شناسهٔ خبر: 24215623 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

توجه به سیره معصومان از طغیان جلوگیری می کند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از طغیان و‌ متواضع شدن، توجه به سیره معصومان(ع) و نهادینه سازی ابعاد زندگانی نورانی ایشان در زندگی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در  سومین شب از مراسم عزاداری به مناسبت ایام فاطمیه که در حسینیه آیت الله مرعشی نجفی برگزار شد، با اشاره به این که مبلغان و معلمان دینی باید به جنبه های روانشناسانه دقت کنند، گفت: مبلغان و‌ معلمان دینی باید مصیبت یا سختی هایی که بر انسانی عارض می شود را از دیدگاه قرآن تبیین و‌ توجیه‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بر اساس نص آیات و روایات، انسان زیبا خلق شده است، اما طبیعی است که در مسیر زندگی دچار طغیان شود.

وی افزود: وقتی خداوند در قرآن کریم نسبت به طغیان هشدار داده است و آن را در انسان ها طبیعی تلقی کرده است، باید دانست که بر ریشه کن کردن این طغیان باید همواره مداومت کرد، زیرا طغیان مانند علف هرز است و اگر ریشه کن نشود دوباره رشد می کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: اگر انسان لحظه ای از یاد خداوند غفلت کند، بی‌تردید دچار طغیان خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که رزمندگان دفاع مقدس نمونه بارز مداومت بر ریشه کن کردن طغیان بودند، ابراز کرد: اگر انسان لحظه ای خود را از پروردگار بی نیاز بداند، طغیان به سراغ اش خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه در روایتی آمده است که «انسان باید قرآن کریم را با حزن قرائت کند، زیرا با حزن نازل شده است»، عنوان کرد: انسان باید با خضوع و خشوع در درگاه ایزدی حاضر شود، بر این اساس انسان باید مناجات، ادعیه، نماز و سایر شعائر الهی را با حزن و خضوع انجام دهد تا در جلوگیری از طغیان مؤثر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تأکید بر این که روح انسان ظرفیتی نامحدود داشته و‌ توانایی درک معرفت الهی را دارد، گفت: امام صادق(ع) در پاسخ به‌شخصی که پرسید «چرا خداوند این روح(عظیم) را در بدن قرار داد» فرمودند «خداوند می دانست اگر روح را رها کند، ارواح انسان ها اکثرا دعوی ربوبیت می کردند»؛ انسان با توجه به ظرفیت روحی نامحدودی که دارد، طبیعی است که طغیان کند، از این رو خداوند بخاطر لطفی که به انسان داشت این روح بزرگ را در بدن قرار داد تا انسان در این دنیا خداوند را با خضوع و خشوع درک کرده و‌ طغیان نکند.

این خطیب برجسته حوزوی بیان داشت: عظمت انسان از آن جهت است که خداوند را بشناسد و‌ به مقام فناء فی الله برسد، نه اینکه با طغیان سرنوشت خود را بد رقم بزند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خودبرتربینی و تکبر را از رفتارهای فطری انسان دانست و ابراز کرد: این صفت برای آن است که انسان بزرگی خداوند را درک کند؛ به بیان دیگر انسان باید به وسیله این صفت بزرگی خداوند را درک کرده و به او‌ متصل شود، هنگامی که اتصال برقرار شد، بی شک همه شهوات نفسانی از بین می رود.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: انسان باید در این دنیا لذت بندگی را درک کند، سپس بر بندگی حقیقی پایبند باشد تا در آخرت هم این لذت شامل حال اش شود.

وی با تأکید بر این که بعثت پیامبران الهی و مقرر کردن عقوبت ها و‌ثواب های دنیوی و اخروی و غیره برای کنترل جنبه طغیان‌گری انسان است، خاطرنشان کرد: انسان در این دنیا باید با بندگی خالصانه، مداومت بر ذکر استغفار و تواضع بُعد طغیان‌گری خود را از بین ببرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان اظهار داشت: یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از طغیان و‌ متواضع شدن، توجه به سیره معصومان(ع) و نهادینه سازی ابعاد زندگانی نورانی ایشان در زندگی است./۸۴۱/پ۲۰۲/ج

نظر شما