شناسهٔ خبر: 24217322 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فریدون عموزاده خلیلی تاکید کرد:

انتخاب پایتخت کتاب نقطه پایان نیست؛ نقطه آغاز است

رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با بیان اینکه نباید انتخاب پایتخت کتاب، نقطه پایان باشد، گفت: بارها در جلسات جشنواره‌های ترویجی تاکید بر تنظیم برنامه‌هایی بود تا هم مسوولان آن شهر بعد از انتخاب‌شدن برنامه‌ها را رها نکنند و هم در سطح ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای درگیر، به‌طور مرتب پیگیر باشند تا انتخاب پایتخت کتاب، نقطه پایان نباشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،فریدون عموزاده خلیلی، رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره رویدادهای ترویج کتابخوانی درباره نقش برنامه‌های ترویج کتابخوانی بر سرانه مطالعه اظهار کرد: قطعاً طرح پایتخت کتاب تاثیر چندوجهی بر امر کتابخوانی ایجاد می‌کند و می‌تواند در سطح ملی بحث کتاب را ارتقا دهد. وقتی شهری به‌عنوان پایتخت کتاب برگزیده می‌شود، در مسوولان نهادهای شهری و غیردولتی خود به خود انگیزه ایجاد می‌شود که برنامه‌هایی را که برای دست یافتن به این عنوان ارائه کرده‌اند، به‌طور جدی اجرا شود. خود این مسأله بحث کتاب و ترویج کتابخوانی را جدی می‌کند. از سوی دیگر رقبای آن شهر نیز که حضور داشته‌اند، انگیزه پیدا می‌کنند و ترغیب می‌شوند تا با ارائه برنامه‌های بهتر، در سال بعد به جایگاه «پایتخت کتاب» دست یابند. گمان می‌کنم همین که این عنوان و این گزاره که شهری پایتخت کتاب شده مطرح می‌شود، در سطح ملی شور و هیجان ایجاد می‌کند تا به این بحث دامن بزنند.

رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با تاکید بر این نکته که باید برنامه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که شهری که به عنوان «پایتخت کتاب» انتخاب می‌شود، رها نشود، ادامه داد: این مساله بارها در جلسات جشنواره‌های ترویجی مطرح و بر لزوم آن تاکید شد تا در نتیجه هم مسوولان آن شهر بعد از انتخاب‌شدن برنامه‌ها را رها نکنند و هم در سطح ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای درگیر، به‌طور مرتب پیگیر باشند تا انتخاب پایتخت کتاب، نقطه پایان نباشد؛ چراکه این نقطه آغاز است و این مساله باید همواره در خاطر شهری که به عنوان «پایتخت کتاب» معرفی شده، شهرهای دیگر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح ملی قرار داشته باشد. اگر با این نگاه به این رویدادها نگریسته شود، اثرات خوبی خواهد داشت.

عموزاده خلیلی با بیان اینکه انتخاب پایتخت کتاب ایران به چهارمین دوره خود رسیده است، گفت: قاعدتاً در هر دوره نسبت به دوره‌های قبل، با برنامه‌های خلاق‌تر و گسترده‌تری‌ روبه‌رو می‌شویم چراکه شهرها، در مطالعات و برنامه‌های خود، از تجربه‌های دوره‌های قبلی و همچنین تجربه‌های شهرهای دیگر جهان بهره می‌برند، تا به عنوان پایتخت کتاب دست پیدا کنند. این توجه به تجربه‌ها، کاملاٌ در برنامه‌ها مشهود است، یعنی گروه‌های مختلف مؤثر در بحث کتاب- از کودکان و نوجوانان و زنان گرفته تا روستاییان و اقشار مختلف- گرد هم می‌آیند تا از داشته‌ها و بنیان‌های فرهنگی در شهرهای مختلف و پتانسیل‌های مشاهیر کتاب و فرهنگ و زیرساخت‌های موجود استفاده کنند تا در نتیجه این انتخاب، هر سال بهتر و اثرگذارتر از سال‌های قبل شود.

مراسم پایانی انتخاب چهارمین پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب، سه شنبه 8 اسفندماه با حضور مسئولان کشوری و فرهیختگان حوزه فرهنگ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما