شناسهٔ خبر: 24213872 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

روسیه: منشور جنگ علیه ایران راه حل مسائل منطقه‌ای نیست

منبع: مهر

وزیر خارجه روسیه با ابراز نگرانی از تشدید تنشها میان ایران و رژیم صهیونیستی گفت که مسکو نمی تواند با اقداماتی موافقت کند که راه حلِ هر مسأله منطقه ای را در منشور جنگ علیه ایران می جویند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از آناتولی، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که مسکو نگران تشدید تنشها میان ایران و رژیم صهیونیستی است.

لاوروف در ادامه افزود که مسکو نمی تواند با اقداماتی موافقت کند که راه حل هر مسأله منطقه ای را در منشور جنگ علیه ایران می جویند.

وزیر خارجه روسیه گفت: «ما اینگونه اقدامات را در سوریه، در یمن و حتی در خصوص تحولات مسئله فلسطین شاهد بودیم؛ از جمله شناسایی اورشلیم [بیت المقدس] به عنوان یگانه پایتخت اسرائیل».

لاوروف همچنین گفت که حادثه مربوط به سقوط ادعایی یک پهپاد ایرانی در سرزمینهای اشغالی باید مورد تحقیق قرار گیرد. وی در این باره خاطرنشان کرد:

«مشخص نیست که [آیا] این پهپاد متعلق به ایران بوده است [یا خیر]. و سازوکارهایی به نمایندگی [از سوی کشورها] برای رسیدگی به یک چنین رویدادهایی وجود دارند: نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل در بلندیهای جولان و سازمان نظارت بر آتش بس سازمان ملل».

لاوروف در ادامه تأکید کرد: «هر دو سازوکار مزبور از این حق برخوردارند که در مورد یک چنین حوادثی تحقیق و تفحص کنند و من فکر می کنم که انجام اینگونه تحقیقات مفید خواهد بود».

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تلاش ناموفق نیروهای هوایی روسیه برای تماس با کُردها در عفرین سوریه به منظور کاستن از تنشها در منطقه، بار دیگر یادآور شد که موضع روسیه در قبال عفرین غیرقابل تغییر است.

در همین ارتباط، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز تأکید کرد که سوریه نیازمند یک راه حل سیاسی است؛ اما به دلیلِ موج جدیدی از اشغالگری آمریکا، تمرکز بر اینگونه اقدامات دشوار است.

نظر شما