شناسهٔ خبر: 24214056 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پیام سردار دیپلماسی در جهان منعکس شد/ پرونده

بین الملل > دیپلماسی - وزیر خارجه کشورمان به نمایندگی از ایران بار دیگر در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی کرد.

صاحب‌خبر -

زهره نوروزپور: دکتر محمد جواد ظریف در سفر دو روزه به مونیخ در کنفرانس امنیتی که هر ساله در آلمان برگزار می شود شرکت کرد و پس از سخنرانی و دیدار با مقامات جهان این شهر را به مقصد مسکو ترک کرد.

در پنجاه و چهارمین دوره کنفرانس امنیتی مونیخ که با سخنرانی صدراعظم آلمان به عنوان میزبان آغاز شد بار دیگر بحث برجام و برنامه موشکی ایران مطرح شد که همسو با اظهارات ترزامی بود. پس از آن، سخنرانی دبیر کل ناتو با مساله برجام آغاز شد، چالشی که این روزها اروپا را با آمریکا درگیر کرده است. استلوتنبرگ در سخنرانی خود خواستار اجرای کامل برجام شد. (اینجا)

پس از سخنرانی دبیر کل ناتو، مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید تریبون کنفرانس را به دست گرفت، وی در اظهارات ضد ایرانی خود بار دیگر ایران متهم کرد و گفت: «کشورهایی در آسیا و خاورمیانه نظم بین المللی پس از جنگ جهانی دوم را تهدید می کنند.» (اینجا)

اما در این کنفرانس در روی یک پاشنه نچرخید و کشورهای موافق برجام به دفاع از توافق هسته ای پرداختند، تا جایی که ارنست مونیز وزیر انرژی دولت اوباما و دکتر صالحی همتای وی در مذاکرات هسته ای در واکنش به اظهارات تیم ترامپ در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «نقصی در برجام وجود ندارد که بخواهید اصلاحش کنید.» (اینجا)

اما در این میان نتانیاهو بار دیگر حضار را سرگرم کرد، وی که پیش از این سابقه نقاشی بمب هسته ای را در سازمان ملل داشت، این بار با یک تکه آهن پاره به کنفرانس آمد و مدعی شد که این تکه آهن متعلق به پهپاد ایران است.(اینجا)

اما جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا در دولت اوباما که بعد از نتانیاهو صحبت کرد، به بخشی از صحبت های نخست وزیر اسرائیل واکنش نشان داد و ادعاهای تکراری علیه ایران و برجام را از اساس نادرست خواند. کری در بخشی دیگر از صحبت هایش بخشی از همکاری اطلاعاتی امریکا با سعودی را افشا کرد و گفت ملک عبدالله پادشاه سابق سعودی از ایالات متحده درخواست کرده بود که ایران را بمباران کند.(اینجا)

پس از سخنرانی دکتر ظریف نوبت به عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان رسید که مانند همیشه اظهارات تکراری خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد، وزیر خارجه عربستان مدعی شد: «مشکل منطقه ما با انقلاب امام خمینی آغاز شد که جرقه طایفه گرایی در منطقه بود.(اینجا)

با این حال سخنرانی دکتر ظریف در حالی صورت گرفت که سردار دیپلماسی یک تنه پاسخ گزافه گویی ها علیه را ایران را با زبان دیپلماتیک و با پیام صلح ایران در دو کلمه خلاصه کرد و نوشت: «یا باهم می بریم یا با هم می بازیم.»(اینجا)

کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی برگزار شد که همه چشم ها به سمت ایران بود. برنامه موشکی ایران که به موضوع اصلی بازی های تکراری نیکی هیلی در شورای امنیت تبدیل شده تا جایی پیش رفته است که طرح پیش نویس قطعنامه علیه ایران نیز تهیه شده و گفته می شود که انگلیس و فرانسه هم با این طرح همراه هستند. (اینجا) اما حملات تنها به برنامه موشکی و برجام ختم نشد،  ادعای نتانیاهو مبنی بر حمله پهپادی ایران به ارضی اشغالی و حضور ایران در سوریه و تحرکات حزب الله،  نکاتی بود که در کنفرانس امسال به شدت مورد توجه و سوژه مقامات معاند به جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

