شناسهٔ خبر: 24216919 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس آموزش و پرورش:متولیان نظام آموزشی در تدریس زبان انگلیسی به دانش آموزان بلاتکلیفند

تهران - ایرنا - کارشناس مسائل آموزش و پرورش از جمله دلایل ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان به ویژه در دوره ابتدایی را بلاتکلیفی آموزش و پرورش و این مساله عنوان کرد که متولیان نظام آموزشی نمی دانند آیا باید زبان انگلیسی را در مدارس آموزش بدهند یا نه؟

صاحب‌خبر -

مهدی بهلولی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: اگر قرار است در کنار دیگر کتاب های درسی، آموزش زبان نیز داده شود و دانش آموزان مطالب را خوب یاد بگیرند به طور طبیعی آنان با فرهنگ انگلیسی تا حدودی آشنا می شوند که این مساله برای نظام آموزشی قابل قبول نیست.
وی همچنین با طرح این پرسش که چرا ما در ایران در ارائه آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان مشکل داریم؟ تصریح کرد: بخشی از این مساله به ناکارآمدی نظام آموزشی باز می گردد و البته این ناکارآمدی صرفا در آموزش زبان انگلیسی نیست به این معنا که افرادی هم که حتی در رشته مختلف تحصیلی دانش آموخته شده اند، نیز مهارت و توانایی کافی را در آن زمینه ندارند.
این کارشناسی آموزشی اضافه کرد: شاید بتوان یکی دیگر از دلایل ناکارآمدی آموزش و پرورش در این زمینه را نارضایتی شغلی معلمان، تراکم دانش آموان در کلاس های درس و مهمتر از همه ملاحظاتی در ارتباط با آموزش زبان انگلیسی در مدارس ذکر کرد که آموزش را از جذابیت و پویایی دور می کند.
وی اظهار کرد: در این شرایط هنگامی که خانواده های متوسط و مرفه جامعه ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی در مدارس را مشاهده می کنند، با پرداخت هزینه فرزندان خود را راهی آموزشگاه ها می کنند و در این میان دانش آموزان طبقه پایین که امکان حضور در این آموزشگاه ها را ندارند، از قافله عقب می مانند و نتیجه آن می شود که مدرسه و نقش و تاثیر آن در آموزش به سمت ناکارآمدی بیشتر می رود.
این کارشناس آموزشی در خصوص راهکارهای حل مشکل آموزش زبان انگلیسی در مدارس تصریح کرد: در آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی و در راهکار یک از بند پنجم آمده است آموزش زبان انگلیسی در چارچوب بخش انتخابی (نیمه تجویزی) برنامه درسی با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی - ایرانی ارائه شود.
بهلولی ادامه داد: اما سال 91 و در دولت دهم عنوان شد از آنجا که یادگیری زبان دوم به دلیل یک سویه شدن مغز که در حدود سن 10 تا 12سالگی رخ می دهد، توام با مشکلاتی خواهد شد به همین دلیل جا دارد تا حد امکان سن و دوره تحصیلی آموزش زبان پایین آورده شود و آموزش زبان خارجی می تواند در بخش دروس اختیاری از مرحله دوم دوره ابتدایی آغاز شود.
وی بیان داشت: باید از کشورهایی چون ژاپن الگو بگیریم، یک کشور سنتی که به فرهنگ خود بسیار اهمیت می دهد اما اکنون برنامه ای در نظر گرفته که آموزش زبان انگلیسی را تا سال 2020 از پایه پنجم به پایه سوم برساند.
کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: تجربیات جهانی و فعالیت آموزشگاه ها در داخل نشان می دهد که می توان بچه ها را به گونه ای تربیت کرد که زبان انگلیسی را فرا بگیرند اما در کنار آن به فرهنگ ملی خود نیز احترام گذاشته و نسبت به آن بی تفاوت نباشند.

** جذاب نبودن کتاب های درسی
بهلولی همچنین درباره تفاوت آموزش زبان دوم در نظام آموزشی با موسسه های زبان با بیان اینکه زبان هر کشوری، دنیای متفاوت و زیبایی را پیش روی انسان می گشاید، اظهار داشت: بسیاری از دانش آموزانی که برای یادگیری زبان انگلیسی به موسسه های خصوصی می روند معتقدند در آموزشگاه بهتر درس می دهند، کتاب های درسی قابل فهم تر هستند و ارتباط بهتری با بچه ها برقرار می کنند.
وی بیان کرد: همچنین دانش آموزان اظهار می کنند در آموزشگاه ها معلمان انگلیسی صحبت می کنند، اما در مدارس به هر دو زبان انگلیسی و فارسی صحبت و بخشی از زمان هم صرف حضور و غیاب و نمره می شود.
کارشناس آموزشی اظهار کرد: فاصله سنی معلمان با دانش آموزان نیز در آموزشگاه ها کمتر است و آنها ارتباط بهتری با زبان آموزان برقرار می کنند در حالیکه در مدارس بسیاری از معلمان بازنشسته هستند. از سوی دیگر دامنه لغاتی که در آموزشگاه ها یاد داده می شود بیشتر و کاربردی تر است.

** بسیاری از دانش آموختگان مهارت زبان انگلیسی ندارند
کارشناس مسائل آموزش و پرورش در باره مشکلات آموزش زبان انگلیسی گفت: افراد بسیاری مدارک بالای دانشگاهی دارند، اما از گفتن یک جمله به زبان انگلیسی و شاید مهمتر ترجمه یک متن کوتاه ناتوان هستند. کسی که دکترا دارد به عنوان یک پژوهشگر مهمترین ابزارش زبان انگلیسی است، اما بسیاری از آنان توان و مهارتی در این زبان ندارند.
بهلولی با بیان اینکه یکی از موانع توسعه کشور نابلدی زبان انگلیسی است، اضافه کرد: در یکی از آخرین پژوهش ها در سال 2015 مشخص شد که به ترتیب کشورهای سوئد، هلند، دانمارک، نروژ، فنلاند، اسلونی، استونی، لوکزامبورگ، لهستان، آلمان، استرالیا، سنگاپور، پرتغال، مالزی و آرژانتین در رده کشورهایی هستند که از 71 تا 60 درصد مردم می توانند از آن به عنوان زبان دوم استفاده کنند.
وی اظهار کرد: در این پژوهش نام ایران در ردیف کشورهایی قرار داده شده بود که تنها 30 درصد مردم امکان استفاده از زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم داشتند.
فراهنگ ** 1883 **

انتهای پیام /*

نظر شما