شناسهٔ خبر: 24217242 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

امدادگران به پیکر جان‌باختگان رسیدند/ تلاش برای انتقال اجساد

پس از دو روز تلاش امدادگران و نیروهای تخصصی برای یافتن هواپیما، دقایقی پیش لاشه هواپیمای ATR در منطقه عمومی دنا شناسایی شد.

صاحب‌خبر -
نقشه محل سقوط هواپیما 
 
به گزارش پارسینه،مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات سازمان هوانوردی در منطقه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اعلام کرد: تیم ۴ نفره عملیاتی هلال احمر برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیما و اجساد سرنشینان هواپیما عازم محل سقوط شدند.محمد سعید شرفی مدیر کل دفتر نظارت بر عملیات سازمان هوانوردی در منطقه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اعلام کرد: تیم ۴ نفره عملیاتی هلال احمر برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیما و اجساد سرنشینان عازم محل سقوط شدند.شرفی اولویت‌های گروه ۴ نفره تجسس را به این ترتیب اعلام کرد: پیدا کردن جعبه سیاه، یافتن اجساد و پس از آن لاشه هواپیما مهم‌ترین اولویت‌هاست.
 
آخرین خبرها در خصوص عملیات کشف لاشه و انتقال اجساد را با پارسینه دنبال کنید:
 
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۲۱:۲۸
 ۴۵ جسد هواپیمای تهران ـ یاسوج کشف شد
 رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۴۵ جسد سانحه سقوط هواپیمای "تهران-یاسوج " کشف شده است.

جلال پوران‌فرد در یاسوج اظهار داشت: تاکنون 45 جسد هواپیمای تهران ـ یاسوج شناسایی شده و عملیات جست‌وجو اجساد همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه برخی از اجساد کشف شده قابل شناسایی نیست، افزود: اجساد فردا برای تشخیص هویت و طی کردن مراحل قانونی به پزشکی قانونی یاسوج منتقل می‌شوند.

پوران‌فرد ابراز کرد: همچنان عملیات جست‌وجوی اجساد در قله پازن پیر توسط امدادگران ادامه دارد و فردا در صورت مساعد بودن هوا با بالگرد و در غیر اینصورت به صورت زمینی منتقل می‌شوند.

۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۲۱:۱۱
 تشخیص هویت سرنشینان هواپیمای ATR در یاسوج
مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی کشور از انجام امور مربوط به تشخیص هویت تمام جان‌باختگان هواپیمای ATR در مرکز پزشکی قانونی یاسوج خبر داد.

دکتر مهرداد علی‌بخشی در گفت‌وگو با ایسنا دراین‌باره گفت: پس از سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا، پزشکی قانونی با اخذ مشخصات تمامی سرنشینان هواپیما با خانواده آنان تماس گرفته و از آنان برای اخذ نمونه ژنتیک دعوت کرد.

وی با بیان اینکه طبق تماس‌هایی که با خانواده‌ها برقرار شد، مقرر شد تا اخذ نمونه از آنان در یاسوج، تهران و شهرستان‌هایی که خانواده مسافران پرواز در آن ساکنند، انجام شود، گفت: کار نمونه‌گیری خون برای آزمایش‌های DNA انجام گرفت.

علی‌بخشی ادامه داد: تیم‌های پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد و پزشکی قانونی استان فارس و اصفهان آماده معاینه پیکرها و تشخیص هویت آنها هستند و پس از انجام مراحل قانونی، اجساد در سریع‌ترین زمان تحویل خانواده‌ها می‌شود.

مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی افزود: آزمایش‌های مربوط روی پیکر اجساد در شهرستان یاسوج انجام خواهد شد.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۲۰:۲۰
 اسکان ۲۴ امدادگرِ در اولین شب پس از کشف لاشه هواپیما
رئیس سازمان امدادنجات هلال احمر ازاسکان ۲۴ امدادگرِ هلال‌احمر در اولین شب پس از کشف لاشه هواپیما خبرداد.

 مرتضی سلیمی؛ با اشاره به آخرین وضعیت انتقال اجساد حادثه هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: نیروهای تخصصی هلال‌احمر با تلاش‌های بسیار در شرایط سخت جوی تعدادی از اجساد سرنشینان هواپیما را پیدا کرده‌اند ولی هنوز امکان شناسایی پیکرها وجود ندارد.

وی با بیان این  که ۲۴ نفر از تیم‌های تخصصی هلال احمر امشب در محل کشف لاشه هواپیما اسکان دارند گفت : جست‌وجو برای یافتن دیگر اجساد سرنشینان هواپیمای تهران-یاسوج ادامه خواهد داشت و به همین منظور تیم‌های تخصصی هلال احمر امشب در محل حادثه اسکان دارند.

سلیمی با اشاره به این که تلاش‌ها برای انتقال اجساد فردا ادامه خواهد داشت گفت : تیم‌های تخصصی و هلی برد هلال‌احمر تا نزدیک‌ترین نقطه به محل حادثه سازماندهی شده‌اند.

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمرافزود:  ۳۰ نجاتگر توسط بالگرد از اولین ساعات به محل حادثه امروز اعزام شدند

به گفته سلیمی؛ هماهنگی جهت انتقال پیکرهای حادثه‌دیدگان از طریق هوایی و زمینی انجام شده است.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۹:۲۹
 پایان عملیات جستجو برای پیکر سرنشینان هواپیمای سقوط کرده
 
معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ساعت ۱۸:۲۰ اعلام کرد که تیم‌های هلال احمر امشب در ارتفاعات اسکان دارند و تلاش برای انتقال اجساد فردا ادامه می‌یابد.

وی گفت: با توجه به اینکه در ادامه امکان پرواز بالگرد نیست، تیم‌ها در منطقه خود می‌مانند و ما فردا تلاش می‌کنیم که با افزایش تیم‌ها، جنازه‌ها را منتقل کنیم.

مهرعلیزاده استاندار اصفهان گفت: عملیات انتقال پیکرها ممکن است تا جمعه ادامه یابد.

امیرسرتیپ حیدری سخنگوی نیروی زمینی ارتش نیز با اشاره به اینکه وعده ما برای رسیدن تکاوران به پیکرها در فاصله زمانی دو ساعته‌ای که اعلام کردیم محقق شد، اظهار کرد: تکاوران و امدادگران هلال احمر و جمعی از کوهنوردان داوطلب توانستند به ارتفاع صعود کنند و کمپ بزنند و پیکرها را شناسایی کنند.

احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پیکرهای سرنشینان هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج به یاسوج منتقل می‌شود، گفت: تمهیدات لازم از نظر پزشکی قانونی برای شناسایی این پیکرها در نظر گرفته شده است و درخواست من از خانواده‌های داغدار این است که در محل تجمع نکنند تا بتوانیم کار انتقال اجساد به یاسوج را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

وی اظهارکرد: به محض انتقال اجساد به یاسوج و شناسایی اجساد، پیکرها تحویل خانواده‌ها خواهد شد.

خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد که نیروهای سازمان اورژانس تا آخرین لحظه عملیات امداد رسانی و بازگشت کوهنوردان از محل سقوط هواپیما جهت خدمت رسانی به مصدومان احتمالی، در محل حضور خواهند داشت.

کبادی، مسئول تیم هلال احمر در منطقه اعلام کرد: نیروهای امداد کوهستان هلال‌احمر ما به محل سقوط هواپیما رسیدند و در حال حاضر پیکرها را از لابه‌لای لاشه‌های هواپیما به کاورها و بسکت‌ها انتقال می‌دهیم. ریزش برف در اطراف هواپیما دسترسی ما را سخت کرده و فقط قسمتی کوچکی از هواپیما خارج از برف است.

وی تاکید کرد: منطقه در حال حاضر صعب العبور است. بخش‌هایی از لاشه هواپیما و تعدادی از اجساد زیر برف و تعدادی هم روی برف هستند.

سلیمی رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر از رسیدن نیروهای هلال احمر و ارتش به اجساد سرنشینان هواپیمای تهران- یاسوج خبر داد.

روابط عمومی سازمان اورژانس کشور از حمله قلبی پدر یکی از سرنشینان هواپیمای ( تهران - یاسوج ) دقایقی پس از شنیدن خبر پیدا شدن لاشه هواپیما خبر داد و گفت: در این حادثه به دلیل حضور به موقع نیروهای اورژانس مصدوم پس از احیا به مرکز درمانی انتقال یافت.

