شناسهٔ خبر: 24213574 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همدان|توزیع آسان‌تر کالای قاچاق با دستفروشی

R41405/P1361/S6,75/CT6

دستفروشی به عنوان معضلی برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران مطرح است که برای رسیدن به اهداف تعریف شده در حوزه رونق صنعت گردشگری باید آن را حل کرد چرا که بر رکود واحدهای قانونی صنفی شدت بخشیده، راهی جدید برای توزیع راحت‌تر کالاهای قاچاق نیز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم در همدان، با فرارسیدن بازار شب عید همواره دغدغه‌های بسیاری برای مردم و مسئولان وجود داشته است، بازرسی و نظارت بر بازاری که ازدحام بیشتری نسبت به روزهای قبل دارد چگونه انجام می‌شود و برای مردم چه تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود تا کالاهای مورد نیاز خود را تأمین کنند.

در سال‌های گذشته نمایشگاه عرضه مستقیم کالا که با کالاهای تخفیف خورده همراه می‌شد یکی از برنامه‌های همیشگی بود تا اینکه رکود صدای بازار را درآورد و دیگر  چندان شاهد چنین نمایشگاه‌هایی نبودیم. البته در این میان متولیان بازار معتقدند که برخی از افراد در لوای نمایشگاه تخصصی به فروش مستقیم کالاهای مورد نیاز شب عید مردم می‌پردازند که به رکود واحدهای صنفی بیشتر ضربه وارد می‌کند و اعتراض اصناف نیز به جایی نمی‌رسد.

بازاریان شناسنامه دار که عوارض قانونی خود را می‌پردازند نسبت به وجود دستفروشان نیز گلایه مند هستند که در زمان بازار مهم شب عید وارد عرصه شده و به رکود کسب و کار دامن می‌زنند.

اما مسئولان نیز به راحتی نمی‌توانند در این مورد اقدام کنند به طوری که امروز با کلافی پیچیده و گره خورده از دست فروشان و اصناف مواجه هستیم.

اتحادیه‌ها به اتاق اصناف بازرس می‌دهند

رئیس اتاق اصناف همدان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: برخلاف روند هر سال که مشکل بازرس در مجموعه اتاق اصناف وجود داشت که قرار شد برای حل این معضل  از هر اتحادیه یک بازرس در اتاق قرار داده شود.

احمد گازرانی افزود: امروز 58 نفر بازرس در اتاق اصناف داریم که بخشی از آن‌ها بازار را رصد می‌کنند و بخشی هم در سامانه 1000127 حضور دارند و آمادگی لازم برای رسیدگی به شکایات مردم را دارند.

وی با بیان اینکه در حوزه بازرسی و نظارت و شکایات مردمی مشکلی نداریم، تصریح کرد: در حالا حاضر کمبودی در تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در کشور، استان و  شهر وجود ندارد.

ارز برخی از قیمت‌ها را افزایش داده است

رئیس اتاق اصناف همدان تأکید کرد: یکی از مشکلات حاضر که در روند کاری تولید کنندگان و توزیع کنندگان خللی ایجاد کرده، افزایش قیمت ارز است.

گازرانی با اشاره به اینکه قیمت کالاهای وارداتی و وابسته به ارز را افزایش داده، گفت: این مسئله به رکود بازار شدت بخشیده است.

وی با بیان اینکه مشکلی از نظر کمبود کالا و قیمت‌های غیر واقعی در بازار وجود ندارد، اظهار کرد: امروز تنها با مشکل رکود و نبود  نقدینگی در دست مردم مواجه هستیم که قدرت خرید افراد جامعه را کاهش داده است.

رئیس اتاق اصناف همدان با اشاره به اینکه تأمین میوه، گوشت، مرغ و کالاهای مورد نیاز شب عید توسط جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد، افزود: با توجه به گزارش مسئولان انبارهای مملو از کالاهای مورد نیاز مردم است و مشکلی وجود ندارد.

گازرانی با بیان اینکه بخشی از کالاها به دلیل افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت داشتند، تصریح کرد: حباب‌هایی که درباره برخی از کالاها وجود داشت را با اعمال یک سری از اقدامات برطرف کردیم.

نمایشگاه بهاره عرضه مستقیم کالا برگزار نخواهد شد

رئیس اتاق اصناف همدان در باره برگزاری نمایشگاه بهاره نیز گفت: بسیار تلاش کردند که این نمایشگاه عرضه مستقیم برگزار شود اما به راستی اصناف توان برگزاری این نمایشگاه را نداشتند و ما هم در مقابل برگزاری آن استقامت کردیم.

گازرانی با تأکید بر اینکه اما بالاخره به نام نمایشگاه تخصصی، فروش شکلات و شیرینی و پوشاک در نمایشگاه انجام می‌شود، افزود: با این نمایشگاه هم مخالفت کردیم چرا که به اسم نمایشگاه تخصصی نمایشگاه فروش برقرار کردند.

