شناسهٔ خبر: 24215942 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: هنگام | لینک خبر

لاشه هواپیمای‌ تهران-یاسوج‌ توسط بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه پیدا شد/ امدادگران به اجساد رسیدند/ ۳۰ جسد مشاهده شد؛ ۱۵ پیکر قابل شناسایی است

در سومین روز از عملیات تجسس امدادگران، لاشه هواپیمای‌ تهران-یاسوج‌ در ارتفاعات دنا پیدا شد. گفته می شود بالگرد سپاه، سکان عمودی هواپیمای ATR۷۲ را با لوگوی هواپیمایی آسمان رویت کرده است.

صاحب‌خبر -
سایت خبری تحلیلی هنگام    Hengamnews.com:

اولین تیم امداد و نجات به محل حادثه منتقل شدند

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به آخرین وضعیت امداد و نجات گفت: اولین تیم با یک فروند بالگرد در محل اعلام شده فرود آمد و هلیکوپتر توانست نیروهای خود را تخلیه کند. ارتباط تلفنی و بی‌سیمی با عوامل ما در پای لاشه هواپیما برقرار شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ادامه داد: تیم دوم آماده اعزام است و تیم مستقر در محل می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در اختیار ما قرار دهد و از این لحاظ بسیار اهمیت دارد. اگر بتوانیم پرواز های بعدی را هم ادامه دار  داشته باشیم ان‌شالله به سرعت می‌توانیم اجساد را منتقل کنیم.



محسن مهرعلیزاده در خصوص آخرین وضعیت هواپیمای سقوط کرده اظهار کرد: این هواپیما در ارتفاع 13 هزار پایی با کوه برخورد کرده است و اگر یک مقدار از سمت راست حرکت می‌کرد، می‌توانست قله را رد کند اما به هر دلیلی که ما نمی‌دانیم به این منطقه برخورد کرد. پس از مشخص شدن محل سقوط هواپیما، کارشناسان شرکت آسمان به منطقه رفتند و آرم هواپیما نیز مشخص شده است.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که تا غروب همه نیروها را در این منطقه تخلیه کنیم و تا جایی که توان دارند هر آن چیزی که هست به پایین منتقل کنند.

استاندار اصفهان در خصوص زنده ماندن افراد گفت: به نظر می‌رسد که همه سرنشینان کشته شده باشند چرا که بیشتر از 48 از اتفاق می‌گذرد و هوا در منطقه بسیار سرد است.

مهرعلیزاده ادامه داد: تا ساعت 10 صبح فردا فرصت داریم که هر آنچه که عملیات داریم انجام دهیم، چرا که طبق پیش بینی‌ها از ساعت 10 صبح فردا وضعیت جوی اجازه پرواز بالگردها را نخواهد داد و این موضوع تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

استاندار اصفهان ادامه داد: عملیات دوباره از روز شنبه از سرگیری خواهد شد، چرا که به احتمال زیاد از ظهر چهارشنبه عملیات در منطقه متوقف می‌شود.

مهرعلیزاده تاکید کرد: تا به این لحظه هنوز جنازه‌ای پیدا نشده است و منطقه برخورد جزو استان اصفهان محسوب می‌شود. اولین بالگردی هم که توانسته لاشه را ببیند، بالگرد سپاه بوده است.

وی با بیان این‌که این سقوط جزو سخت‌ترین نوع برخورد هواپیماها محسوب می‌شود،‌ به احتمال زیاد اجساد به سه تا چهار قسمت تقسیم شده باشند و همین موضوع کمی کار را برای جست و جو دشوار می‌کند،‌ هر چند که در حال حاضر 2 هزار نفر در منطقه نیروی متخصص حضور دارند و سعی می‌کنند جست و جو را تا جایی که برای‌شان امکان پذیر باشد سریع‌تر انجام دهند.


کاپیتان بالگردی که لاشه هواپیمای تهران یاسوج را مشاهده کرده است در ساعت 10:35 ضمن تایید کشف لاشه هواپیما، گفت: اجازه انتشار اطلاعات تکمیلی را ندارد.

سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، خبر پیدا شدن لاشه هواپیمای ساقط شده تهران یاسوج را در یکی از مناطق برف‌گیر منطقه نوقل، تأیید کرد.

اجساد مسافران در اطراف لاشه هواپیما مشاهده شد

یک بالگرد دیگر برای اطمینان از مشاهدات فوق، هم اکنون به پرواز درآمد.

مسئولان آسمان می گویند، به احتمال ٩٠٪؜ این تصاویر از بقایای پرواز٣٧٠٤ باشد.

بالگرد تجسس، بقایای هواپیما و تعدادی از اجساد مسافران را در اطراف آن مشاهده کرده اند.

توضیحات سخنگوی سپاه درباره نحوه پیدا کردن لاشه هواپیمای تهران-یاسوج

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه نیز با اشاره به پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران - یاسوج در ارتفاعات دنا اعلام کرد: صبح امروز سه‌شنبه بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه در حین جست‌وجو لاشه هواپیمای آسمان که از تهران عازم یاسوج بود را در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.

وی افزود: لاشه این هواپیما در کوه دنا و در مختصات جغرافیایی NC-۴۲۰۸ و E-۵۱۴۲۹۳ قرار دارد.

شریف با اشاره به جزئیات عملیات جستجوی هواپیمای مفقود شده، گفت: بر اساس مکان و مختصاتی که پهپادهای سپاه عصر دیروز پس از انجام عملیات جستجو  داده بود، امروز دو بالگرد نیروی هوافضای سپاه به محل اعزام شد و فرمانده این نیرو اعلام کرد که لاشه هواپیما پیدا شده و در تصاویری که از آن گرفته شده، آرم و نشان هواپیما نیز مشخص است.

سخنگوی سپاه با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام در این زمینه یافتن موقعیت هواپیما بود، خاطرنشان کرد: به محض فراهم شدن شرایط جوی هم امکان هلی‌برن وجود دارد و هم امکان راهنمایی امدادگران از طریق دسترسی زمین به محل حادثه وجود خواهد داشت.

شریف گفت: عملیات دسترسی به دلیل صعب‌العبور بودن و شرایط جوی مشکل است اما از این لحظه به بعد همه اقدامات بر روی نقطه پیدا شدن لاشه هواپیما متمرکز خواهد شد.

تشکر دبیرکل جمعیت هلال احمر از تلاش‌های یگان پهبادی وهوافضای سپاه

محمود محمدی‌نسب دبیرکل جمعیت هلال احمر از تلاش‌های یگان پهبادی وهوافضای سپاه برای کمک به یافتن لاشه هواپیمای مفقود شده بطور ویژه تشکر کرد.

وی گفت: سازمان هوافضای سپاه به درخواست جمعیت هلال احمر از شامگاه یکشنبه با تجهیزات پهبادی خود در ۵۰ کیلومتری نقطه جغرافیایی اعلام شده، مشغول گشت زنی و تهیه تصاویر بودند که خوشبختانه در صبحگاه امروز موفق به تشخیص محل دقیق سقوط و یافتن لاشه هواپیمای سقوط کرده شدیم.

محمود محمدی‌نسب از تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص بطور ویژه تشکر و اعلام کرد کلیه نیروها و بالگردهای جمعیت هلال احمر برای انتقال اجساد بسیج شده‌اند.


با پیدا شدن لاشه هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج در اطراف روستای نقل در ارتفاع ۴ هزار متری کوه دنا تصاویر هوایی توسط بالگردهای سپاه و ارتش ثبت شده است که نشان دهنده محل احتمالی سقوط هواپیما می‌باشد.

 معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه تیم‌های هلال احمر امشب در ارتفاعات اسکان دارند، گفت: در حال حاضر هم تیم‌های هلال احمر و هم تیم‌های محلی به محل حادثه رسیده‌اند و در حال جمع‌آوری اجساد هستند و با توجه به اینکه در ادامه امکان پرواز بالگرد نیست، تیم‌ها در منطقه خود می‌مانند و ما فردا تلاش می‌کنیم که با افزایش تیم‌ها، جنازه‌ها را منتقل کنیم.