یکی از کوهنوردان حاضر در محل سقوط هواپیما درباره مشاهدات خود از این منطقه، توضیح داد و گفت: این هواپیما به بلندترین قله کوه دنا در ارتفاع ۴۱۰۰ متری که مشرف به شهر سی‌سخت و روستای پادنا است، برخورد کرده است. با توجه به وضعیت جوی دو سه روز گذشته هواپیما به کوه برخورد کرده و تمام سرنشینان آن جان باخته‌اند.

قربانعلی صیادی که یکی از اعضای گروه چهار نفره‌ای است که از صبح ساعت ۵ صعود خود را آغاز کرده‌اند، گفت: بر روی لاشه هواپیما رسیده‌اند.

این کوهنورد در خصوص وضعیت لاشه هواپیما گفت : بخش اعظم هواپیما به دو تکه و بقیه هواپیما متلاشی شده است.

این کوهنورد اعلام کرد : هلیکوپترها بر فراز محل به شدت در حال پرواز هستند اما هنوز نتوانسته‌ایم جسدی پیدا کنیم.

صیادی در ادامه افزود : شرایط بسیار سخت است و تشنگی شدید بر ما فشار می‌آورد
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۸:۱۷
 خانواده های جانباختگان برای اسکان به استانداری مراجعه کنند
 
 استانداری کهگیلویه و بویراحمد طی بیانیه ای از خانواده های جانباختگان خواست که برای اسکان به استانداری مراجعه کنند.

استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده است: خانواده های جانباختگان سانحه هوایی که از شهرستانها آمده اند برای اسکان به محل استانداری استان واقع در میدان امام حسین شهر یاسوج مراجعه کنند.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۷:۲۰
 نخستین اظهارات کوهنوردی که به پیکر جانباختگان رسید
 
 کوهنوردی که به محل سقوط رسیده از محل برخورد و پیدا کرده لاشه هواپیما و پیکر جان‌باختگان گزارش می‌دهد.

 غلامعلی صیادی یکی از اولین کوهنوردانی است که به محل سقوط هواپیما رسیده است. او لحظاتی پیش درباره این موضوع اظهار داشت: حدود یک ساعت پیش به لاشه هواپیما رسیدیم، صحنه بسیار دردناک و ناراحت کننده است، چون جایی که برخورد کرده بالاترین قله دنا است و با توجه به شرایط بد آب و هوایی که بعد سقوط بر منطقه حاکم بوده صحنه بدی را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: هواپیما متلاشی شده و به قطعات کوچک و بزرگ تقسیم شده است. بسیاری از اجساد هم قابل شناسایی نیستند.

این کوهنورد تصریح کرد: به تعداد زیادی از اجساد در نقاطی که برف کمتر بود دسترسی پیدا کردیم، تعدادی از اجساد و بخش‌هایی از اجساد زیر برف هستند.

وی اضافه کرد: نیاز است تا نیروهای مجرب به این نقطه اعزام شوند تا بتوانند آن‌ها را از زیر برف بیرون بیاورند.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۷:۱۸
 کبادی: تیم‌ها اجساد را از لاشه هواپیما خارج کرده‌اند
 مسئول عملیات هواپیمای سقوط کرده تهران – یاسوج تاکید کرد: تیم‌های عملیاتی پیکرها و اجساد سرنشینان را از لاشه هواپیما خارج کرده و در حال قرار دادن آنها در کاورها برای انتقال هستند.

کبادی در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: منطقه شرایط بسیار خطرناکی دارد. امکان حضور بالگردها در منطقه بسیار خطرناک است. تیم‌های عملیاتی پیکرها و اجساد سرنشینان را از لاشه هواپیما خارج کرده و در حال قرار دادن آنها در کاورها برای انتقال هستند.

وی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا حداقل امروز تعدادی از پیکرها را منتقل کنیم ولی شرایط بسیار سخت است.

مسئول عملیات هواپیمای سقوط کرده تهران – یاسوج با بیان اینکه نیروهای عملیات امداد و نجات با از خودگذشتگی در حال انجام عملیات هستند، اظهار داشت: قسمت جزئی و کوچکی از هواپیما مشهود است و بخش اعظمی از لاشه هواپیما در قعر برف فرو رفته است. برف زیادی وجود دارد و این مسئله امکان دسترسی را سخت کرده است.

کبادی با تاکید بر اینکه هشت تیم عملیاتی هم‌اینک در محل سقوط هواپیما قرار دارد، تصریح کرد: تیم‌های عملیاتی بیشتری از خطر‌الراس در حال نزدیک شدن به محل سقوط هواپیما هستند. ۳۰ نفر از جبهه‌های مختلف با امکانات مورد نیاز در حال فرود آمدن هستند و تلاش می‌کنند تا خود را به هواپیما برسانند.

وی با یادآوری اینکه امکان نزدیک شدن یا نشستن بالگرد به محل سقوط هواپیما وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نزدیک شدن بالگردها به محل سقوط هواپیما ممکن است موجب بهمن و ایجاد خطر شود.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۶:۴۴
شرایط آب و هوایی از فردا عملیات هوایی را متوقف می کند
احد وظیفه در رابطه با شرایط آب‌وهوای منطقه سقوط هواپیما تهران - یاسوج گفت: در حال حاضر آسمان منطقه صاف و بدون پوشش ابر است اما تا اواخر روز، هوا ابری شده و به تدریج به ضخامت ابرها اضافه خواهد شد و تا فردا صبح به تدریج ابرها سطح منطقه را خواهند پوشاند.

وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی فردا به صورتی خواهد بود که امکان پرواز بالگرد وجود نخواهد داشت و فردا عملیات به صورت زمینی ادامه پیدا می‌کند. 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه این موج تا آخر هفته ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: فردا شاهد بارش ضعیفی از ساعت ۹ تا ۱۰ خواهیم بود که به تدریج افزایش می‌یابد. این موج تا یکشنبه تداوم خواهد داشت و به صورت متناوب شاهد بارش باران و برف خواهیم بود.

وظیفه در رابطه با پیشینه و کمینه دما تصریح کرد: شب گذشته کمینه دما در یاسوج منفی یک درجه بود، شب آینده کمینه افزایش خواهد یافت. البته در منطقه‌ و ارتفاعی که لاشه هواپیما وجود دارد دما همیشه منفی است و هر هزار متر دما هفت درجه سقوط می‌کند. 

۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۶:۴۰
تصویری از لاشه هواپیما
امدادگران به پیکر جان‌باختگان رسیدند/ تلاش برای انتقال اجساد
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۶:۳۷
امدادگران به پیکر جانباختگان رسیدند
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: گروه‌های امدادی به پیکر جان باختگان هواپیما رسیدند، تلاش می‌کنیم تا قبل از غروب آفتاب تعدادی از اجساد را منتقل کنیم.

۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۵:۲۶
 اولین گروه امدادگران هم به محل سقوط هواپیما رسیدند
 اولین گروه از امدادگران به محل سقوط هواپیما رسیدند.

 نیروهای امدادی هلال احمر و تکاوران ارتش به محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج رسیدند.

گفتنی است، جست و جوی قطعات لاشه همچنان ادامه دارد و با توجه به پراکندگی قطعات احتمال طولانی شدن انتقال اجساد زیاد است.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۴:۲۴
  اجساد قربانیان هواپیما به پزشکی قانونی کهکیلویه می رود
 معاون دادگستری استان اصفهان گفت: اجساد قربانیان هواپیما به پزشکی قانونی کهکیلویه تحویل می شود.

محمد حسین آقاییاز انتقال اجساد قربانیان به کهکیلویه و بویراحمد خبر داد و اظهار داشت: این اجساد به این استان تحویل داده خواهد شد.

 معاون دادگستری استان اصفهان افزود: اجساد بعد از اینکه از ارتفاعات به پایین کوه منتقل شدند، به پزشکی قانونی کهکیلویه تحویل داده خواهد شد.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۴:۱۶
 انتقال اجساد به پایین کوه دشوار است
 
 استاندار اصفهان گفت: احتمال زیاد می دهیم اجساد به سه قسمت تقسیم شده باشند و همین کار را برای ما دشوار کرده است.

محسن مهرعلیزاده اظهار داشت: تاکنون هیچ جنازه ای در محل سقوط پیدا نشده است.

وی با بیان اینکه به احتمال قوی همه سرنشینان هواپیما جان خود را از دست داده اند، افزود: برخورد این هواپیما بسیار سخت بوده است که در ارتفاع ۱۳ هزار پایی سقوط کرده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اگر هواپیما راهی برای حرکت در سمت راست پیدا می کرد می توانست از قله عبور کند.