اما نکته قابل توجه در کنفرانس مونیخ، سخنرانی دکتر ظریف و پاسخی بود که وزیر خارجه کشورمان به گزافه گویی های نتانیاهو داد و تیتر رسانه ها شد؛ ظریف در واکنش به اظهارات نخ نمای نخست وزیر اسرائیل گفت: حضار گرامی شما امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودید و برای من این اقدامات ارزش پاسخگویی ندارد.(اینجا) (اینجا)

ترافیک ملاقات‌های دیپلماتیک

وزیر امور خارجه کشورمان در مونیخ دیدارهای مهم  و فشرده ای با مقامات جهان داشت. این گفتگوها و رایزنی ها در هتل بایریشرهف در بایرن آلمان برگزار شد و از سوی رسانه های جهانی با حساسیت بالایی دنبال شد. این دیدارها از روز یکشنبه با همتای ارمنستانی آغاز شد.

'ادوارد نعلبندیان» وزیر خارجه ارمنستان  (اینجا)  و ' میخاییل جان لیدزه ' وزیران خارجه گرجستان (اینجا)  و اعضای پژوهشکده‌های مطالعاتی آلمان با وزیر امور خارجه ایران دیدار کردند و با ظریف درباره مسائل دوجانبه ، منطقه ای و ین المللی به رایزنی پرداختند.

نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با دکتر ظریف دیدار و در خصوص مهمترین مسایل منطقه و زمینه های مختلف توسعه روابط و بویژه همکاری های اقتصادی گفت وگو و رایزنی کرد. بارزانی پس از این دیدار در حاشیه کنفرانس گفت که از ایران خواسته ایم به ما کمک کند.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن حمایت از برگزاری انتخابات مردمی و پرشور در منطقه کردستان عراق، خواستار تداوم گفت وگوهای مقامات آن منطقه با دولتمردان عراقی برای حل مشکلات کنونی در آن منطقه شد. (اینجا)

نخست وزیر اقلیم کردستان در این دیدار ضمن تشکر و قدردانی از کمک های کشورمان به منطقه کردستان عراق از تدوین یک پروتکل جدید به منظور توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران سخن به میان آورد.

ظریف در ادامه رایزنی های سیاسی خود در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با «ارنستو زدیو» و «اخضر ابراهیمی» اعضای سازمان بین المللی ریش سفیدان «الدرز» نیز دیدار و گفت و گو کرد.(اینجا)

سازمان بین المللی ریش سفیدان توسط «نلسون ماندلا» رئیس جمهوری فقید آفریقای جنوبی و همسرش «گراسا ماچل» بنیانگذاری شده است و اکثر اعضای آن را مدافعان صلح، حقوق بشر و رهبران سرشناس پیشین کشورها یا سازمان های بین المللی تشکیل می دهند.

«دزموند توتو» برنده جایزه نوبل صلح و اسقف اعظم سابق کیپ تاون، «گراسا ماچل» همسر نلسون ماندلا، «بان کی‌ مون» دبیر کل پیشین سازمان ملل، «مارتی اهتیساری» رئیس جمهوری سابق فنلاند، «اله بات بنیانگذار» انجمن زنان هند، «اخضر ابراهیمی» وزیر پیشین امورخارجه الجزایر، «گرو هارلم بروندتلند» نخست وزیر سابق نروژ، «فرناندو انریکه کاردوسو» رئیس جمهوری سابق برزیل، «جیمی کارتر» رئیس جمهوری سابق آمریکا، «حینا جیلانی» فعال پاکستانی، «ریکاردو لاگوس» رئیس جمهوری پیشین شیلی و «مری رابینسون» رئیس جمهوری پیشین ایرلند اعضای گروه الدرز هستند.