17:08| رئیس تیم‌های امداد کوهستان سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: تنها قسمت‌هایی از هواپیما از برف بیرون است و مابقی آن در قعر برف فرو رفته و پوشش برف در اطراف لاشه شرایط را سخت کرده اما تلاش می‌کنیم عملیات با موفق انجام شود.

وی افزود: نیروهای در تلاشند پیکرها را از لاشه‌های هواپیما خارج و داخل کاور قرار بدهند. سعی می‌کنیم در صورت مساعد بودن شرایط هوا امروز با بالگرد تعدادی از اجساد را به پایین منتقل کنیم اما شرایط بسیار دشوار و سخت است.

16:48| مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد گفت: 30 جسد از سوی کوهنوردان در منطقه مشاهده شد و فعلاً 15 پیکر قابل شناسایی است.

16:41| غلامعلی صیادی یکی از اولین کوهنوردانی است که به محل سقوط هواپیما رسیده است. او لحظاتی پیش درباره این موضوع اظهار داشت: هواپیما متلاشی شده و به قطعات کوچک و بزرگ تقسیم شده است. بسیاری از اجساد ‌قابل شناسایی نیستند.

این کوهنورد تصریح کرد: به تعداد زیادی از اجساد در نقاطی که برف کمتر بود دسترسی پیدا کردیم، تعدادی از اجساد و بخش‌هایی از اجساد زیر برف هستند. نیاز است تا نیروهای مجرب به این نقطه اعزام شوند تا بتوانند آن‌ها را از زیر برف بیرون بیاورند.

16:37| استاندار اصفهان گفت: عملیات تجسس تا انتقال کامل پیکرها به پایین ارتفاعات و همچنین پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما ادامه خواهد داشت.

16:26| به گفته کوهنوردان مجرب، ارتفاع برف در این زمان از سال در کوه‌های دنا به 3 متر و دمای هوا در قله محل سقوط منفی 20 درجه است. به علت شب تند در محل سقوط هواپیما، بالگردها امکان فرود در همان منطقه را ندارند با این حال هلی‌برن تمام گروه‌های تخصصی انجام شده است.

16:22| رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه اکنون تیم‌های هلال احمر و ارتش در محل حادثه حضور دارند و به اجساد رسیدند، گفت: درحال حاضر آخرین هلیکوپتر اقلام مورد نیاز ازجمله کیف جسد و بسکت را منتقل می‌کند و همه تلاش‌ها این است که قبل از غروب آفتاب بتوان تعدادی از اجساد را منتقل کرد.

16:20| مدیرکل پیش‌ بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش ابرها در منطقه سقوط هواپیما‌ خبر داد و گفت: یاسوج در شب گذشته یک درجه زیر صفر بود و انتظار می‌رود که در گرم‌ترین حالت خود نیز به 13 درجه بالای صفر برسد، این در حالی است که در منطقه حادثه دمای هوا حدود 10 تا 15 درجه زیر صفر است.

16:16| تیم چهار‌ نفره کوهنوردی از سی‌سخت به محل سقوط هواپیمای "تهران ـ یاسوج" در قله نغل پازن پیر رسیدند.

گفته می‌شود بسیاری از اجساد و لاشه هواپیما زیر برف بوده و همین امر کار انتقال و جست‌وجو را سخت می‌کند. همچنین برخی اجساد قابل شناسایی و برخی دیگر قابل شناسایی نیستند.

16:05| جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) گفت: شرایط جوی و یخ‌زدگی و صعب‌العبور بودن منطقه به گونه‌ای است که ‌‌انتقال پیکر جانباختگان چندین روز به طول می‌انجامد.

15:47| معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: تمام نیروهای حاضر با رعایت ایمنی‌های لازم سعی در رساندن خود به محل حادثه دارند و امیدوارم تا پیش از غروب به نتایج مثبتی در زمینه پیکرها برسیم.

