شناسهٔ خبر: 24215535 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیشتازی فوتسال زنان در کنار فراموشی فوتبال - خدیجه روزبهانی *

تهران - ایرنا - ورزش زنان ایران در سال های اخیر شاهد تحولات زیادی بوده است و ورزشکاران این حوزه نشان داده اند که اندکی توجه و حمایت مدیران کشور و مسئولان ورزشی می تواند خوشرنگ ترین مدال ها و رفیع ترین سکوها آسیایی و جهانی را سهم کشور کند.

صاحب‌خبر -

تیم ملی فوتسال زنان ایران اوایل هفته جاری دو دیدار دوستانه در برابر تیم ملی فوتسال زنان روسیه برگزار کرد. این تیم سوم و چهارم آذر ماه نیز به مصاف تیم ملی فوتسال زنان ایتالیا رفت تا خود را برای حضور در رقابت های جام ملت های آسیا آماده کند.
گفته می شود دیدارهای تدارکاتی با تیم های ملی فوتسال زنان چین و اوکراین نیز در برنامه ملی پوشان فوتسال زنان ایران است.
تیم فوتسال زنان ایران در سال 2013 و در جریان بازی های داخل سالن آسیا در کره جنوبی با شکست در برابر ژاپن عنوان نایب قهرمانی آسیا را کسب کرد و دو سال بعد و در مسابقات قهرمانی آسیا با پیروزی در برابر ژاپن عنوان قهرمانی این قاره را از آن خود کرد .
اما این تیم در سال 2017 و در پنجمین دوره بازی های داخل سالن در ترکمنستان، با دو پله سقوط در جایگاه سومی ایستاد تا زنگ خطر برای مدیران فدراسیون فوتبال به صدا در آید.
فدراسیون فوتبال و نایب رئیس زنان فدراسیون با همکاری و هماهنگی همه بخش ها، زمینه را برای برگزاری اردوهای منظم و دیدارهای دوستانه در جهت افزایش آمادگی و تجربه تیم ملی فراهم کردند و این همه در حالی بود که با حمایت و تلاش رسانه ها کار به صورتی پیش رفت که دیدارهای ایران در برابر ایتالیا و روسیه با حضور تماشاگران برگزار شد.
حضور تماشاگران در سالن مسابقات تیم ملی فوتسال زنان انگیزه ورزشکاران را برای تلاش بیشتر و پیروزی افزایش داد و تجربه آنان را برای حضور و رقابت در میادین بین المللی و در حضور تماشاگران زیاد کرد.
در حالی که فدراسیون فوتبال کمر همت به حمایت از تیم ملی فوتسال زنان بسته است به نظر می رسد گوشه نگاهی حتی کوتاه به تیم ملی فوتبال زنان ندارد.
تیم ملی فوتبال زنان ایران پس از پایان همکاری یکساله هلنا کاستا پرتغالی و نتیجه نگرفتن در رقابت های مقدماتی جام جهانی دچار افت و خیزهای زیادی شد و تا جایی پیش رفت که به مدت دو سال هیچ فعالیتی از این تیم گزارش نشد و دست آخر سقوط 73 پله ای فوتبال زنان کشورمان در سطح جهان در دی ماه 95 ، مدیران فدراسیون فوتبال با فشار افکار عمومی و رسانه ها را به این تکافو انداخت که برای تیم ملی کادر فنی انتخاب و معرفی کنند.
هدایت تیم ملی به مریم آزمون سپرده شد تا وی در زمانی کمتر از دو ماه تیم را برای حضور در رقابت های مقدماتی جام ملت های آسیا آماده کند.
تیم ملی فوتبال زنان فروردین 96 نتوانست حتی از مرحله مقدماتی صعود کند و از همان زمان تیم ملی و اردوهای آماده سازی این تیم به فراموشی سپرده شد.
این فراموشی فوتبال در مقابل فوتسال زنان اگر چه گاهی اصطلاح یک بام و دو هوا را در ذهن متبادر می کند اما باید بپذیریم که تیم ملی فوتسال زنان نیز تا رسیدن به جایگاه واقعی خود نیاز به برنامه ریزی خوب و حمایت همه جانبه از نظر مالی و نیروی انسانی دارد اما در برابر تیم ملی فوتبال زنان از شرایط بسیار بهتری برخوردار است.
امکان حضور تماشاگران در سالن رقابت های دوستانه تیم ملی فوتسال زنان ایران در برابر حریفان خارجی، حضور نمایندگان رسانه های جمعی، تماشای بازی از سوی مدیران و مسئولان ورزشی کشور اگر چه از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما تا گرفتن امتیاز پخش تلویزیونی برای مسابقات زنان با پوشش اسلامی راه زیادی در پیش است.
در کنار این تحولات و توجه به فوتسال زنان این امیدواری برای علاقمندان فوتبال زنان وجود دارد که مدیران فدراسیون فوتبال با توجه به اهدافی که نایب رئیس زنان فدراسیون برای حضور قدرتمند تیم فوتبال ایران در رقابت های مقدماتی المپیک 2020 توکیو، رقابت های مقدماتی قهرمانی آسیا ترسیم کرده است، تیم ملی فوتبال زنان ایران هرچه سریع تر تشکیل و تمرینات آماده سازی آنان آغاز شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با کانال ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید.
ورزشی **1828**1545
* خبرنگار ورزشی

انتهای پیام /*

نظر شما