یکی از برنامه های مهم وزیر خارجه کشورمان در این کنفرانس سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران بوده است که طی آن با بیان دیدگاه ها و مواضع جمهوری اسلامی گفت:با شکست قلمرو داعش، تهدید افراط گرایی از بین نرفته است و ایدئولوژی نفرت وجود دارد و ممکن است در جای دیگری ظهور کند.


وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به برخی ادعاهای مقامات آمریکایی و همچنین نمایش امروز نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس مونیخ گفت: امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودید که ارزش پاسخگویی هم ندارد ؛ اجازه دهید به موضوعات جدی تر بپردازیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد:ما خواستار یک منطقه قوی هستیم ما نمی خواهیم در منطقه هژمون باشیم ؛ دوران هژمونی گذشته است.


وی اضافه کرد:سال گذشته پیشنهاد ایران را برای ترتیبات امنیتی در خلیج فارس بر اساس گفت وگو ، اصول مشترک و اقدامات اعتمادساز تکرار کردم . برخی ازهمسایگان ما سال گذشته ازفرصت خود برای وارد کردن اتهاماتی علیه ایران استفاده کردند. برخی نیز امسال همین کار را کردند و خواهند کرد. امروز صبح شاهد یک سیرک کارتونی بودیم که حتی ارزش پاسخ دادن را هم ندارند.


ظریف گفت: خوشحالم که بر خلاف رویکرد برخی ها، دبیرکل سازمان ملل به تائید رویکردی آینده نگرانه ای که سال گذشته در اینجا مطرح کردم نزدیک شده است. امروز این موضوع را بسط میدهم و به شما می گویم تا زمانی که یک تلاش جمعی برای ایجاد صلح فراگیر و امنیت در منطقه خلیج فارس وجود نداشته باشد، ما همچنان تا نسل های آینده درگیر ناآرامی خواهیم بود.

واکنش ها به نشست امنیتی مونیخ

صفحه عربی تارنمای «دویچه وله» آلمان و روزنامه «الیوم السابع» مصر و شبکه خبری «الجزیره» قطر اهمیت کنفرانس امنیتی مونیخ و مسائلی را که در آن مطرح شد مورد توجه قرار دادند.

به نوشته تارنمای دویچه وله، نشست مونیخ برای بررسی سیاست های امنیتی در سطح جهانی بی نظیر است. تنها در این نشست است که بسیاری از مقام های جهان و کارشناسان امنیتی گردهم می آیند. بسیاری از این مقام ها می توانند به طور غیررسمی در راهروهای مرکز این نشست با یکدیگر ارتباط برقرار و نظرات خود را درباره جنگ ها مطرح و از آرای یکدیگر استفاده و خط قرمزهایی را ترسیم کنند.

به نوشته روزنامه الیوم السابع، کنفرانس امنیتی مونیخ یکی از مهمترین نشست های جهان برای بررسی بسیاری از مسائل سیاسی و امنیتی جهان است. شاید این نشست یکی از بی نظیرترین نشست هایی باشد که مقامات کشورها و کارشناسان مسائل امنیتی برای بررسی مسائل امنیتی جهان گردهم می آیند ، در آن نشست های دوجانبه بسیاری میان مقام های کشورها برگزار می شود و سیاست مداران درباره مسائل امنیتی رایزنی می کنند.
به نوشته شبکه خبری الجزیره، موضوع سلاح هسته ای و مشکلات امنیتی ساحل و صحرای آفریقا در راس مسائلی بود که در نشست امنیتی مونیج مورد توجه قرار گرفت. در این نشست وزیر امور خارجه آلمان از ضرورت کنترل سلاح های هسته ای کره شمالی سخن به میان آورد. وی از جامعه بین الملل خواست به توافق هسته ای ایران پایبند باشد و از آمریکا هم خواسته شد از این توافق عقب نشینی نکند.