15:47| جانشین نیروی زمینی ارتش گفت: نیروهای ارتش با امکانات کامل کوهنوردی و امدادونجات در نزدیکی لاشه هواپیما و بر روی ارتفاعات هستند و منتظریم از فرآیند تجسس خود به ما اطلاع دهند.

15:42| معاون هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون هیچ جسدی از جانباختگان سقوط هواپیما پیدا نشده و تصویر منتشر شده از اجساد سقوط هواپیمای "تهران ـ یاسوج" مربوط به ریزش بهمن در منطقه اشترانکوه و جان باختن برخی از هموطنانمان است.

15:35| مشاهدات عینی خبرنگار تسنیم حکایت از صعب‌العبور بودن مسیر رسیدن به محل حادثه در اثر بارش برف و اختلال در انتقال پیکر مسافران به پایین از قله دارد. 

شرایط آب‌وهوایی در حال حاضر خطر ریزش بهمن را به وجود آورده است که در این راستا نیز مسئولان درصدد ایجاد راهکارهایی در این راستا هستند و با نزدیک شدن به تاریکی هوا، شرایط نیز سخت می‌شود.

15:28| هم‌اکنون شاهد ترافیک سنگین در مسیر دنا از سمت شهر سی سخت هستیم به‌گونه‌ای که در صورت عدم مدیریت تا ساعاتی دیگر شاهد انسداد جاده هستیم.

انتظار می‌رود مردم و خانواده‌های داغدیده جانباختگان هواپیمای "تهران-یاسوج" از آمدن به سمت سی سخت خودداری کنند زیرا این محور امکان و ظرفیت این میزان تردد را ندارد و در صورت ادامه این روند تا ساعتی دیگر حتی امکان رد شدن آمبولانس در این جاده وجود ندارد.

15:27| مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی با بیان اینکه عکس‌های جعبه سیاه در اختیار نیروهای تکاور و نیروهای جستجو گذاشته تا هنگامی‌ که پیدا شد سریع به نماینده هواپیمایی کشوری تحویل داده شود، گفت: بعداز پیدا شدن جعبه سیاه و جمع‌آوری مستندات، با حضور این نمایندگان بخش‌هایی از جمع‌بندی سانحه صورت می‌گیرد.

15:03| مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان با بیان اینکه هواپیما به یک نقطه برخورد کرده اما در یک نقطه قرار ندارد و با فاصله چند متری در شعاع چند کیلومتری پخش است که باید بررسی شود، گفت: درحال پیش‌بینی نزدیک‌ترین مکان برای استقرار کمپ موقت که بتوان به بالگرد و نقطه اصابت هواپیما دسترسی داشت، هستیم. 

14:42| معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه موتور و قطعات موردنیاز هواپیمای آسمان 3 ماه پیش در شیراز نصب شد، گفت: سیستم ELT این هواپیما ساخت فرانسه و اعتبار آن تا 2021 میلادی بوده است.

به گفته عابدزاده  ELT هواپیمای سقوط کرده آسمان فعال بوده اما فرکانس آنها را ماهواره‌ها دریافت نکردند.

14:19| جدیدترین تصویر از لاشه هواپیمای ATR72 در قله نول پازن‌پیر دنا منتشر شد.

14:17| دادستان عمومی و انقلاب اصفهان با بیان اینکه دستور قضایی برای انتقال اجساد صادر شده است و برای انتقال پیکرها هیچ مانعی وجود ندارد، گفت: از نظر قضایی تیم‌های امداد و نجات می‌توانند در صورت پیدا کردن اجساد آن‌ها را انتقال دهند.

14:10| فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: اگر هوا مساعد و امکان فرود بالگرد باشد انتقال از طریق بالگرد و در غیر این صورت با تجهیزاتی که تیم ما دارد از طریق زمین پیکرها را منتقل می‌کنند.

14:04| دومین تیم امدادی به منطقه سقوط هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج آماده اعزام شدند.



لاشه هواپیما پیدا شد

برچسب‌ها:

نظر شما