شناسهٔ خبر: 24212978 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازآفرینی شهری؛ راهکارها و برنامه ها

عضو کمیسیون عمران مجلس: دولت برای بازآفرینی شهری 230 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ سید کمال الدین شهریاری افزود: در طول 10 سالی که بازآفرینی شهری باید در 2700 محله و 543 روستا و شهر اتفاق بیفتد مبلغ 230 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و قرار است سالانه 270 محله مورد بازآفرینی قرار بگیرد.
با توجه به بودجه در نظر گرفته شده، در سال اول 23 هزار میلیارد تومان در بودجه پیش بینی شده که تلاش می کنیم نزدیک به این رقم در بودجه نهایی دست یابیم.
شهریاری افزود: آنچه که وظیفه دولت است بیشتر در زمینه زیرساختها و خدمات و نیز بخش یارانه ای است که به بانکها داده می شود تا نرخ سود و تسهیلات کاهش یابد. در تلاشیم تا دستگاه هایی که زیرساختها را ارائه می دهند بیایند و از اعتبارات داخلی خود برای ارائه خدمات مشارکت کنند.
روان شادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن گفت: نظرسنجی ها در شیراز نشان می دهد که 40 درصد از سکونت ها در بافت فرسوده ارزان و نیز 30 درصد در نزدیکی به محل کار و یا تولد قرار گرفته اند
وی افزود: در مجموع این طرح توسعه جهت گیری درستی است اما نگاه سخت افزاری به این موضوع غلط است.
او گفت: ورود به بافت فرسوده ما را با مجموعه ای از مسائل فرهنگی، اقتصادی و غیره روبرو می کند اما به دلیل دیدگاه نفتی تصور می کنیم می توانیم با نوسازی محله ها مشکلات را رفع کنیم.
روانشادنیا افزود: ما تا مطلوبیت در بافت های فرسوده را افزایش ندهیم و هویت از دست رفته را به آنها بازنگردانیم نتیجه ای جز دخالت دولت و صرف هزینه های هنگفت نصیبمان نمی شود. اگرچه من شک دارم که دولت بتواند این بودجه را به این بخش تخصیص دهد.
وی با بیان اینکه تا زمانی که سرمایه گذار بخش خصوصی به این بخش ورود نکند، نمی توان انتظار اتفاقی در این محله ها را داشت، گفت: وارد کردن مبلغ 23 هزار میلیارد تومان به بافت های فرسوده آن هم از سوی دولت در سال 97 غیرممکن است.
او گفت: قیمت زمین در 20 سال گذشته 70 برابر و در مناطق 1 بیش از 140 برابر رشد کرده است از این رو سرمایه گذار علاقه ای به سرمایه گذاری در این مناطق ندارد.
مجید روستا، عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی و بهسازی شهری ایران گفت: برنامه جامع بازآفرینی شهری تا سال 1404، برنامه ی بزرگی است که به نوسازی، خدمات روبنایی، زیربنایی و ظرفیت سازی که نتیجه آن بازسازی محله هایی که دارای بافت فرسوده است منتهی می شود.
وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم و هفتم توسعه سالانه باید 270 محله با هزینه 230 هزار میلیارد تومان مورد بازسازی قرار بگیرد، افزود: کمتر از 30 درصد منابع این طرح را دولت و سایر منابع را بخش خصوصی و شخصی تامین می کنند.
روستا گفت: در بخش دولتی تمامی اراضی که در اختیار دولت است به عنوان پشتیبانی از این طرح مورد استفاده قرار می گیرد، از سوی دیگر برای توسعه زیرساختها نیز دولت از طریق سازمان مدیریت، خدمات لازم را ارائه می دهد و کلیه دستگاه های شهری و دولتی هم موظفند30 درصد از بودجه خود را صرف بازآفرینی شهری کنند.

شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بافت های ناکارآمد شهری که بافت فرسوده و نیز سکونت گاه های اطراف شهری را شامل می شود، بافت فرسوده ناپایداری بنا و به دنبال آن ناایمنی، کوچه های باریک و نفوذ ناپذیر، ریزدانگی قطعات، کمبود خدمات را شامل می شود ازاین رو در پکیج بازآفرینی شهری در تلاشیم تا با یک برنامه کالبدی و با پیوست اجتماعی این محله ها را نوسازی کنیم.

وی افزود: از جمله این کارها این است که ریزدانگی و قطعات کوچک را تجمیع کرد، معابر گشاده شود تا ماشین های امدادی و خدماتی به راحتی عبور و مرور کنند تا معضلات اجتماعی این مناطق به حداقل برسد.
او گفت: در این بافت های فرسوده بیشتر خانوارهای فردی و مردها زندگی می کنند نه خانواده که در این محله ها جرم و فساد رشد چشمگیری می یابد و با این سلسله از بازسازی ها معضلات به حداقل می رسد.
با اجرای این طرح تعلق خاطر افزایش و آلودگی های زیست محیطی نیز کاهش می باید.
شهریاری افزود: مدیریت این طرح مهمتر از منابع آن است اگر بتوانیم مالکان خرد را به مشارکت در ساخت تشویق کنیم این طرح با سرعت بیشتری اصلاح می شود بنابراین بانکها با ارائه تسهیلات تشویقی می توانند بسیار موثر باشند.

او با بیان اینکه 20 درصد از مساحت شهری ما در بافت فرسوده و بیش از 30 درصد از مردم نیز در این بافت ها زندگی می کنند، افزود: دولت باید مدیریت کلان این طرح را بدست گیرد و با ارائه مزیت های نسبی در این مناطق سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در این مناطق ترغیب کند.
در ادامه برنامه روانشاد نیا با طرح این سوال که ایا شهرهای جدید پرند، صدرا و ... توانسته اند به چشم انداز کارکردی که برایشان در نظر گرفته شده بود برسند. گفت: ما در آن شهرها هیچ مانعی نداشتیم ولی نتوانستیم به چشم اندازها برسیم وای به حال این بافت ها که طبیعتا موانع زیادی هم دارد.
رویکرد دولت درست است ولی تصور نمی کنیم این طرح در مقیاس مشخص شده عملیاتی شود، ما علاقمند به اجرای این طرح هستیم و آرزوی تحقق این طرح ها را داریم.

روانشادنیا گفت: با فرض دریافت این بودجه در سال 97، در شورای عالی ترافیک و شهری تصمیمی گرفته شده و آن مناطق طرح ترافیک است که باعث شده تا مطلوبیت زندگی در این مناطق به حداقل برسد. ما همیشه به دنبال راهکارهای کالبدی و پر هزینه هستیم که معمولا به نتایج مورد انتظار نیز دست پیدا نمی کنیم

نظر شما