به نوشته تارنمای دویچه وله، پیدایش روند روبه رشد ناامنی موضوع اصلی گزارش سالانه نشست امنیتی مونیخ است. این موضوع پس از آن مطرح شد که مشخص گردید آمریکا آمادگی رهبری جهان و تضمین نظام جهانی را ندارد. این مساله به نوبه خود سوالاتی را درباره قدرت اروپا برای افزایش فعالیت با هدف تضمین امنیت خود به ویژه در شرایط تنش با روسیه و افزایش ملی گرایی مطرح می کند. از موضوعات دیگری که در این زمینه مورد توجه است نگرانی درباره سلاح های هسته ای جدید است که پس از طرح پنتاگون برای مدرن سازی سلاح های هسته ای افزایش یافته است.


روزنامه رای الیوم در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: عنوان برجسته گزارش سالانه نشست امنیتی مونیخ نشان می دهد جهان در لبه پرتگاه قرار گرفته است.

به نوشته این روزنامه، تنش آمریکا، کره شمالی و جنگ سوریه از مسائلی هستند که می توانند در زودترین زمان ممکن اوضاع را منفجر کنند. اروپایی ها خطر این بحران ها را درک کرده اند و با مشخص کردن مسوولیت ها و پذیریش استقلال راهبرد دفاعی و تشکیل نیروهای واکنش سریع خود را برای رویارویی با تاثیر مستقیم این بحران بر امنیت خود آماده می کنند.

«زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان در انتقاد بی سابقه از ترامپ او را مسوول افزایش تنش ها در بسیاری از نقاط جهان معرفی کرد. او گفت دیگر نمی توان به دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» اعتماد کرد و ما دیگر نمی توانیم چگونه مواضع او را ارزیابی کنیم.

این رویکرد استقلال اروپا از آمریکا به طور آشکار در نشست مونیخ دیده شد و «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه و «اورسولا فان در لاین» وزیر دفاع آلمان هم در این نشست بر ضرورت تضمین امنیت اروپا بدون تکیه بر آمریکا و ناتو تاکید کردند. پیش از این هم «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت روزهایی که به دیگران اعتماد می کردیم، سپری شده است.

به نوشته روزنامه رای الیوم، کره شمالی به خود تکیه کرده و قدرت بازدارندگی هسته ای و موشکی خود را برای رویارویی با تهدیدهای آمریکا توسعه داده است. ایران هم این شیوه را ادامه داده و با ساخت موشک های پیشرفته و تکیه بر سیاست های سنجیده حضور خود را در منطقه تقویت کرده است. این در حالی است که کشورهای عربی هنوز هم برای حمایت از خود به دیگران تکیه می کنند کار به جایی رسیده است که برخی از این کشورها به رژیم اشغالگر تکیه می کنند.


روزنامه رای الیوم نوشت: آمریکا حتی در میان کشورهای اروپایی به عنوان همپیمانان سنتی خود هم منفور است. زیرا سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه که از نظر جغرافیایی به قاره اروپا نزدیک است منشاء بی ثباتی برای سراسر جهان شده است. این کشور برای لغو توافق هسته ای و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرایئل و برنامه ریزی برای حضور نیروهای خود در سوریه و همچنین تشکیل دولت مستقل کردی تلاش می کند.


