شناسهٔ خبر: 24217221 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

داوری جشنواره فیلم فجر استاندارد نبود / تبلیغ تلویزیون برای فیلمی با موضوع خیانت

سینماپرس: سعید مستغاثی درباره مشکلات داوری در این دوره از جشنواره گفت: هیئت داوری امسال به جای داوری فیلم‌ها، کار هیئت انتخاب و دبیر جشنواره را انجام داد. این هیئت به جای این که راجع به چگونگی به تصویر کشیدن موضوعات نظر بدهد براساس سلیقه شخصی، هر موضوع و تمی که مورد نظرش نبود، کنار گذاشت و به آن فیلم‌هایی که مورد نظرشان بوده توجه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس؛ سعید مستغاثی، منتقد و کارشناس درباره داوری‌های  جشنواره سی و ششم فیلم فجر گفت: صحبت‌های دوستان هیات داوران که از تلویزیون پخش شد، بیشتر راهگشاست و نشان از عملکرد غیراستاندارد آنها دارد. داوری در جشنواره فیلم فجر غیراستاندارد است؛ زیرا ۷ داور درباره ۲۵ یا ۲۶ فیلم به صورت تخصصی داوری می‌کنند. اسکار که ۶۰۰۰ داور درباره ۲۵ فیلم داوری می‌کنند. هیئت داوری در جشنواره فیلم فجر را از مدل داوری از کن و برلین گرفتند که کلا غیراستاندارد و غیرعملی است. هیچ داوری نمی‌تواند با یک یا دو بار فیلم دیدن درباره نکات تخصصی فیلم که احتمالا شاید از برخی از موارد آن اطلاع ندارد، نظر بدهد.

هیئت داوران کار هیئت انتخاب را انجام داد

وی درباره مشکلات داوری در این دوره از جشنواره گفت: هیئت داوری امسال به جای داوری فیلم‌ها، کار هیئت انتخاب و دبیر جشنواره را انجام داد. این هیئت به جای این که راجع به چگونگی به تصویر کشیدن  موضوعات نظر بدهد براساس سلیقه شخصی، هر موضوع و تمی که مورد نظرش نبود، کنار گذاشت و به آن فیلم‌هایی که مورد نظرشان بوده توجه کردند. این مورد یکی از کارهای شگفت‌آور بوده که فکر می‌کنم در ایران فقط اتفاق می‌افتد.

کارشناس سینما در ادامه گفت: امسال فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن را در کنار فیلم‌های دیگر قرار دادند و یک هیئت داوری قرار بود آنها را مورد توجه قرار دهد که این هم از معایب جشنواره است. با این معایب که برشمردیم به نظرم این نوع داوری دور از ذهن نیست.

سردرگمی در جشنواره فیلم فجر

وی درباره انتخاب بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر گفت: نوع کاندیداهای بهترین فیلم جالب است. برخی از این آثار نه در بخش فیلمنامه و نه در فیلمبرداری یا رشته‌های فنی کاندیدای جایزه نبودند.  برخی از آنها در رشته های اصلی جشنواره نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین نبودند. جالب است که هیات داوران، موضوع فیلمنامه را رد می‌کند؛ بعد عناصر فنی فیلم را نادیده می‌گیرد. این سردرگمی در جشنواره امسال به وضوح دیده شد. جالب است جایزه ملی، جایزه ویژه هیأت داوران، جایزه هنر و تجربه وسط جشنواره از کیسه بیرون می آید ...

منتقد سینما تاکید کرد: برای جایزه مردمی هیچ آمار و ارقامی ارائه نمی‌شود. گویا اسرار ناسا قرار است بازگو شود! هر سال در جشنواره شاهد اتفاقات  عجیب و غریب هستیم و امسال این اتفاقات جشنواره به کمدی تبدیل شد.

تبلیغ تلویزیون برای فیلمی با موضوع  خیانت 

مستغاثی درباره برنامه‌های تلویزیونی که جشنواره را پوشش دادند، گفت: منطقی‌ترین و روال‌ترین نقدها که در مناظرات هم رعایت می‌شود، حضور  یک موافق و یک مخالف است که متاسفانه این مهم در برنامه‌ها و برای برخی از فیلم‌ها لحاظ نشد. به طور مثال  در شبکه‌ای مشهور به شبکه خانواده، فیلم ضد خانواده «هایلایت» که گفتمان خیانت را الگو می‌کند، تبلیغ می‌شود و جالب است که مجری هم در دفاع از فیلم برمی‌آید و گویا یک فرصت آگهی برای تبلیغ فیلم در نظر گرفته‌اند. این اتفاقات عجیب و غریب است. وقتی این نوع اجحاف‌ها صورت می‌گیرد حاتمی‌کیا نه برای خود بلکه به فضای رسانه‌ای اعتراض می‌کند.  آقای حاتمی‌کیا فردی نیست که محافظه‌کاری کند. خیلی عیان و واضح صحبت می‌کند. وقتی این نوع رفتارها را می‌بیند فریاد می‌زند. حرف‌های حاتمی‌کیا حرف‌های حقی است که گفته شد.

*فارس

نظر شما