وی با بیان اینکه همه نیروها برای تخلیه هرآنچه که در ارتفاعات وجود دارد، به این نقطه اعزام شده اند، اظهار داشت: زمان ما تا ساعت ۱۰ صبح فردا خواهد بود چراکه بعد از آن امکان پرواز بالگردها به دلیل شرایط آب و هوایی فراهم نیست.

مهرعلیزاده تصریح کرد: احتمال زیاد می دهیم اجساد به سه قسمت تقسیم شده باشند و همین کار را برای ما دشوار کرده است.

 

۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۳:۰۴
 حرکت کلاه‌سبزهای ارتش به سمت محل اجساد هواپیما
 فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: هم‌اکنون کلاه‌سبز‌های تیپ ۶۵ نیرو مخصوص نزاجا، با فرماندهی میدانی امیر «نوذر نعمتی» جانشین نیروی زمینی ارتش، با سازماندهی مناسب و تجهیزات پیشرفته، در حال حرکت برای رسیدن به محل اجساد سانحه هوایی در ارتفاعات دنا هستند.

امیر «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش، با اشاره به آخرین اقدامات نیروی زمینی ارتش برای پیدا کردن و انتقال اجساد حادثه سقوط هواپیمای مسافربری «اِی تی آر» اظهار کرد: هم‌اکنون کلاه‌سبز‌های تیپ ۶۵ نیرو مخصوص نزاجا، با فرماندهی میدانی امیر «نوذر نعمتی» جانشین نیروی زمینی ارتش، با سازماندهی مناسب و تجهیزات پیشرفته، در حال حرکت برای رسیدن به محل اجساد سانحه هوایی در ارتفاعات دنا هستند.

وی با بیان اینکه کلاه‌سبز‌ها تیپ ۶۵ نوهد حدودا تا یک ساعت و نیم دیگر (ساعت ۱۴)، به محل اجساد این سانحه هوایی خواهند رسید، گفت: نیروهای‌مان زبده و کارآزموده هستند و تجهیزات‌مان نیز برای انتقال اجساد کافی است.

امیر حیدری ادامه داد: به لحاظ شرایط جغرافیایی، امکان فرود هلی کوپتر در محل سقوط هواپیما وجود ندارد.

همه یگان ها در تلاش هستند که هرچه سریعتر عملیات جستجو به نتیجه برسد

همچنینامیر سرتیپ شاهین تقی‌خانی سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران، درباره آخرین اقدامات ارتش برای جستجو و پیدا کردن لاشه هواپیمای تهران_ یاسوج، اظهار کرد: پس از اعلام موقعیت دقیق لاشه هواپیمای ATR72 شرکت‌ آسمان در ارتفاع 4000 متری و محدوده نقول تیم‌های تکاور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیشروی زمینی خود را به سمت محل اعلام شده آغاز کردند.

سخنگوی ارتش ادامه داد: تیم‌های تکاور ارتش شامل کوهنوردان و نیروهای مخصوص به سمت نقطه مورد نظر حرکت کردند، البته رسیدن به منطقه مورد نظر به دلیل صعب‌العبور بودن کار نسبتا سختی است.

وی ادامه داد: از سوی مقابل بالگردهای هوانیروز با پرواز در نقطه اعلام شده در حال بررسی امکان هلی‌بورن نیروها هستند؛ امکان دارد کار هلی‌بورن کمی دشوار باشد، اما جانشین فرمانده نیروی زمینی و فرمانده هوانیروز و چندتن از فرماندهان پایگاه‌های نیروی هوایی با گشت‌های هوایی در حال بررسی امکان این کار هستند، ممکن است کار هلی‌بورن دشوار باشد.

تقی‌خانی تصریح کرد: امیدواریم با وجود اینکه منطقه صعب‌العبور است و شرایط جوی نامساعد اما تیم‌های زمینی هرچه سریعتر خود را به نقطه اعلام شده برسانند.

سخنگوی ارتش با بیان اینکه پس از اعلام سقوط هواپیمای تهران_ یاسوج تیم‌های ارتش به سمت منطقه سقوط حرکت کردند، افزود: امروز با بهتر شدن شرایط جوی تعدادی از جنگنده‌های RF4 و F14 نیروی هوایی از پایگاه‌های اصفهان و شیراز برای شناسایی و کمک به روند جست‌جو و عکسبرداری هوایی چندین سورتی پرواز انجام دادند.

وی ادامه داد: در کنار این پرنده‌ها پایگاه هوانیروز ارتش در اصفهان به صورت دائم فعال بوده و بالگردهای خود را به منطقه اعزام کرده تا منطقه مورد نظر را مورد جستجو و فرماندهان و مسئولین ستاد بحران را در مناطق مستقر کند.

تقی‌خانی ادامه داد: در حال حاضر تیم‌های تکاور، پهپادها، بالگردها و جنگنده‌های ما در منطقه حضور دارند و طی آخرین اطلاعاتی که از منطقه به دست ما رسید نشان از این داشت که اتحادی بسیار خوب بین نیروهای عمل کننده و امدادی وجود دارد؛ همه یگان‌ها دست به دست هم دادند تا هرچه سریعتر عملیات جستجو به نتیجه برسد.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۳:۰۳
 تلاش برای انتقال اجساد تا پیش از ورود سامانه بارشی
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که با توجه به اینکه تا آخر وقت امروز سامانه‌ای بارشی به این استان می‌رسد، مسئولان تلاش می‌کنند در فاصله زمانی کوتاهی با کمک تکاوران ارتش، هوافضای سپاه، بسیج و هلال احمر اجساد سرنشینان هواپیمای تهران-یاسوج را به پایین قله منتقل کنند.

 احمدی درباره آخرین اقدامات برای انتقال اجساد سرنشینان هواپیمای تهران- یاسوج توضیح داد و گفت:ما برنامه ریزی کرده‌ایم که از طریق تکاوران ارتش، سپاه و سایر دستگاه‌های امدادی به محل موردنظر برسیم و بتوانیم با استفاده از هلی‌برد اجساد را به پایین قله منتقل کنیم.

وی افزود: برنامه ریزی شده است که پس از رسیدن اجساد به شهر یاسوج آنها را به محل مشخص شده منتقل کنیم تا در فاصله کوتاه موضوع مدیریت شود. سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است جبهه‌ای که از شمال غرب وارد کشور شده تا آخر وقت به منطقه ما برسد به همین دلیل تلاش می‌کنیم که در فاصله زمانی کوتاه و با تقسیم کار میان تکاوران ارتش، هوافضای سپاه، بسیج و هلال احمر اجساد را به پایین قله منتقل کنیم.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۲:۵۳
 هماهنگی ها برای انتقال اجساد هواپیما در حال انجام است
 تلاش می کنیم کار انتقال اجساد به فردا با توجه به شرایط جوی نامناسبی که پیش بینی شده موکول نشود.

وفایی مقدم مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: هماهنگی های لازم برای نحوه انتقال پیکرها در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر این کار را انجام دهیم .

وی افزود : تلاش می کنیم کار انتقال اجساد به فردا با توجه به شرایط جوی نامناسبی که پیش بینی شده موکول نشود.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۲:۵۳
 مواجهه نیروهای امداد با کولاک در محل سقوط هواپیما
معاون امداد و نجات هلال احمر اصفهان گفت: با توجه به اینکه منطقه سقوط صعب العبور است، باید نیروها بدون بالگرد به ادامه عملیات بپردازند و احتمال مواجهه با برف و کولاک بسیار زیاد است.

داریوش کریمی در خصوص زمان احتمالی پیدا کردن اجساد اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی پیدا کردن اجساد با صرف زمان همراه است و اگر همین شرایط حاکم باشد ممکن است نیروها با برف و کولاک در منطقه مواجه شوند.

وی افزود: نیروهای هلال احمر نیز با بالگرد به محل سقوط اعزام شده اند و آنجا پیاده می شوند.

معاون امداد و نجات هلال احمر اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه منطقه سقوط صعب العبور است، باید نیروها بدون بالگرد به ادامه عملیات بپردازند.

وی گفت: احتمال مواجه با برف و کولاک بسیار زیاد است.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۲:۴۲
 جعبه سیاه امروز از هواپیما خارج می‌شود
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: اگر شرایط مناسب باشد جعبه سیاه امروز از هواپیما خارج و به متولیان شرکت آسمان تحویل می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هوایی در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت کشف جعبه سیاه هواپیمای atr اظهار داشت: جعبه سیاه هواپیمای atr یک شکل نارنجی در دم این هواپیما است و با توجه به شدت سانحه احتمال جدا شدن جعبه سیاه از دم هواپیما وجود دارد.