تارنمای دویچه وله در گزارشی دیگر نوشت: کشورهای اروپا قصد دارند درباره مسائل امنیتی به خود تکیه کنند و مقام های این کشورها درباره اعتماد به آمریکا هشدار داده اند. این موضوع در پنجاه و چهارمین نشست امنیتی مونیخ خود را نشان داده است.
در این نشست «ولفگانگ ایشینگر» دیپلمات آلمانی که ریاست نشست را بر عهده داشت گفت اوضاع امنیتی جهان اکنون بی ثبات است و از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اوضاع این گونه نبود. او ناآرامی های منطقه خاورمیانه، خطرات آغاز جنگ های بزرگ، بحران هسته ای کره شمالی، نحوه برخورد با روسیه درباره اکراین و شبه جزیره کریمه را از جمله این خطرها به شمار آورد.در نشست امنیتی مونیخ این مشکلات مورد بررسی قرار گرفت.


«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از آمریکا و کره شمالی خواست به طور مستقیم به مذاکره وارد شوند. شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر هم با مهارت بدون اینکه نامی از سران عربستان بر سرزبان آورد ریاض و حاکمان آن را متهم کرد و از آنان خواست پیش از اینکه همه چیز از هم فروپاشد به یک توافق امنیتی در منطقه تن دهند. به طور کلی در روز نخست نشست بیشتر به مسائل اروپا توجه شد. در این روز وزیران دفاع آلمان و فرانسه سخنرانی کردند. این دو وزیر خواستار تقویت همکاری نظامی میان کشورهای اتحادیه اروپا و استقلال این کشورها از آمریکا شدند. در این نشست وزیر دفاع آلمان به اهمیت سیاست توسعه صلح و امنیت اشاره کرد. او به شدت از دونالد ترامپ که تنها بر سیاست قدرت نظامی تمرکز کرده است، انتقاد کرد.

همسویی رژیم صهیونیستی و عربستان در دشمنی با ایران

روزنامه های «الشرق» قطر و « الجریده» کویت و صفحه عربی تارنمای «سوئیس اینفو»، اظهارات ضد ایرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر امور خارجه عربستان و پاسخ های «محمد جواد ظریف» را مورد توجه قرار دادند.


به نوشته روزنامه الشرق، عربستان سعودی و اسرائیل در نشست امنیتی مونیخ در طرح مسائل شیوه یکسانی را در پیش گرفتند و به ایران حمله کردند. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل با حمله به ایران این کشور را بزرگترین تهدید برای جهان به شمار آورد.
در پاسخ به اظهارات نتانیاهو، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی سخنرانی وی را به «سیرک کارتونی» تشبیه کرد و گفت امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودید که ارزش پاسخگویی هم ندارد.


به نوشته تارنمای سوئیس اینفو، محمد جواد ظریف در پاسخ به ادعاهای نتانیاهو درباره ایران در نشست امنیتی مونیخ اظهارات نتانیاهو را به نمایشی تشبیه کرد که قابلیت پاسخگویی ندارد. او گفت اسرائیل سیاست خصمانه علیه همسایگان ما در پیش گرفته است.

به نوشته سوئیس اینفو، نتانیاهو معمولا با اظهارات ضد ایرانی به دنبال جلب توجه است. هنوز هم سخنرانی او در سال 2012 میلادی در سازمان ملل از یاد نرفته است. او در آن سخنرانی با نشان دادن نقاشی هایی این گونه ادعا کرد ایران در آستانه دستیابی به بمب هسته ای است تا برنامه هسته ای ایران را محکوم کند.

به نوشته روزنامه الجریده، محمد جواد ظریف در سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ، تل آویو و واشنگتن را مسوول جنگ های خاورمیانه معرفی کرد. ظریف با اشاره به تحولات اخیر سوریه و سقوط جنگنده رژیم اسرائیلی گفت این رویداد نشان می دهد که اسطوره شکست ناپذیری اسرائیل از بین رفته است. ظریف اتهام های نتانیاهو علیه ایران را تلاشی از سوی او برای فرار نتانیاهو از اتهام های مربوط به فساد مالی وی دانست.

در جمع خبرنگاران

محمد جواد ظریف روز یکشنبه در حاشیه اجلاس امنیت مونیخ در جمع خبرنگاران گفت : جمهوری اسلامی همیشه پیشنهاد جدی داشته و پیشنهاد ما یک برنامه منسجم امنیتی است.

