شناسهٔ خبر: 24215317 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وزیر خارجه قطر:بر راه‌حل سیاسی سوریه تأکید داریم/در نشست بعدی اتحادیه عرب شرکت می‌کنیم

وزیر خارجه قطر طی توضیحاتی در برابر مجلس شورای این کشور اعلام کرد، این کشور از راه‌حل سیاسی سوریه حمایت می‌کند، قصد خروج از شورای همکاری ندارد و با وجود روابط فعلی با ایران، در حوزه سیاست خارجی اختلاف‌نظرهایی با تهران دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر طی توضیحاتی در برابر مجلس شورای (پارلمان) این کشور درباره سیاست خارجی اعلام کرد، موضع دوحه درباره سوریه همان تأکید بر راه‌حل سیاسی برای حل این بحران است و قطر هیچ انگیزه‌ای برای تغییر نظام سوریه ندارد.

وی درباره بحران یمن هم گفت: جنگ در این کشور همچنان ادامه دارد، ملت یمن در اوضاع بسیار سخت قرار دادند، 20 میلیون یمنی زیر خط فقر هستند، بیماری‌های مسری گریبان هزاران نفر را گرفته و در افق، هیچ راه‌حل سیاسی دیده نمی‌شود.

بن عبدالرحمن درباره اوضاع لیبی تصریح کرد: ما از توافق «الصخیرات» در لیبی (توافق سیاسی که در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ در شهر الصخیرات  مغرب به منظور پایان دادن به بحران این کشور به امضا رسید) حمایت می‌کنیم و علیرغم اینکه برخی کشورها خارج از مشروعیت بین‌المللی، طرف‌هایی را حمایت می کنند، دوحه بر این توافق تأکید دارد.

وی به ایران نیز پرداخت و گفت: با توجه به همجواری جغرافیایی و شراکت در بزرگترین چاه گاز ما باید دائما در ارتباط باشیم و روابط میان دو طرف باید بر اساس اصول واضح باشد. بین ما و ایران در سیاست خارجی، اختلافات زیادی وجود دارد و علیرغم اینکه ایران در محاصره فعلی قطر، در کنار ما ایستاده است اما اختلافات یاد شده همچنان پابرجاست.

وزیر خارجه قطر بر حمایت از مسأله فلسطین و ایجاد دولت مستقل فلسطین با مرکزیت قدس شریف تأکید کرد.

بن عبدالرحمن در پرداخت به موضوع اختلافات کنونی میان این کشور و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس گفت، کشورش برای شرکت در نشست بعدی اتحادیه عرب آماده می‌شود و به مکان آن توجه نخواهد کرد؛ وی تأکید کرد قطر قصد خروج از شورای همکاری ندارد.

وزیر خارجه قطر از تلاش آمریکا برای حل بحران کنونی خبر و ادامه داد: التزام واشنگتن برای دفاع از قطر در برابر تهدیدات خارجی، یک پیام واضح با این مضمون است که آمریکا در راستای منافع منطقه‌اش، در صف کشورهای محاصره‌کننده قطر نایستاده است و اجازه تشدید اختلافات را نمی‌دهد .

در ماه مارس گذشته (2017) امارات از میزبانی نشست بعدی اتحادیه عرب عذر خواست و عربستان میزبانی این نشست برای سال جاری (2018) را که معمولا در ماه مارس هر سال برگزار می‌شود، بر عهده گرفت .

در 5 ژوئن سال گذشته کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر به دلیل آنچه حمایت قطر از تروریسم و نیز داشتن سیاست‌هایی بر خلاف دیگر کشورهای عضو شورای همکاری عنوان شد، روابط خود را با قطر قطع کردند.

انتهای پیام/

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

نظر شما