شناسهٔ خبر: 24212487 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

عکاس و فعال محیط زیست:

کویر ابرکوه محیطی زنده و پویا است

حامی حیات وحش ابرکوه گفت: کویر و شنزارهای ابرکوه محیطی کاملا زنده و پویا است، که خزندگان و حشرات بی شماری در آن زندگی می کنند و نقش بی بدیلی در چرخه حیات دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرو ابرکوه، کویر یکی از شاخص های دیدنی ابرکوه است که جذابیت آن از دید بسیاری کارشناسان محیط زیست و گردشگران داخلی و خارجی، دور نمانده است.

ابوالفضل فلاح زاده فعال محیط زیست در ابرکوه در گفتگو با سرو ابرکوه اظهار کرد: بر خلاف تصور عامه مردم کویر و شنزار اکوسیستمی کاملا زنده، پویا و متنوع دارد. خزندگان و حشرات بی شماری در اکوسیستم بیابانی زندگی می کنند و نقش بی بدیلی در چرخه حیات ایفا می کنند.

فلاح زاده به مشاهده و عکاسی از یک نوع خزنده در بیابان های ابرکوه به نام «آگامای سر وزغی دم سیاه» اشاره کرد و افزود: غذای آگاما بیشتر حشرات، مورچه ها و ... است که این موضوع نشان دهنده وجود موجودات زنده زیادی در این اکوسیستم به ظاهر مرده و بدون حیات است.

حامی حیات وحش تصریح کرد: در چرخه غذایی جانواران بیابانی این آگاما نیز غذای دیگر موجودات مثل پرنده ها است و این چرخه حیات؛ چنانچه تحت تأثیر عوامل تهدیدزای انسانی، گرمایش بیش از حد زمین و ... نابود نشود، با زیبایی تمام در حال اجرا است.

وی خاطر نشان کرد: بوته و درختچه های کویری که در محیط های بیابانی مشاهده می کنیم، خشک و بی جان نیستند، که برخی افراد با شکستن و آتش زدن آنها جهت تهیه غذا و خوشگذرانی، زمینه نابودی بسیاری از جانوران را فراهم می کنند.

فلاح زاده با تأکید بر اینکه بیایان زیستگاه، شکارگاه و خانه بسیاری از خزندگان، حشرات و موجودات است، گفت: این بوته های به ظاهر خشک که در واقع کاملا زنده اند و سال ها طول کشیده تا رشد کنند، بسیار مهم و بارازش هستند.

عکاس حیات وحش  ابرکوه عنوان کرد: همچنین تپه های شنی اطراف این بوته ها در تثبیت شن های روان و مسئله حاد گرد و غبار این روزهای سرزمین مان بسیار موثر خواهند بود.

وی در پایان ضمن بیان اینکه کویر و موجودات زنده آن کمتر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و ناشناخته هستند، گفت: مردم باید بدانند که گونه های جانوری زیادی در کویر و بیابان های ابرکوه زندگی می کنند و وظیفه ما است که در حفظ و نگهداری آنها و محیط زیست و حیات وحش کوشا باشیم.

 

آگامای سر وزغی دم سیاه در حالت استتار

 

انتهای پیام/ ف

 

نظر شما