وی اظهار کرد: در سال 1365و در اوج جنگ تحمیلی ایجاد یک نظام امنیت منطقه ای در خلیج فارس را به سازمان ملل متحد پیشنهاد کردیم که قطعنامه 598 جنگ ایران و عراق بر اساس آن تمام شد و پیشنهاد امروز ما همواره بر اساس یک فهم و درک صحیح از واقعیات منطقه است و در همه پیشنهادات ما اصرار می کردیم که راه حل بحران یمن باید سیاسی باشد امروز همه به این واقعیت رسیده اند.

وی اظهار داشت: در مورد سوریه هم همین پیشنهاد را می دادیم اما حاضر نبودند حتی درباره آن صحبت کنند.
وزیر امور خارجه بر راه حل سیاسی برای بحران ها تاکید کرد و گفت: کارهایی که برخی ها انجام می دهند مانند حباب روی آب است ولی آن چه جمهوری اسلامی تاکید کرده مبارزه با افراط، مقابله با تروریسم و تلاش برای امنیت منطقه ای است که به نفع همه مردم منطقه است.

وزیر امورخارجه افزود: سفر ما به مونیخ پس از سفر بسیار موفق رئیس جمهوری به هند توانست یک حرکت مناسب ایجاد کند.
ظریف اتهامات در ادامه ادعاهای عادل الجبیر وزیر امورخارجه عربستان و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران را که امروز (یکشنبه) در اجلاس امنیتی مونیخ مطرح کردند، حباب روی آب دانست.


وزیر امورخارجه در پاسخ به این سئوال که به نظر می رسد چینش سخنرانان روز سوم اجلاس امنیتی مونیخ به گونه ای بوده که در این روز شاهد مطرح شدن اظهارات ضد ایرانی از سوی برخی از شرکت کنندگان در این اجلاس باشیم، گفت: مهم حرفی است که یک نفر می خواهد بزند. یک نفر (نتانیاهو) آمد و یک نمایشی را اجرا کرد و یک نفر دیگر( الجبیر) هم حرف هایی زد.
وی درباره برجام نیز تاکید کرد: به شما اطمینان می دهم که اگر منافع ایران (در برجام) تامین نشود ایران پاسخ خواهد داد و پاسخ ایران جدی خواهد بود که موجب پشیمانی برخی از اقدامات اشتباهشان خواهد شد. اما ما اولین کسی نخواهیم بود که توافق را نقض خواهد کرد.

 از مونیخ به مسکو

وزیر امور خارجه ایران در مورد سفرش به مسکو و شرکت در کنفرانس بین المللی والدی گفت: دوستان ما در روسیه با توجه به تحولات منطقه جلسه ای را گذاشته اند و از من و آقای لاوروف خواستند که در ابتدای این کنفرانس سخنرانی کنیم.(اینجا)

وی توضیح داد: دوستان دیگری نیز از اساتید دانشگاه و همکاران من از وزارت امور خارجه در این کنفرانس شرکت می کنند.

ظریف اظهار کرد: در این کنفرانس در خصوص مسائل مختلف در مورد یمن و سوریه نیز گفت و گو خواهیم کرد و مسائل جاری را مطرح می کنیم.در اینباره سخنگوی دستگاه دیپلماسی توضیحاتی دراینباره ارائه داد.(اینجا)


محمد جواد ظریف پس از کنفرانس امنیتی مونیخ، شامگاه یکشنبه برای شرکت در کنفرانس باشگاه مذاکره بین المللی والدای( Valdai) با عنوان 'روسیه در خاورمیانه: نقش آفرینی در تمامی صحنه ها' به مسکو رفت.

کنفرانس والدای روز دوشنبه با سخنرانی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه، در مسکو  افتتاح شد.(اینجا)

52‎310

نظر شما