیرد.

وی بیان کرد: با توجه به بودجه در نظر گرفته شده، در سال اول 23 هزار میلیارد تومان در بودجه پیش بینی شده که تلاش می کنیم نزدیک به این رقم در بودجه نهایی دست یابیم.

شهریاری افزود: آنچه که وظیفه دولت است بیشتر در زمینه زیرساختها و خدمات و نیز بخش یارانه ای است که به بانکها داده می شود تا نرخ سود و تسهیلات کاهش یابد. در تلاش هستیم تا دستگاه هایی که زیرساختها را ارائه می دهند بیایند و از اعتبارات داخلی خود برای ارائه خدمات مشارکت کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بافت های ناکارآمد شهری که بافت فرسوده و نیز سکونت گاه های اطراف شهری را شامل می شود، بافت فرسوده ناپایداری بنا و به دنبال آن ناایمنی، کوچه های باریک و نفوذ ناپذیر، ریزدانگی قطعات، کمبود خدمات را شامل می شود ازاین رو در پکیج بازآفرینی شهری در تلاشیم تا با یک برنامه کالبدی و با پیوست اجتماعی این محله ها را نوسازی کنیم.

وی افزود: از جمله کارها این است که ریزدانگی و قطعات کوچک را تجمیع کرد، معابر گشاده شود تا ماشین های امدادی و خدماتی به راحتی عبور و مرور کنند تا معضلات اجتماعی این مناطق به حداقل برسد.

شهریاری گفت: در این بافت های فرسوده بیشتر خانوارهای فردی و مردها زندگی می کنند نه خانواده. در این محله ها جرم و فساد رشد چشمگیری می یابد و با این سلسله از بازسازی ها معضلات به حداقل می رسد و با اجرای این طرح تعلق خاطر افزایش و آلودگی های زیست محیطی نیز کاهش می باید.

*مالکان خرد را به مشارکت در ساخت تشویق کنیم

وی افزود: مدیریت این طرح مهمتر از منابع آن است اگر بتوانیم مالکان خرد را به مشارکت در ساخت تشویق کنیم این طرح با سرعت بیشتری اصلاح می شود، بنابراین بانکها با ارائه تسهیلات تشویقی می توانند بسیار موثر باشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه 20 درصد از مساحت شهری ما در بافت فرسوده و بیش از 30 درصد از مردم نیز در این بافت ها زندگی می کنند، افزود: دولت باید مدیریت کلان این طرح را بدست گیرد و با ارائه مزیت های نسبی در این مناطق سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در این مناطق ترغیب کند. 

انتهای پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما