شناسهٔ خبر: 24214179 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

چالش سلیقه هنری معاصر تا نوستالژی فرهنگ سنتی و زندگی مدرن / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

مریم درویش: در گالری گردی این هفته به نمایشگاه‌‌های گالری‌های ثالث، خاک، زیرزمین دستان و اعتماد پرداخته‌ایم.

صاحب‌خبر -

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مجسمه کامبیز صبری با عنوان "نوستالژی در عصر رسانه‌ها" در گالری خاک، نمایشگاه آثار فرشید مثقالی در گالری اعتماد، نمایشگاه نقاشی سرمیناز بارسقیان با عنوان "آپتیناز با مسؤلیت محدود" در گالری زیرزمین دستان و نمایشگاه نقاشی طلا درنگی با عنوان "سونات شهری" در گالری ثالث سوژه‌های این هفته گالری گردی هنرآنلاین هستند.

 

خاطره خانه‌های قدیمی و آپارتمان‌های بی خاطره

نمایشگاه مجسمه کامبیز صبری با عنوان "نوستالژی در عصر رسانه‌ها" در گالری خاک برپاست. در این نمایشگاه آثاری به نمایش درآمده است که در ادامه کارهای پیشین هنرمند، نشانه‌های آشنایی در آنها قابل مشاهده است. بالش‌ها و عناصر معماری چند سالی است که در مجسمه‌های صبری حضور دارند و این بار هم در آثار جدید او شاهد حضور این دو شاخصه هستیم. اما در بعضی از کارها آپارتمان‌های مدرن و امروزی، جای خود را به بناهای کهن ایرانی داده‌اند که در تاریخ معماری و هنر ایران ثبت شده‌اند.

معماری در این آثار گاه به صورت استفاده از المان‌های به کار رفته ساختمان‌های قدیمی دیده می‌شود و گاه بناهای مشهوری چون خانه بروجردی‌ها و یا برج آزادی را می‌بینیم که با جزییات فراوان بازسازی شده‌اند. این سازه‌ها اگرچه متعلق به دوره‌های زمانی مختلف هستند اما هر کدام به گذشته‌ای تعلق دارند که فراموش شده یا به نوستالژی تبدیل شده است. اما ساخت این بناها برای صبری مفهوم دیگری دارند و هدف او فقط بازنمایی اثر نبوده است. خانه بروجردی‌ها را در حالی می‌بینیم که شبکه‌ای از مفتول‌های فلزی از میان آن عبور کرده است و در عین حال بخش پایینی ساختمان به تلویزیون‌های قدیمی شباهت دارد که درون جعبه‌ای چوبی محبوس می‌شدند. از سوی دیگر برج آزادی از میان برج‌های بلندمرتبه و متراکم سربرآورده است و گرچه هنوز برتری خود را بر آنها حفظ کرده اما دور از ذهن نیست که در میان این تراکم مدفون شود.

نمایشگاه مجسمه‌های کامبیز صبری در گالری خاک

نمادهای زندگی معاصر هم در این آثار حضور پر رنگی دارند مانند تلویزیونی که آدم‌ها را بلعیده است یا حجم انبوه ماشین‌هایی که فضا برای حرکت ندارند و از دیوار برج‌ها بالا می‌روند. تنها لکه رنگ این نمایشگاه، تکه‌ای از آسمان است که به صورت بالشی نرم درآمده و به عنوان تنها نماد زندگی، برج‌های سفید غول پیکر را در بر گرفته است.

صبری در این آثار جهش انسان ایرانی از فرهنگ سنتی به زندگی مدرن را نشان می‌دهد و در این میان خلائی دیده می‌شود که نه تنها در معماری و شهر، که در ذهن و زندگی ما نیز وجود دارد.

نمایشگاه مجسمه کامبیز صبری تا 15 اسفند در گالری خاک واقع در خیابان شریعتی، دوراهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، پلاک 1 برگزار می‌شود.

 

خیالات کودکانه یک آدم بزرگ

نمایشگاه آثار فرشید مثقالی در گالری اعتماد برپا است. فرشید مثقالی یک تصویرگر است که نه تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته شده و جوایزی را برای آثارش کسب کرده، اما حاصل عمر حرفه‌ای او علاوه بر تصویرگرى در انیمیشن، گرافیک، مجسمه و نقاشی هم دیده می‌شود.

نمایشگاه جدید مثقالی شامل نقاشی‌های دیجیتالی است که سوژه همه آنها انسان است. اگرچه مثقالی متعلق به نسلی است که حتی گرافیک آن هم با ابزار دستی انجام می‌شد اما هم اکنون پا به پای تکنولوژی روز پیش می‌رود و نرم‌افزار را به ابزار نقاشی خود تبدیل می‌کند تا تصاویر مورد نظرش را با چاپ دیجیتال در معرض دید مخاطب قرار دهد. با وجود این، چاپی بودن کارها باعث نمی‌شود که آثار به حیطه گرافیک وارد شده و تکثیرپذیر باشند، زیرا این هنرمند با اضافه کردن رنگ بر روی تصاویر اولیه، کار دست را هم به آن افزوده و آثاری ویژه خود به وجود آورده است.

افتتاح نمایشگاه آثار فرشید مثقالی در گالری اعتماد

مثقالی در بخشی از این آثار با بهره گرفتن از نقاشی‌های رنسانسی، پرتره‌های زنانی را به نمایش گذاشته است که زمانی زیبا و با ظرافت به تصویر درآمده بودند، اما حالا با سطوح رنگی و ساده شدن فرم‌ها، تنها شکل کلی از آن فیگورها را نمایان می‌کنند که به نوعی تغییر روحیه و سلایق انسان در طول چند قرن را نشان می‌دهد.

بخش دیگری از آثار مثقالی که رگه‌هایی از تصویرسازی‌های او هم در آنها دیده می‌شود با رنگ‌های شاد و خطوط آزاد، تصویر‌هاى ساده و خیالی از انسان را در معرض دید مخاطب قرار می‌دهند. انسانی که به تنهایی در فضایی خالی و ناشناخته معلق است و یا در ارتباط با آدم‌ها و حیوانات دیده می‌شود و گویی این فضای آزاد و رها بازنمایی خیالات کودک درون هنرمند هستند.

اما بخش دیگری از نمایشگاه به تصویرسازی اشعار نیما یوشیج اختصاص دارد که بیش از سه دهه پیش توسط فرشید مثقالی انجام شده و حالا به صورت یک کتاب دست‌ساز در تعداد محدود منتشر شده است.

نمایشگاه آثار فرشید مثقالی در گالری اعتماد تا 15 اسفندماه ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی تهران، میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک 25 مراجعه کنند.

 

گریز از شهر

نمایشگاه نقاشی طلا درنگی با عنوان "سونات شهری" در گالری ثالث برپاست. آنچه درنگی در آثار خود به نمایش گذاشته است بررسی پیوند میان انسان و محل زندگی اوست. شهرهای مدرن و شلوغی که محیط زندگی انسان معاصر را شکل می‌دهند گاه او را از خود فراری داده و به سوی طبیعت که ریشه انسان به آنجا برمی‌گردد، سوق می‌دهند. اما این حضور کوتاه مدت در فضای طبیعی تا چه حد می‌تواند انسان را از سنگینی و استرس فضای شهری دور کند؟

در نقاشی‌های درنگی آدم‌هایی را می‌بینیم که آرام یا سرخوش در کوه و جنگل به سر می‌برند و یا در فضای خاکستری شهر دچار خفگی و سکون شده‌اند. انسان در رفت و آمد مداوم میان این دو فضا سرگردان است و تاب تحمل یا شرایط اقامت همیشگی در هیچ کدام از آنها را ندارد.

photo_2018-02-19_14-41-43

درنگی برای به تصویر کشیدن این احساسات چندگانه، تصاویر واقع‌گرا و انتزاعی را در هم آمیخته است. لکه‌های رنگی که در فضاهای شهری یا طبیعی دیده می‌شود محیطی خیال‌گونه به وجود آورده که دوگانگی زندگی انسان را نمایان می‌کند. آدمی که از دوردست به شهر می‌نگرد در میان رنگ‌های درخشانی دیده می‌شود که می‌تواند نمادی از رویاهای دست نیافتنی او برای زندگی در فضایی دیگر باشد.

نمایشگاه آثار طلا درنگی تا 2 اسفند در گالری ثالث به نشانی کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ ادامه دارد.

 

چهره‌های گویا

نقاشی‌های سرمیناز بارسقیان با عنوان "آپتیناز با مسؤلیت محدود" در گالری زیرزمین دستان به نمایش درآمده است. بارسقیان در این آثار پرتره‌هایی را به تصویر کشیده است که در ابعاد کوچک و با ماژیک و گواش روی مقوا کشیده شده‌اند. بیشتر این چهره‌ها متعلق به کودکانی هستند که در شرایط مختلف احساسی قرار دارند و می‌توان شرایط گوناگون زندگی را در چهره‌های صادق آنها دید. شادی، ترس، اضطراب، گوشه‌گیری یا بازیگوشی در این چهره‌ها دیده می‌شود.

اما نکته جالب در این آثار تکنیک مورد استفاده بارسقیان است که ویژگی‌های خاصی را در تصاویر به وجود آورده است. لکه‌های رنگی که با حفظ مرز در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، بدون تیرگی و کدر شدن، نوعی تازگی و خلوص را نمایش می‌دهند که هماهنگ با ذات سوژه‌های نمایش داده شده در آثار است.

21372253_488035914879938_3811529449359278080_n

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این نمایشگاه نحوه نمایش آثار است. بارسقیان تمام تابلوها را بدون قاب و در کنار هم روی دیوار قرار داده است و آنچه در نهایت به چشم می‌آید مانند یک رول طولانی کاغذ است که بر دیوار نصب شده است. به این ترتیب آنچه دیده می‌شود مانند روند رشد آدمی است که در شرایط مختلف و در طول زمان دیده می‌شود.

آثار سرمیناز بارسقیان تا 4 اسفند ماه در گالری زیرزمین دستان به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 6  نمایش داده می‌شود.

 

نظر شما