وی با بیان اینکه از منظر قانونی در نمایشگاه تخصصی، فروش نباید صورت گیرد، تصریح کرد: چون این نمایشگاه سودی برای شرکت نمایشگاه بین المللی دارد،  اقدام به برگزاری آن کردند و اصناف نیز اعتراض خود را به آن با امضا طومار و اعلام به مراجع رسمی و قانونی بیان کرده است.

رئیس اتاق اصناف همدان  با اشاره به اینکه در بازار فروش فوق العاده توسط واحدهای صنفی به مناسبت شب عید برقرار است، گفت: هرچند افزایش قیمت باعث شده که برخی از واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها از فروش اجناس خودداری کنند اما بازاریان اقدام به فروش فوق‌العاده کرده تا بتوانند نقدینگی برای خود تأمین کنند.

گازرانی اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی حتی اگر 10 روز مانده به سال جدید بازار حرکتی داشته باشد اما بازاریان که به شب عید چشم دوخته بودند نمی‌توانند از پس تعهدات خود بربیایند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که تصمیم گیرنده هستند تا برای خود درآمدی ایجاد کنند به فکر بازار نیستند، تأکید کرد: چند ماه دیگر موعد پرداخت تعهدات مالی اصناف خواهد رسید و وقتی توان پاسخ گویی نداشته باشند ورشکسته خواهند شد که این مسئله مورد توجه برخی از مسئولان قرار نمی‌گیرد.

دست فروشان به رکود بازار شدت می‌بخشند

رئیس اتاق اصناف همدان در باره دست فروشان  نیز در بازار گفت: متأسفانه شاهد رشد قارچ گونه دستفروشان هستیم و بازار را با رکود بیشتری مواجه کردند.

گازرانی بیان کرد: بیش از یک سال است  که از متولیان دولتی و غیر دولتی بازار می‌خواهیم که با همکاری یکدیگر ، وضعیت دستفروشان را سامان دهیم اما به جای ساماندهی در خارج از شهر در مرکز شهر برای ‌آن‌ها مکانی برای اجتماع تدارک می‌بینند.

وی تأکید کرد: گاهی گمان می‌کنیم دستگاه‌های متولی کمر به نابودی بازار گرفتند تا اصناف را از بین ببرند.

اصناف آمده ساماندهی دست فروشان

رئیس اتاق اصناف همدان با بیان اینکه تنها شعار می‌شنویم، گفت: از منظر قانونی اتاق اصناف مسئولیت در برابر دست فروشان ندارد اما ما آمادگی داریم که این وضعیت را ساماندهی کرده و دست فروشان را شناسنامه دار کنیم.

گازرانی افزود: دستگاه‌های متولی با وضع یک سری از قوانین اجرایی ساماندهی دست فروشان را به اتاق اصناف واگذار کنند تا ما به بهترین شکل ممکن این معضل را برطرف کنیم.

وی اظهار کرد: فضای مناسبی باید برای آن‌ها در جایی خارجی از شهر و نقاط پر رفت آمد فراهم کرد تا در مرکز شهر برای رفت و آمد خلل ایجاد نشود.

رئیس اتاق اصناف گفت: یک سال از مسئولان خواستیم که گام بردارند اما تا کنون اقدامی انجام ندادند.

گازرانی بیان کرد: عده‌ای از دست فروشان اهل همدان نیستند و در بهترین زمان بازار کسب و کار از استان‌های دیگر وارد می‌شود و پس از آن به شغل خود در موطنشان باز می‌گردند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: دست فروشی معضلی است که در همه اقتصادها وجود دارد در حالی که اگر اقتصاد سالمی وجود داشته باشد فرصت مناسب برای فعالیت همه افراد به جز عده معدودی فراهم می‌شود.

علیرضا شجاعی با بیان اینکه اقتصاد ما از رشد جمعیت جا مانده است، افزود: باید این مسئله را به عنوان یک واقعیت بپذیریم و دستفروشان را ساماندهی کنیم چرا که این افراد سرمایه اندکی دارند که می‌توان آن را به سمت تولید سوق داد و از میزان این معضل کاست.

وی با اشاره به اینکه دستفروش تعهدی به کالا ندارد، تصریح کرد: به کار دستفروشان نظارتی نیست، و با توجه به اینکه مالیات و عوارضی پرداخت نمی‌کنند می‌توانند کالای خود را با کمترین سود ممکن عرضه کنند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان  با بیان اینکه برخی از دستفروشان هم عوامل خود بازار هستند، افزود: از زمانی که دستفروشی به عنوان شغل پذیرش و ساماندهی و تأمین شغل شد بازاری‌ها اقدام به مدیریت آن کردند تا بتوانند جبران کاهش درآمد خود را داشته باشند.

شجاعی تأکید کرد: دستفروشی باعث خواهد شد که کالاهای قاچاق نیز راحت‌تر وارد بازار و عرضه تولید شوند.

انتهای پیام/

نظر شما