شناسهٔ خبر: 24214598 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در سوگ بانوی بی ضریح؛

شرحی از زندگانی هم آوای علی(ع)

گروه معارف- حضرت زهرا(س) بانویی بود که تا آخرین لحظه عمر با برکتش دوشادوش حضرت علی(ع) بود و با تمام دشمنی‌ها از علی(ع) و راهش دفاع می‌کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حضرت زهرا(س) در راستای نشر احکام الهی در کنار پدر بزرگوار و همسر عادلش ایستاد و با تمام قوا از اسلام دفاع کرد.

درسی به بلندای تاریخ در زندگی دختر پیامبر(ص)

حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه زندگی حضرت زهرا(س) سراسر درس است، اظهار کرد: در تمام زمینه‌های یک زندگی ایده آل و یک زن نمونه بودن آن حضرت درس وجود دارد.

وی افزود: همسر داری و فرزندداری آن حضرت و برخورد با دیگران در زندگی و رفتار حضرت زهرا(س) درس دارد.

 مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه آن حضرت حقیقتا الگوی بسیار مناسبی برای زنان عالم است، تصریح کرد: حضرت فاطمه(س) یک انسان فوق العاده نمونه نه تنها برای زنان بلکه برای مردان همه جوامع است.

سیدی با بیان اینکه آن بانوی بزرگوار در همسر داری نمونه و در تربیت فرزند الگویی بی نظیر است، اظهار کرد: آن حضرت در صرفه  جویی،  رعایت اقتصاد ، عدالت، برخورد با دیگران، ادب، احترام، ‌عبادت و همه ابعاد زندگی نمونه و الگویی مناسب برای همه انسانیت است.

وی ادامه داد: زندگی آن حضرت و تمام مصائبی که به جان خرید فقط و فقط برای رفاه و آسایش انسان‌های زمان خود و برای آیندگان بود.

تبعیت از ولایت، ویژگی بارز زندگی حضرت فاطمه(س)

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه با رعایت عدالت و حقوق انسانیت زندگی‌ها به رفاه و آرامش می‌رسد، خاطرنشان کرد: رعایت حقوق و عدالت در سایه برقراری و تبعیت از امامان معصوم(ع) و فرامین آنان است.

سیدی اظهار کرد: این حضرت صدیقه طاهره(س) است که جان خویش را در راه دفاع از امام زمان خویش و ولایت علی(ع) فدا می‌کند و این، همان تلاش براه رفاه و آرامش و امنیت همه جوامع بشری بعد آن بزرگوار است. 

وی با بیان اینکه این بانوی بزرگوار به دفاع از علی(ع) برخواست نه بخاطر این‌که علی(ع) همسر اوست بلکه بخاطر اینکه علی(ع) امام اوست، تصریح کرد: امیدواریم که ما انسان‌ها نیز به وظایف خود در برابر امام زمانمان عمل کنیم.

تاریخ ایام دهه فاطمیه

حجت‌الاسلام ایمان حسنی، مربی فعالیت‌های پرورشی و قرآنی دارالقرآن صاحب‌الزمان(عج) بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا گفت: شهادت حضرت زهرا(س) در سوم جمادي الثاني بوده است و به روایتی سيزدهم جمادي الاولي نيز نقل شده است.

وی افزود: پس از بررسی و تحقيق، قول نود تا صد روز كه همان ۹۵ روز بعد از رحلت پیامبر(ص) است، تقويت مي‌شود كه شهادت حضرت زهرا(س) مصادف با سوم جمادي الثاني می‌شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اما با توجه به اين كه هيچ يك از اين دو نقل به طور حتمی و دقيق نيست، برای پاسداشت آن بانو دو نوبت عزاداری برپا   می‌كنند.

حسنی اظهار کرد: در هر سال، چند روز قبل و چند روز بعد از سيزدهم جمادي الاولي به عنوان ايام فاطميه اوّل عزاداری می‌کنند و چند روز قبل و بعد از روز سوم جمادي الثاني را به عنوان ايام فاطميه دوم عزاداری می‌كنند.

وی ادامه داد: معمولا چند روز پيش از ايام فاطميه اول عزاداری آغاز شده و تا سه الی چهار روز بعد از ايام فاطميه دوم استمرار دارد.

دلیل نامگذاری حضرت فاطمه به لقب محدثه

این کارشناس مذهبی بیان کرد: حضرت فاطمه زهرا(ع) به آن علت «محدَّثه» نام گرفت که ملائکه از آسمان فرود مى‏آمدند و او را صدا مى ‏زدند همان گونه که مریم(ع) را ندا مى‏‌دادند و مى‌گفتند: «اى فاطمه، خدا تو را برگزید و پاکیزه ساخت و بر همه زنان عالم برترى داد، اى فاطمه همواره خدا را عبادت کن و براى او سجده نما و همراه با رکوع کنندگان به درگاه او رکوع کن».

حسنی ادامه داد: حضرت زهرا (س) بدون شك در رأس تمام بانوان اسلام قرار دارد چرا که ایشان تنها بانويي است كه پدرش معصوم، همسرش معصوم و خودش نيز معصوم بوده است.

از زندگی با پیامبری بزرگ تا تربیت جوانان بهشتی

وی با بیان اینکه محيط پرورش و زندگي حضرت زهرا(س) محيط عصمت و طهارت بوده است، افزود: دوران كودكي خويش را در خانه شخص اول اسلام يعني پيامبر برگزيده‌اي كه تحت تربيت مستقيم پروردگار جهان قرار داشت طي كرد. 

این مربی فعالیت‌های پرورشی و قرآنی دارالقرآن صاحب‌الزمان(عج) بیرجند بیان کرد: دوران خانه‌داري و بچه‌داري را در خانه دومين شخصيت ممتاز اسلام يعني علي(ع) گذراند و در اين دوران كوتاه دو پسر معصوم حسن(ع) و حسين(ع) را تربيت كرد و دو دختر شجاع و فداكار مانند زينب و ام‌كلثوم به جامعه تحويل داد. 

حسنی یادآور شد: در چنين خانه‌اي به‌طور قطع مي‌توان نتايج درخشان احكام و برنامه‌هاي اسلامي را به طور آشکار مشاهده و بانوي شايسته و نمونه اسلام را پيدا كرد.

امید است که با نگاه به زندگانی حضرت زهرا(س)، رموز زندگی اسلامی را در حیات خود پیاده کنیم.

گزارش از زهرا حمیدی

انتهای پیام

 

نظر شما