شناسهٔ خبر: 24215633 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

صادق‌الحسینی: وزن جریان المستقبل در مقابل حزب­ الله کمتر شده است

R1396/P36447/S8,90,95/CT3

به اعتقاد کارشناس غرب آسیا، مقاومت با صبر استراتژیک خود و فداکاری­‌های مداوم و نفس­گیر برای اولین بار توانسته نقشه غرب آسیا را به نفع خود تغییر دهد و تاریخ جدیدی را در این منطقه عربی اسلامی تدوین کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «محمد صادق‌الحسینی»، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص مواضع اخیر سعد الحریری مبنی بر اینکه رقابت حقیقی در انتخابات پارلمانی لبنان میان المستقبل و حزب‌الله است، با اشاره به اینکه وزن جریان المستقبل در مقابل حزب­ الله افت کرده است، بیان داشت: انتخابات پارلمانی لبنان بعد از تغییر قانون انتخابات از اکثریت به نسبی دیگر جایی برای دو اردوگاه 8 مارس و 14 مارس نیست؛ لذا تقابلی بین المستقبل و حزب‌الله نیز نخواهد بود.

وی با توجه به موضع اخیر نخست‌وزیر لبنان گفت: نگرش سعد الحریری در این زمینه اشتباه است. نخست‌وزیر لبنان احتمالاً تحولات مهم دیگری را نیز درک نکرده است. تحولات منطقه‌ای، بین‌المللی و حتى داخلی به نفع جبهه مقاومت به رهبری حزب‌الله است. حزب‌الله دیگر نه‌ تنها یک نیروی داخلی مغلوب نیست، بلکه نیرویی قوی و تعیین‌کننده در معادلات منطقه­‌ای و بین‌المللی است. احتمالاً سعد الحریری نیاز خاصی دارد که با صدای تبلیغاتی بلندی در داخل اعلام می‌کند که با حزب‌الله ائتلافی تشکیل نخواهد داد. همان‌طور که اخیراً به مناسبت 14 فوریه اعلام کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر چرایی عدم ائتلاف المستقبل با حزب‌الله اشاره داشت: سید حسن نصرالله اخیراً پاسخ سعد الحریری را داد که کسی به فکر ائتلاف با المستقبل نبوده و اصلاً محلی برای چنین مناقشاتی در حزب نیست که چنین سروصدا می­‌کنند. سعد حریری احتمالاً نیازی به این نوع موضع‌گیری داشته است. چون انشقاق­‌های زیادی در مجموعه المستقبل به وجود آمده که به نفع عربستان و علیه خانواده الحریری موضع گرفتند و او را متهم کردند که تابع حزب‌الله و هم‌پیمانان آن مثل میشل عون رئیس جمهور و حزب متبوع او شده است.

وی با اشاره به دلیل دیگر این موضوع تأکید داشت: عملاً وزن کل جریان المستقبل به علت تحولات مهم منطقه­‌ای که به نفع جبهه مقاومت بوده، افت کرده است. همچنین خود قانون جدید نیز امکان جبهه‌بندی 8 مارس و 14 مارس را نمی­‌دهد. لذا نخست‌وزیر لبنان باید چنین موضعی می­‌گرفت تا یک نوع بسیج مجدد مصنوعی «سنی» در مقابل شیعه ایجاد کند. او با این اقدام تلاش می­‌کند اوضاع داخلی مابقی جریان المستقبل را مجدداً سروسامان دهد.

صادق‌الحسینی با توجه به مداخله­ جویی­‌های ریاض و واشنگتن گفت: آمریکایی­‌ها و سعودی‌ها در لبنان اتاق مشترکی تشکیل دادند که اگر بتوانند برای بر هم زدن انتخابات پارلمانی اقدام کنند و اگر این امر ممکن نشد، حداقل از خسارت­‌های نیروهای مقابل جبهه مقاومت بکاهند؛ اما مطمئناً این موضوع به‌جایی نخواهد رسید. تمام سعی واشنگتن و ریاض این است که افکار عمومی را تشویش کنند و اهمیت دستاوردهای قانون جدید انتخابات را کوچک بشمارند. قطعاً نتایج مهم و تعیین‌کننده صف‌بندی جدید بعد از انتخابات به نفع جبهه حزب‌الله و هم‌پیمانان آن است؛ چراکه متنوع­‌تر و با قدرت مانور بیشتر مشارکت خواهند کرد.

وی با تأکید بر چشم­ انداز جایگاه حزب­ الله اشاره داشت: آینده لبنان کم‌کم به نفع دولتی مقاوم می­‌شود که برای اولین بار در تاریخ معاصر لبنان از امکانات نفتی برخوردار است. می‌توان گفت که مقاومت با صبر استراتژیک خود و فداکاری­‌های مداوم و نفس­گیر برای اولین بار توانسته نقشه غرب آسیا را به نفع خود تغییر دهد و تاریخ جدیدی را در این منطقه عربی اسلامی تدوین کند.

انتهای پیام/

نظر شما