وی فزود: به طور قطع کارشناسان صنعت باید اقدام به جداسازی جعبه سیاه از هواپیما کنند و در این لحظه نیروهای منطقه باید مراقب باشند تا جعبه سیاه تحت حفاظت آنها از هواپیما خارج و به متولیان شرکت تحویل داده شود.

سامانی تاکید کرد: احتمال اینکه جعبه سیاه از هواپیما خارج شده باشد وجود دارد بنابراین باید نیروهای منطقه نسبت به حفاظت از آن اقدام کنند تا فرد غیرکارشناس نسبت به جابجایی آن و دسترسی به آن اقدام نکند.

وی ادامه داد: با توجه به تصاویر منتشر شده دم هواپیما یا همان سکان عمودی atr سالم مانده است بنابراین احتمال اینکه جعبه سیاه از هواپیما کنده نشده باشد نیز وجود دارد اما باید توسط کارشناسان از بدنه خارج شود.

وی تاکید کرد: در سانحه هوایی که در قزوین رخ داد متاسفانه جعبه سیاه از هواپیما خارج و ضربه دیده بود بنابراین با توجه به شدت سانحه احتمال اینکه در این سانحه هم جعبه سیاه از هواپیما کنده شده باشد دور از ذهن نیست.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره مدت زمان عملیات خارج‌سازی جعبه سیاه از هواپیما اظهار داشت: اگر شرایط مناسب باشد و دم هواپیما آسیبی ندیده باشد همین امروز جعبه سیاه خارج و تحول متولیان می‌شود.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۲:۳۴
تا یکساعت دیگر کلاه سبزها در کنار اجساد
فرمانده نیروی زمینی ارتش: کلاه‌سبزهای تیپ ۶۵ نیرو مخصوص نزاجا در حال حرکت برای رسیدن به محل اجساد سانحه هوایی هستند
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۲:۳۱
یافتن لاشه هواپیمای تهران توسط بالگردهای سپاه
سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: به یاری خداوند صبح امروز سه‌شنبه بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه در حین جست‌وجو برای یافتن لاشه هواپیمای آسمان که از تهران عازم یاسوج بود، لاشه این هوایپیما را حدود ساعت ۹:۵۰ دقیقه در ارتفاعات کوه دنا کشف کردند.

سخنگوی سپاه اظهار داشت: در ساعت ۹:۵۵ دقیقه آقای سلطانی متخصص امداد و نجات نیروی هوافضای سپاه مستقر در بالگرد این نیرو که هدایت آن را کاپیتان فراهانی و کاپیتان جلالیان عهده دار بودند، خبر کشف لاشه هواپیما را به فرماندهی کنترل هوایی نیرو اعلام کردند.

وی افزود: تیم جستجو و نجات نیروی هوافضای سپاه با انجام عملیات ویژه با دو فروند بالگرد به مختصاتی که پهبادها اعلام کرده بودند اعزام و موفق شدند لاشه هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان را در مختصات جغرافیایی NC۴۲۰۸ و E۵۱۴۲۹۳ کشف و شناسایی کنند.

سردار شریف پیدا شدن محل سقوط هواپیما را موجب سهولت در اقدامات امدادی دانست و گفت: هم اکنون گروههای جستجوگر و دستگاههای امدادی در منطقه با تمرکز بر این نقطه می توانند با دقت و سهولت خود را به محل برسانند.

وی یادآور شد: در تصاویر گرفته‌ شده حتی آرم و نشان هواپیما هم به خوبی مشخص است و پیدا شدن محل سقوط این هواپیما دیگر قطعی است.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۲:۲۹
توضیحات سردار فدا درباره لاشه هواپیمای پیدا شده
جانشین فرمانده سپاه اصفهان گفت که لاشه هواپیمای مسیر پروازی تهران ـ یاسوج دچار آسیب‌دیدگی شده و به صورت کامل سالم نیست.

 سردار مجتبی فدا جانشین سپاه صاحب‌الزمان اصفهان با اشاره به وضعیت هواپیمای مسیر پروازی تهران ـ یاسوج که دو روز پیش دچار سانحه و صبح امروز لاشه آن توسط بالگردهای نیروی هوافضای سپاه مشاهده شد، اظهار کرد: لاشه هواپیما دچار آسیب‌دیدگی شده است و به صورت کامل سالم نیست.

وی گفت: برنامه‌ریزی جهت اعزام کوهنوداران و امدادگران برای رسیدگی به آخرین وضعیت سرنشینان هواپیما و چگونگی تخلیه محل حادثه و انتقال پیکرها انجام خواهد شد.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۲:۲۹
لاشه هواپیما به ۳۰ متری قله کوه برخورد کرده است
کاپیتان بالگرد پیدا کننده لاشه هواپیما گفت: بعد از یک ساعت جست‌وجو از صبح امروز در سمت چپ یکی از قله‌ها ۳۰ متر پایین‌تر، لاشه‌های هواپیما را کاملاً مشاهده کردیم.

 ساعتی پیش خبر پیدا شدن لاشه هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج اعلام شد و اکنون بالگردی که توانسته بود لاشه هواپیما را رویت کند در محل حادثه مشرف بر مکان دقیق سقوط هواپیما مستقر است.

کاپیتان نوری در ارتباط با لحظه دیده شدن لاشه هواپیما اظهار داشت: باتوجه به هماهنگی که با مرکز فرماندهی وزارت دفاع و هوافضای سپاه شده بود، با یک فروند هلی کوپتر از دیروز به منطقه اعزام شدیم.

وی افزود: از ساعت ۷ صبح امروز از اصفهان پرواز کرده و در این منطقه بودیم و در مسیر پروازی که قبلاً اعلام شده بود و تیم عملیات امداد و نجات هوافضا این کار انجام شد.

کاپیتان بالگردی که موفق به یافتن لاشه هواپیما شده بود، گفت: بعد از یک ساعت جست‌وجو در سمت چپ یکی از قله‌ها ۳۰ متر پایین‌تر، هواپیما به ارتفاعات برخورد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قطعات بزرگ لاشه هواپیما که آرم شرکت هواپیمایی روی آن است کاملاً دیده می‌شود.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۲:۲۸
محل سقوط هواپیما فاصله زیادی با فرودگاه یاسوج ندارد

محل سقوط هواپیما فاصله زیادی با فرودگاه یاسوج نداشته و هواپیما درحال کاهش ارتفاع برای فرود در فرودگاه بوده که متاسفانه به کوه برخورد کرده .
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۲:۲۸
توضیحات سپاه درباره نحوه پیدا کردن لاشه هواپیمای تهران-یاسوج
سخنگوی سپاه پاسداران از پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران - یاسوج توسط بالگردهای نیروهای هوا فضای سپاه خبر داد.سردار رمضان شریف اعلام کرد: صبح امروز سه‌شنبه بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه در حین جست‌وجو لاشه هواپیمای آسمان که از تهران عازم یاسوج بود را در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.

وی افزود: لاشه این هواپیما در کوه دنا و در مختصات جغرافیایی NC-۴۲۰۸ و E-۵۱۴۲۹۳ قرار دارد.

شریف با اشاره به جزئیات عملیات جستجوی هواپیمای مفقود شده، گفت: بر اساس مکان و مختصاتی که پهپادهای سپاه عصر دیروز پس از انجام عملیات جستجو  داده بود، امروز دو بالگرد نیروی هوافضای سپاه به محل اعزام شد و فرمانده این نیرو اعلام کرد که لاشه هواپیما پیدا شده و در تصاویری که از آن گرفته شده، آرم و نشان هواپیما نیز مشخص است.

سخنگوی سپاه با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام در این زمینه یافتن موقعیت هواپیما بود، خاطرنشان کرد: به محض فراهم شدن شرایط جوی هم امکان هلی‌برد وجود دارد و هم امکان راهنمایی امدادگران از طریق دسترسی زمین به محل حادثه وجود خواهد داشت.

شریف گفت: عملیات دسترسی به دلیل صعب‌العبور بودن و شرایط جوی مشکل است اما از این لحظه به بعد همه اقدامات بر روی نقطه پیدا شدن لاشه هواپیما متمرکز خواهد شد.
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۰۹:۲۷
احتمال دسترسی به لاشه هواپیما تا یک ساعت دیگر
معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: از دیشب نیروهای تخصصی از دو جبهه جنوبی و شمالی وارد عملیات جست و جو شدند که خوشبختانه جواب داد و توانستیم لاشه هواپیما را پیدا کنیم.

سلیمی، معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگویی به آخرین اقدامات سازمان هلال احمر در رابطه با انتقال اجساد از  هواپیمای تهران - یاسوج اشاره کرده و گفت:  از دیشب نیروهای تخصصی از دو جبهه جنوبی و شمالی وارد عملیات جست و جو شدند که خوشبختانه جواب داد و توانستیم لاشه هواپیما را پیدا کنیم.

معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه چهار بالگرد به منطقه اعزام شده‌اند، ادامه داد: ۱۰۰ نفر نیروی تخصصی داشته و در حال اعزام بالگرد هستیم تا انشالله  تا هرچه زودتر بتوانیم اجساد را به پایین انتقال دهیم.

 افزود: هنوز به لاشه هواپیما نرسیدیم و احتمالا تا یک ساعت دیگر و بر اساس شرایط به لاشه خواهیم رسد. ۵۴ دستگاه خودروی نجات و آمبولانس و ۴ فروند هلی‌کوپتر به منطقه اعزام شدند تا عملیات با سرعت بیشتری به اتمام برسد.


 ۴۵ جسد هواپیمای تهران ـ یاسوج کشف شد
 رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۴۵ جسد سانحه سقوط هواپیمای "تهران-یاسوج " کشف شده است.

جلال پوران‌فرد در یاسوج اظهار داشت: تاکنون 45 جسد هواپیمای تهران ـ یاسوج شناسایی شده و عملیات جست‌وجو اجساد همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه برخی از اجساد کشف شده قابل شناسایی نیست، افزود: اجساد فردا برای تشخیص هویت و طی کردن مراحل قانونی به پزشکی قانونی یاسوج منتقل می‌شوند.

پوران‌فرد ابراز کرد: همچنان عملیات جست‌وجوی اجساد در قله پازن پیر توسط امدادگران ادامه دارد و فردا در صورت مساعد بودن هوا با بالگرد و در غیر اینصورت به صورت زمینی منتقل می‌شوند.

 تشخیص هویت سرنشینان هواپیمای ATR در یاسوج
مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی کشور از انجام امور مربوط به تشخیص هویت تمام جان‌باختگان هواپیمای ATR در مرکز پزشکی قانونی یاسوج خبر داد.

دکتر مهرداد علی‌بخشی در گفت‌وگو با ایسنا دراین‌باره گفت: پس از سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا، پزشکی قانونی با اخذ مشخصات تمامی سرنشینان هواپیما با خانواده آنان تماس گرفته و از آنان برای اخذ نمونه ژنتیک دعوت کرد.

وی با بیان اینکه طبق تماس‌هایی که با خانواده‌ها برقرار شد، مقرر شد تا اخذ نمونه از آنان در یاسوج، تهران و شهرستان‌هایی که خانواده مسافران پرواز در آن ساکنند، انجام شود، گفت: کار نمونه‌گیری خون برای آزمایش‌های DNA انجام گرفت.

علی‌بخشی ادامه داد: تیم‌های پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد و پزشکی قانونی استان فارس و اصفهان آماده معاینه پیکرها و تشخیص هویت آنها هستند و پس از انجام مراحل قانونی، اجساد در سریع‌ترین زمان تحویل خانواده‌ها می‌شود.

مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی افزود: آزمایش‌های مربوط روی پیکر اجساد در شهرستان یاسوج انجام خواهد شد.
 اسکان ۲۴ امدادگرِ در اولین شب پس از کشف لاشه هواپیما
رئیس سازمان امدادنجات هلال احمر ازاسکان ۲۴ امدادگرِ هلال‌احمر در اولین شب پس از کشف لاشه هواپیما خبرداد.

 مرتضی سلیمی؛ با اشاره به آخرین وضعیت انتقال اجساد حادثه هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: نیروهای تخصصی هلال‌احمر با تلاش‌های بسیار در شرایط سخت جوی تعدادی از اجساد سرنشینان هواپیما را پیدا کرده‌اند ولی هنوز امکان شناسایی پیکرها وجود ندارد.

وی با بیان این  که ۲۴ نفر از تیم‌های تخصصی هلال احمر امشب در محل کشف لاشه هواپیما اسکان دارند گفت : جست‌وجو برای یافتن دیگر اجساد سرنشینان هواپیمای تهران-یاسوج ادامه خواهد داشت و به همین منظور تیم‌های تخصصی هلال احمر امشب در محل حادثه اسکان دارند.

سلیمی با اشاره به این که تلاش‌ها برای انتقال اجساد فردا ادامه خواهد داشت گفت : تیم‌های تخصصی و هلی برد هلال‌احمر تا نزدیک‌ترین نقطه به محل حادثه سازماندهی شده‌اند.

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمرافزود:  ۳۰ نجاتگر توسط بالگرد از اولین ساعات به محل حادثه امروز اعزام شدند

به گفته سلیمی؛ هماهنگی جهت انتقال پیکرهای حادثه‌دیدگان از طریق هوایی و زمینی انجام شده است.
 پایان عملیات جستجو برای پیکر سرنشینان هواپیمای سقوط کرده
 
معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ساعت ۱۸:۲۰ اعلام کرد که تیم‌های هلال احمر امشب در ارتفاعات اسکان دارند و تلاش برای انتقال اجساد فردا ادامه می‌یابد.

وی گفت: با توجه به اینکه در ادامه امکان پرواز بالگرد نیست، تیم‌ها در منطقه خود می‌مانند و ما فردا تلاش می‌کنیم که با افزایش تیم‌ها، جنازه‌ها را منتقل کنیم.

مهرعلیزاده استاندار اصفهان گفت: عملیات انتقال پیکرها ممکن است تا جمعه ادامه یابد.

امیرسرتیپ حیدری سخنگوی نیروی زمینی ارتش نیز با اشاره به اینکه وعده ما برای رسیدن تکاوران به پیکرها در فاصله زمانی دو ساعته‌ای که اعلام کردیم محقق شد، اظهار کرد: تکاوران و امدادگران هلال احمر و جمعی از کوهنوردان داوطلب توانستند به ارتفاع صعود کنند و کمپ بزنند و پیکرها را شناسایی کنند.

احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پیکرهای سرنشینان هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج به یاسوج منتقل می‌شود، گفت: تمهیدات لازم از نظر پزشکی قانونی برای شناسایی این پیکرها در نظر گرفته شده است و درخواست من از خانواده‌های داغدار این است که در محل تجمع نکنند تا بتوانیم کار انتقال اجساد به یاسوج را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

وی اظهارکرد: به محض انتقال اجساد به یاسوج و شناسایی اجساد، پیکرها تحویل خانواده‌ها خواهد شد.

خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد که نیروهای سازمان اورژانس تا آخرین لحظه عملیات امداد رسانی و بازگشت کوهنوردان از محل سقوط هواپیما جهت خدمت رسانی به مصدومان احتمالی، در محل حضور خواهند داشت.

کبادی، مسئول تیم هلال احمر در منطقه اعلام کرد: نیروهای امداد کوهستان هلال‌احمر ما به محل سقوط هواپیما رسیدند و در حال حاضر پیکرها را از لابه‌لای لاشه‌های هواپیما به کاورها و بسکت‌ها انتقال می‌دهیم. ریزش برف در اطراف هواپیما دسترسی ما را سخت کرده و فقط قسمتی کوچکی از هواپیما خارج از برف است.

وی تاکید کرد: منطقه در حال حاضر صعب العبور است. بخش‌هایی از لاشه هواپیما و تعدادی از اجساد زیر برف و تعدادی هم روی برف هستند.

سلیمی رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر از رسیدن نیروهای هلال احمر و ارتش به اجساد سرنشینان هواپیمای تهران- یاسوج خبر داد.

روابط عمومی سازمان اورژانس کشور از حمله قلبی پدر یکی از سرنشینان هواپیمای ( تهران - یاسوج ) دقایقی پس از شنیدن خبر پیدا شدن لاشه هواپیما خبر داد و گفت: در این حادثه به دلیل حضور به موقع نیروهای اورژانس مصدوم پس از احیا به مرکز درمانی انتقال یافت.

یکی از کوهنوردان حاضر در محل سقوط هواپیما درباره مشاهدات خود از این منطقه، توضیح داد و گفت: این هواپیما به بلندترین قله کوه دنا در ارتفاع ۴۱۰۰ متری که مشرف به شهر سی‌سخت و روستای پادنا است، برخورد کرده است. با توجه به وضعیت جوی دو سه روز گذشته هواپیما به کوه برخورد کرده و تمام سرنشینان آن جان باخته‌اند.

قربانعلی صیادی که یکی از اعضای گروه چهار نفره‌ای است که از صبح ساعت ۵ صعود خود را آغاز کرده‌اند، گفت: بر روی لاشه هواپیما رسیده‌اند.

این کوهنورد در خصوص وضعیت لاشه هواپیما گفت : بخش اعظم هواپیما به دو تکه و بقیه هواپیما متلاشی شده است.

این کوهنورد اعلام کرد : هلیکوپترها بر فراز محل به شدت در حال پرواز هستند اما هنوز نتوانسته‌ایم جسدی پیدا کنیم.

صیادی در ادامه افزود : شرایط بسیار سخت است و تشنگی شدید بر ما فشار می‌آورد
 خانواده های جانباختگان برای اسکان به استانداری مراجعه کنند
 
 استانداری کهگیلویه و بویراحمد طی بیانیه ای از خانواده های جانباختگان خواست که برای اسکان به استانداری مراجعه کنند.

استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده است: خانواده های جانباختگان سانحه هوایی که از شهرستانها آمده اند برای اسکان به محل استانداری استان واقع در میدان امام حسین شهر یاسوج مراجعه کنند.
 نخستین اظهارات کوهنوردی که به پیکر جانباختگان رسید
 
 کوهنوردی که به محل سقوط رسیده از محل برخورد و پیدا کرده لاشه هواپیما و پیکر جان‌باختگان گزارش می‌دهد.

 غلامعلی صیادی یکی از اولین کوهنوردانی است که به محل سقوط هواپیما رسیده است. او لحظاتی پیش درباره این موضوع اظهار داشت: حدود یک ساعت پیش به لاشه هواپیما رسیدیم، صحنه بسیار دردناک و ناراحت کننده است، چون جایی که برخورد کرده بالاترین قله دنا است و با توجه به شرایط بد آب و هوایی که بعد سقوط بر منطقه حاکم بوده صحنه بدی را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: هواپیما متلاشی شده و به قطعات کوچک و بزرگ تقسیم شده است. بسیاری از اجساد هم قابل شناسایی نیستند.

این کوهنورد تصریح کرد: به تعداد زیادی از اجساد در نقاطی که برف کمتر بود دسترسی پیدا کردیم، تعدادی از اجساد و بخش‌هایی از اجساد زیر برف هستند.

وی اضافه کرد: نیاز است تا نیروهای مجرب به این نقطه اعزام شوند تا بتوانند آن‌ها را از زیر برف بیرون بیاورند.
 کبادی: تیم‌ها اجساد را از لاشه هواپیما خارج کرده‌اند
 مسئول عملیات هواپیمای سقوط کرده تهران – یاسوج تاکید کرد: تیم‌های عملیاتی پیکرها و اجساد سرنشینان را از لاشه هواپیما خارج کرده و در حال قرار دادن آنها در کاورها برای انتقال هستند.

کبادی در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: منطقه شرایط بسیار خطرناکی دارد. امکان حضور بالگردها در منطقه بسیار خطرناک است. تیم‌های عملیاتی پیکرها و اجساد سرنشینان را از لاشه هواپیما خارج کرده و در حال قرار دادن آنها در کاورها برای انتقال هستند.

وی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا حداقل امروز تعدادی از پیکرها را منتقل کنیم ولی شرایط بسیار سخت است.

مسئول عملیات هواپیمای سقوط کرده تهران – یاسوج با بیان اینکه نیروهای عملیات امداد و نجات با از خودگذشتگی در حال انجام عملیات هستند، اظهار داشت: قسمت جزئی و کوچکی از هواپیما مشهود است و بخش اعظمی از لاشه هواپیما در قعر برف فرو رفته است. برف زیادی وجود دارد و این مسئله امکان دسترسی را سخت کرده است.

کبادی با تاکید بر اینکه هشت تیم عملیاتی هم‌اینک در محل سقوط هواپیما قرار دارد، تصریح کرد: تیم‌های عملیاتی بیشتری از خطر‌الراس در حال نزدیک شدن به محل سقوط هواپیما هستند. ۳۰ نفر از جبهه‌های مختلف با امکانات مورد نیاز در حال فرود آمدن هستند و تلاش می‌کنند تا خود را به هواپیما برسانند.

وی با یادآوری اینکه امکان نزدیک شدن یا نشستن بالگرد به محل سقوط هواپیما وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نزدیک شدن بالگردها به محل سقوط هواپیما ممکن است موجب بهمن و ایجاد خطر شود.
احد وظیفه در رابطه با شرایط آب‌وهوای منطقه سقوط هواپیما تهران - یاسوج گفت: در حال حاضر آسمان منطقه صاف و بدون پوشش ابر است اما تا اواخر روز، هوا ابری شده و به تدریج به ضخامت ابرها اضافه خواهد شد و تا فردا صبح به تدریج ابرها سطح منطقه را خواهند پوشاند.

وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی فردا به صورتی خواهد بود که امکان پرواز بالگرد وجود نخواهد داشت و فردا عملیات به صورت زمینی ادامه پیدا می‌کند. 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه این موج تا آخر هفته ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: فردا شاهد بارش ضعیفی از ساعت ۹ تا ۱۰ خواهیم بود که به تدریج افزایش می‌یابد. این موج تا یکشنبه تداوم خواهد داشت و به صورت متناوب شاهد بارش باران و برف خواهیم بود.

وظیفه در رابطه با پیشینه و کمینه دما تصریح کرد: شب گذشته کمینه دما در یاسوج منفی یک درجه بود، شب آینده کمینه افزایش خواهد یافت. البته در منطقه‌ و ارتفاعی که لاشه هواپیما وجود دارد دما همیشه منفی است و هر هزار متر دما هفت درجه سقوط می‌کند. 

امدادگران به پیکر جان‌باختگان رسیدند/ تلاش برای انتقال اجساد
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: گروه‌های امدادی به پیکر جان باختگان هواپیما رسیدند، تلاش می‌کنیم تا قبل از غروب آفتاب تعدادی از اجساد را منتقل کنیم.

 اولین گروه امدادگران هم به محل سقوط هواپیما رسیدند
 اولین گروه از امدادگران به محل سقوط هواپیما رسیدند.

 نیروهای امدادی هلال احمر و تکاوران ارتش به محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج رسیدند.

گفتنی است، جست و جوی قطعات لاشه همچنان ادامه دارد و با توجه به پراکندگی قطعات احتمال طولانی شدن انتقال اجساد زیاد است.
  اجساد قربانیان هواپیما به پزشکی قانونی کهکیلویه می رود
 معاون دادگستری استان اصفهان گفت: اجساد قربانیان هواپیما به پزشکی قانونی کهکیلویه تحویل می شود.

محمد حسین آقاییاز انتقال اجساد قربانیان به کهکیلویه و بویراحمد خبر داد و اظهار داشت: این اجساد به این استان تحویل داده خواهد شد.

 معاون دادگستری استان اصفهان افزود: اجساد بعد از اینکه از ارتفاعات به پایین کوه منتقل شدند، به پزشکی قانونی کهکیلویه تحویل داده خواهد شد.
 انتقال اجساد به پایین کوه دشوار است
 
 استاندار اصفهان گفت: احتمال زیاد می دهیم اجساد به سه قسمت تقسیم شده باشند و همین کار را برای ما دشوار کرده است.

محسن مهرعلیزاده اظهار داشت: تاکنون هیچ جنازه ای در محل سقوط پیدا نشده است.

وی با بیان اینکه به احتمال قوی همه سرنشینان هواپیما جان خود را از دست داده اند، افزود: برخورد این هواپیما بسیار سخت بوده است که در ارتفاع ۱۳ هزار پایی سقوط کرده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اگر هواپیما راهی برای حرکت در سمت راست پیدا می کرد می توانست از قله عبور کند.

وی با بیان اینکه همه نیروها برای تخلیه هرآنچه که در ارتفاعات وجود دارد، به این نقطه اعزام شده اند، اظهار داشت: زمان ما تا ساعت ۱۰ صبح فردا خواهد بود چراکه بعد از آن امکان پرواز بالگردها به دلیل شرایط آب و هوایی فراهم نیست.

مهرعلیزاده تصریح کرد: احتمال زیاد می دهیم اجساد به سه قسمت تقسیم شده باشند و همین کار را برای ما دشوار کرده است.

 

 حرکت کلاه‌سبزهای ارتش به سمت محل اجساد هواپیما
 فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: هم‌اکنون کلاه‌سبز‌های تیپ ۶۵ نیرو مخصوص نزاجا، با فرماندهی میدانی امیر «نوذر نعمتی» جانشین نیروی زمینی ارتش، با سازماندهی مناسب و تجهیزات پیشرفته، در حال حرکت برای رسیدن به محل اجساد سانحه هوایی در ارتفاعات دنا هستند.

امیر «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش، با اشاره به آخرین اقدامات نیروی زمینی ارتش برای پیدا کردن و انتقال اجساد حادثه سقوط هواپیمای مسافربری «اِی تی آر» اظهار کرد: هم‌اکنون کلاه‌سبز‌های تیپ ۶۵ نیرو مخصوص نزاجا، با فرماندهی میدانی امیر «نوذر نعمتی» جانشین نیروی زمینی ارتش، با سازماندهی مناسب و تجهیزات پیشرفته، در حال حرکت برای رسیدن به محل اجساد سانحه هوایی در ارتفاعات دنا هستند.

وی با بیان اینکه کلاه‌سبز‌ها تیپ ۶۵ نوهد حدودا تا یک ساعت و نیم دیگر (ساعت ۱۴)، به محل اجساد این سانحه هوایی خواهند رسید، گفت: نیروهای‌مان زبده و کارآزموده هستند و تجهیزات‌مان نیز برای انتقال اجساد کافی است.

امیر حیدری ادامه داد: به لحاظ شرایط جغرافیایی، امکان فرود هلی کوپتر در محل سقوط هواپیما وجود ندارد.

همه یگان ها در تلاش هستند که هرچه سریعتر عملیات جستجو به نتیجه برسد

همچنینامیر سرتیپ شاهین تقی‌خانی سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران، درباره آخرین اقدامات ارتش برای جستجو و پیدا کردن لاشه هواپیمای تهران_ یاسوج، اظهار کرد: پس از اعلام موقعیت دقیق لاشه هواپیمای ATR72 شرکت‌ آسمان در ارتفاع 4000 متری و محدوده نقول تیم‌های تکاور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیشروی زمینی خود را به سمت محل اعلام شده آغاز کردند.

سخنگوی ارتش ادامه داد: تیم‌های تکاور ارتش شامل کوهنوردان و نیروهای مخصوص به سمت نقطه مورد نظر حرکت کردند، البته رسیدن به منطقه مورد نظر به دلیل صعب‌العبور بودن کار نسبتا سختی است.

وی ادامه داد: از سوی مقابل بالگردهای هوانیروز با پرواز در نقطه اعلام شده در حال بررسی امکان هلی‌بورن نیروها هستند؛ امکان دارد کار هلی‌بورن کمی دشوار باشد، اما جانشین فرمانده نیروی زمینی و فرمانده هوانیروز و چندتن از فرماندهان پایگاه‌های نیروی هوایی با گشت‌های هوایی در حال بررسی امکان این کار هستند، ممکن است کار هلی‌بورن دشوار باشد.

تقی‌خانی تصریح کرد: امیدواریم با وجود اینکه منطقه صعب‌العبور است و شرایط جوی نامساعد اما تیم‌های زمینی هرچه سریعتر خود را به نقطه اعلام شده برسانند.

سخنگوی ارتش با بیان اینکه پس از اعلام سقوط هواپیمای تهران_ یاسوج تیم‌های ارتش به سمت منطقه سقوط حرکت کردند، افزود: امروز با بهتر شدن شرایط جوی تعدادی از جنگنده‌های RF4 و F14 نیروی هوایی از پایگاه‌های اصفهان و شیراز برای شناسایی و کمک به روند جست‌جو و عکسبرداری هوایی چندین سورتی پرواز انجام دادند.

وی ادامه داد: در کنار این پرنده‌ها پایگاه هوانیروز ارتش در اصفهان به صورت دائم فعال بوده و بالگردهای خود را به منطقه اعزام کرده تا منطقه مورد نظر را مورد جستجو و فرماندهان و مسئولین ستاد بحران را در مناطق مستقر کند.

تقی‌خانی ادامه داد: در حال حاضر تیم‌های تکاور، پهپادها، بالگردها و جنگنده‌های ما در منطقه حضور دارند و طی آخرین اطلاعاتی که از منطقه به دست ما رسید نشان از این داشت که اتحادی بسیار خوب بین نیروهای عمل کننده و امدادی وجود دارد؛ همه یگان‌ها دست به دست هم دادند تا هرچه سریعتر عملیات جستجو به نتیجه برسد.
 تلاش برای انتقال اجساد تا پیش از ورود سامانه بارشی
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که با توجه به اینکه تا آخر وقت امروز سامانه‌ای بارشی به این استان می‌رسد، مسئولان تلاش می‌کنند در فاصله زمانی کوتاهی با کمک تکاوران ارتش، هوافضای سپاه، بسیج و هلال احمر اجساد سرنشینان هواپیمای تهران-یاسوج را به پایین قله منتقل کنند.

 احمدی درباره آخرین اقدامات برای انتقال اجساد سرنشینان هواپیمای تهران- یاسوج توضیح داد و گفت:ما برنامه ریزی کرده‌ایم که از طریق تکاوران ارتش، سپاه و سایر دستگاه‌های امدادی به محل موردنظر برسیم و بتوانیم با استفاده از هلی‌برد اجساد را به پایین قله منتقل کنیم.

وی افزود: برنامه ریزی شده است که پس از رسیدن اجساد به شهر یاسوج آنها را به محل مشخص شده منتقل کنیم تا در فاصله کوتاه موضوع مدیریت شود. سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است جبهه‌ای که از شمال غرب وارد کشور شده تا آخر وقت به منطقه ما برسد به همین دلیل تلاش می‌کنیم که در فاصله زمانی کوتاه و با تقسیم کار میان تکاوران ارتش، هوافضای سپاه، بسیج و هلال احمر اجساد را به پایین قله منتقل کنیم.
 هماهنگی ها برای انتقال اجساد هواپیما در حال انجام است
 تلاش می کنیم کار انتقال اجساد به فردا با توجه به شرایط جوی نامناسبی که پیش بینی شده موکول نشود.

وفایی مقدم مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: هماهنگی های لازم برای نحوه انتقال پیکرها در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر این کار را انجام دهیم .

وی افزود : تلاش می کنیم کار انتقال اجساد به فردا با توجه به شرایط جوی نامناسبی که پیش بینی شده موکول نشود.
 مواجهه نیروهای امداد با کولاک در محل سقوط هواپیما
معاون امداد و نجات هلال احمر اصفهان گفت: با توجه به اینکه منطقه سقوط صعب العبور است، باید نیروها بدون بالگرد به ادامه عملیات بپردازند و احتمال مواجهه با برف و کولاک بسیار زیاد است.

داریوش کریمی در خصوص زمان احتمالی پیدا کردن اجساد اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی پیدا کردن اجساد با صرف زمان همراه است و اگر همین شرایط حاکم باشد ممکن است نیروها با برف و کولاک در منطقه مواجه شوند.

وی افزود: نیروهای هلال احمر نیز با بالگرد به محل سقوط اعزام شده اند و آنجا پیاده می شوند.

معاون امداد و نجات هلال احمر اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه منطقه سقوط صعب العبور است، باید نیروها بدون بالگرد به ادامه عملیات بپردازند.

وی گفت: احتمال مواجه با برف و کولاک بسیار زیاد است.
 جعبه سیاه امروز از هواپیما خارج می‌شود
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: اگر شرایط مناسب باشد جعبه سیاه امروز از هواپیما خارج و به متولیان شرکت آسمان تحویل می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هوایی در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت کشف جعبه سیاه هواپیمای atr اظهار داشت: جعبه سیاه هواپیمای atr یک شکل نارنجی در دم این هواپیما است و با توجه به شدت سانحه احتمال جدا شدن جعبه سیاه از دم هواپیما وجود دارد.

وی فزود: به طور قطع کارشناسان صنعت باید اقدام به جداسازی جعبه سیاه از هواپیما کنند و در این لحظه نیروهای منطقه باید مراقب باشند تا جعبه سیاه تحت حفاظت آنها از هواپیما خارج و به متولیان شرکت تحویل داده شود.

سامانی تاکید کرد: احتمال اینکه جعبه سیاه از هواپیما خارج شده باشد وجود دارد بنابراین باید نیروهای منطقه نسبت به حفاظت از آن اقدام کنند تا فرد غیرکارشناس نسبت به جابجایی آن و دسترسی به آن اقدام نکند.

وی ادامه داد: با توجه به تصاویر منتشر شده دم هواپیما یا همان سکان عمودی atr سالم مانده است بنابراین احتمال اینکه جعبه سیاه از هواپیما کنده نشده باشد نیز وجود دارد اما باید توسط کارشناسان از بدنه خارج شود.

وی تاکید کرد: در سانحه هوایی که در قزوین رخ داد متاسفانه جعبه سیاه از هواپیما خارج و ضربه دیده بود بنابراین با توجه به شدت سانحه احتمال اینکه در این سانحه هم جعبه سیاه از هواپیما کنده شده باشد دور از ذهن نیست.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره مدت زمان عملیات خارج‌سازی جعبه سیاه از هواپیما اظهار داشت: اگر شرایط مناسب باشد و دم هواپیما آسیبی ندیده باشد همین امروز جعبه سیاه خارج و تحول متولیان می‌شود.
فرمانده نیروی زمینی ارتش: کلاه‌سبزهای تیپ ۶۵ نیرو مخصوص نزاجا در حال حرکت برای رسیدن به محل اجساد سانحه هوایی هستند
سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: به یاری خداوند صبح امروز سه‌شنبه بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه در حین جست‌وجو برای یافتن لاشه هواپیمای آسمان که از تهران عازم یاسوج بود، لاشه این هوایپیما را حدود ساعت ۹:۵۰ دقیقه در ارتفاعات کوه دنا کشف کردند.

سخنگوی سپاه اظهار داشت: در ساعت ۹:۵۵ دقیقه آقای سلطانی متخصص امداد و نجات نیروی هوافضای سپاه مستقر در بالگرد این نیرو که هدایت آن را کاپیتان فراهانی و کاپیتان جلالیان عهده دار بودند، خبر کشف لاشه هواپیما را به فرماندهی کنترل هوایی نیرو اعلام کردند.

وی افزود: تیم جستجو و نجات نیروی هوافضای سپاه با انجام عملیات ویژه با دو فروند بالگرد به مختصاتی که پهبادها اعلام کرده بودند اعزام و موفق شدند لاشه هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان را در مختصات جغرافیایی NC۴۲۰۸ و E۵۱۴۲۹۳ کشف و شناسایی کنند.

سردار شریف پیدا شدن محل سقوط هواپیما را موجب سهولت در اقدامات امدادی دانست و گفت: هم اکنون گروههای جستجوگر و دستگاههای امدادی در منطقه با تمرکز بر این نقطه می توانند با دقت و سهولت خود را به محل برسانند.

وی یادآور شد: در تصاویر گرفته‌ شده حتی آرم و نشان هواپیما هم به خوبی مشخص است و پیدا شدن محل سقوط این هواپیما دیگر قطعی است.
جانشین فرمانده سپاه اصفهان گفت که لاشه هواپیمای مسیر پروازی تهران ـ یاسوج دچار آسیب‌دیدگی شده و به صورت کامل سالم نیست.

 سردار مجتبی فدا جانشین سپاه صاحب‌الزمان اصفهان با اشاره به وضعیت هواپیمای مسیر پروازی تهران ـ یاسوج که دو روز پیش دچار سانحه و صبح امروز لاشه آن توسط بالگردهای نیروی هوافضای سپاه مشاهده شد، اظهار کرد: لاشه هواپیما دچار آسیب‌دیدگی شده است و به صورت کامل سالم نیست.

وی گفت: برنامه‌ریزی جهت اعزام کوهنوداران و امدادگران برای رسیدگی به آخرین وضعیت سرنشینان هواپیما و چگونگی تخلیه محل حادثه و انتقال پیکرها انجام خواهد شد.
کاپیتان بالگرد پیدا کننده لاشه هواپیما گفت: بعد از یک ساعت جست‌وجو از صبح امروز در سمت چپ یکی از قله‌ها ۳۰ متر پایین‌تر، لاشه‌های هواپیما را کاملاً مشاهده کردیم.

 ساعتی پیش خبر پیدا شدن لاشه هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج اعلام شد و اکنون بالگردی که توانسته بود لاشه هواپیما را رویت کند در محل حادثه مشرف بر مکان دقیق سقوط هواپیما مستقر است.

کاپیتان نوری در ارتباط با لحظه دیده شدن لاشه هواپیما اظهار داشت: باتوجه به هماهنگی که با مرکز فرماندهی وزارت دفاع و هوافضای سپاه شده بود، با یک فروند هلی کوپتر از دیروز به منطقه اعزام شدیم.

وی افزود: از ساعت ۷ صبح امروز از اصفهان پرواز کرده و در این منطقه بودیم و در مسیر پروازی که قبلاً اعلام شده بود و تیم عملیات امداد و نجات هوافضا این کار انجام شد.

کاپیتان بالگردی که موفق به یافتن لاشه هواپیما شده بود، گفت: بعد از یک ساعت جست‌وجو در سمت چپ یکی از قله‌ها ۳۰ متر پایین‌تر، هواپیما به ارتفاعات برخورد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قطعات بزرگ لاشه هواپیما که آرم شرکت هواپیمایی روی آن است کاملاً دیده می‌شود.

محل سقوط هواپیما فاصله زیادی با فرودگاه یاسوج نداشته و هواپیما درحال کاهش ارتفاع برای فرود در فرودگاه بوده که متاسفانه به کوه برخورد کرده .
سخنگوی سپاه پاسداران از پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران - یاسوج توسط بالگردهای نیروهای هوا فضای سپاه خبر داد.سردار رمضان شریف اعلام کرد: صبح امروز سه‌شنبه بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه در حین جست‌وجو لاشه هواپیمای آسمان که از تهران عازم یاسوج بود را در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.

وی افزود: لاشه این هواپیما در کوه دنا و در مختصات جغرافیایی NC-۴۲۰۸ و E-۵۱۴۲۹۳ قرار دارد.

شریف با اشاره به جزئیات عملیات جستجوی هواپیمای مفقود شده، گفت: بر اساس مکان و مختصاتی که پهپادهای سپاه عصر دیروز پس از انجام عملیات جستجو  داده بود، امروز دو بالگرد نیروی هوافضای سپاه به محل اعزام شد و فرمانده این نیرو اعلام کرد که لاشه هواپیما پیدا شده و در تصاویری که از آن گرفته شده، آرم و نشان هواپیما نیز مشخص است.

سخنگوی سپاه با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام در این زمینه یافتن موقعیت هواپیما بود، خاطرنشان کرد: به محض فراهم شدن شرایط جوی هم امکان هلی‌برد وجود دارد و هم امکان راهنمایی امدادگران از طریق دسترسی زمین به محل حادثه وجود خواهد داشت.

شریف گفت: عملیات دسترسی به دلیل صعب‌العبور بودن و شرایط جوی مشکل است اما از این لحظه به بعد همه اقدامات بر روی نقطه پیدا شدن لاشه هواپیما متمرکز خواهد شد.
معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: از دیشب نیروهای تخصصی از دو جبهه جنوبی و شمالی وارد عملیات جست و جو شدند که خوشبختانه جواب داد و توانستیم لاشه هواپیما را پیدا کنیم.

سلیمی، معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگویی به آخرین اقدامات سازمان هلال احمر در رابطه با انتقال اجساد از  هواپیمای تهران - یاسوج اشاره کرده و گفت:  از دیشب نیروهای تخصصی از دو جبهه جنوبی و شمالی وارد عملیات جست و جو شدند که خوشبختانه جواب داد و توانستیم لاشه هواپیما را پیدا کنیم.

معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه چهار بالگرد به منطقه اعزام شده‌اند، ادامه داد: ۱۰۰ نفر نیروی تخصصی داشته و در حال اعزام بالگرد هستیم تا انشالله  تا هرچه زودتر بتوانیم اجساد را به پایین انتقال دهیم.

 افزود: هنوز به لاشه هواپیما نرسیدیم و احتمالا تا یک ساعت دیگر و بر اساس شرایط به لاشه خواهیم رسد. ۵۴ دستگاه خودروی نجات و آمبولانس و ۴ فروند هلی‌کوپتر به منطقه اعزام شدند تا عملیات با سرعت بیشتری به اتمام برسد.

نظر شما