شناسهٔ خبر: 24211817 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

حجت الاسلام و المسلمین اختری:

سخنرانی دبیرکل مجمع در وزارت فرهنگ و گردشگری عراق/ صدهاسال قدمت در روابط ایران و عرب

ابنا / اختصاصی ابنا

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) به بیان تاریخچه روابط فرهنگی میان ایران و اعراب پرداخت و این روابط را دارای قدمتی 14 قرنی توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ حجت الاسلام و المسلمین "محمدحسن اختری" که برای شرکت در "همایش تأسیسی مجمع عراقی وحدت اسلامی" به عراق سفر کرده است،  به دعوت وزارت علوم فرهنگ و گردشگری عراق در این وزارتخانه نیز حاضر شد و سخنان مهمی ایراد کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم السلام در ابتدای سخنان خود گفت: بسیار خرسند هستم که در جمع نخبگان فکری و ادبی حضور یافته و به شرحی از تاریخچه روابط فرهنگی و علمی میان دو کشور دوست و همسایه بپردازم.

وی با اشاره به اینکه جهان اسلام امروزه در شرایط فرهنگی حساسی قرار دارد، افزود: هم اکنون در برابر بسیاری از چالش ها و مشکلاتی نظیر خونریزی و کشتار و نزاع فرهنگ ها و از بین رفتن تمدن ها و شکاف فرهنگی عمیق هستیم. خروج مسلمانان از این اوضاع به تلاش های فراوانی نیاز دارد و سبب احیای تمدن اسلامی درخشان و گذشته ای می شود که ایرانیان و اعراب در آن اشتراک دارند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) امت اسلامی را به احیای تمدن اسلامی بر اساس ارتباط و گفت وگوی فرهنگی و ادبی فراخواند و تصریح کرد: اگر بخواهیم تعامل فرهنگی فعالی میان ایران و اعراب به ویژه برادران عزیز عراقی داشته باشیم باید تاریخ مشترک را فعال کرده و نتایج آن را به صورت مستمر بازخوانی کنیم و به حمایت از این همکاری و فعالیت مشترک بپردازیم.

وی فرهنگ را نبض تپنده زندگی توصیف کرد و اظهار داشت: فرهنگ، مخزن تاریخی فکر و عقیده و ارزش و مبانی و عرف است و فقدان آشنایی و همکاری فرهنگی میان ملت ها ضررهای فراوانی بر مردم داشته که دوری فرهنگی و اجتماعی یکی از این ضررها به شمار می آید به ویژه اینکه جهان امروز بر اساس پیشرفت تکنولوژی و ماهواره و افزایش شبکه های ماهواره ای به دهکده ای مبدل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین اختری ادامه داد: ملت های ایران و عراق که دارای دین و تاریخ مشترک هستند در راستای بازگشت همبستگی میان یکدیگر به شدت تلاش کرده و مورد هجمه شدید دشمنان قرار گرفته اند و باید روابط دو طرفه را گسترش داده و در زمینه های علمی و فرهنگی و ادبی با هم تعامل داشته باشند. ملت های ایران و عراق در دوران درخشان تمدن عربی و اسلامی همکاری گسترده ای داشتند به گونه ای که فرهنگ عربی با فرهنگ فارسی از نظر ادبی و زبان و عادات درهم آمیخته شده بود و اسلام کاری کرده بود که این دو فرهنگ به فرهنگ واحد مبدل شوند که مطئنا پویایی بیشتری داشت.

وی با اشاره به تلاش شدید دشمنان برای از هم گسیختگی این فرهنگ خاطرنشان ساخت: روابط ایران و اعراب در همه زمینه ها تازگی ندارد بلکه تاریخی طولانی به عمر 14 قرن داشته و بسیاری از علما و ادیبان و پزشکان و شاعران ایرانی تالیف های خود را به زبان عربی به نگارش درآورده اند چرا که به زبان قرآن عشق می ورزند. ایران نیز نقش مهمی در بنای تمدن اسلامی داشت و جهانیان را به شگفتی واداشت.

وی تأکید کرد که ایرانیان در قرن های گذشته کتاب ها و آثار بزرگی در زمینه حکمت و کلام و فقه و فلسفه و پزشکی و ریاضی و نجوم شناسی و منطق به زبان عربی تالیف کرده و این کتاب ها را در سراسر جهان منتشر نمودند. آیا ممکن است کسی به زبان عربی توجه داشته باشد اما سیبویه و فیروز آبادی و راغب اصفهانی و زمخشری و کسائی و بوعلی سینا و استرآبادی و قطب الدین شیرازی را نشناسد؟ آیا ممکن است درباره تاریخ سخن بگوید اما نام ابن ختکان و دنیوری و ابوفرج اصفهانی را نشنیده باشد یا در تفسیر از نام هایی نظیر فخرالدی رازی و علامه طباطبایی غافل باشد؟

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) از نقش علما و فقهای عظام در تالیفات علوم اسلامی و مبارزه با استعمار به ویژه انقلاب دهه بیست میلادی و اخراج اشغالگران انگلیسی یاد کرد و افزود: روابط علمی و فرهنگی میان ایران و جهان اسلام بر اساس تاثیر و تاثر متقابل و استفاده از تجربه های یکدیگر وجود دارد و این روابط رسمی و متین روز به روز گسترده تر می شود و می تواند به سطحی برسد که فرهنگیان به فضل تکنولوژی نوین از این میراث علمی گرانبها بهره گیرند.

وی روابط فرهنگی کنونی و آینده را جوهره اصیل و پویا برای نزدیکی اعراب و ایرانیان برشمرد و تصریح کرد: این روابط بر اساس منطق عقلی و موضوعی احترام به اراده وابستگی به یک فرهنگ و نه چند فرهنگ متفرق و همچنین هماهنگی مواضع و دیدگاه ها در چارچوب عناصر توافق استوار می شود و بر اساس این روابط فرهنگی می توان هدف تحقق مصالح مشترک میان اعراب و ایرانیان را بدون دخالت در امور داخلی ملی دولت ها و اتهام های مذهبی و غیره را پیگیری کرد.

حجت الاسلام و المسلمین اختری اشتراک ها میان اعراب و ایرانیان را بزرگتر از اختلافات توصیف کرد و گفت: این اشتراکات توانایی شکست توطئه های تفرقه افکنانه امروز و فردا را دارد. ایران پس از سرنگونی نظام شاهنشاهی وابسته به آمریکا و غرب به جایگاه طبیعی خود در منطقه بازگشت، سفیر صهیونیستی را اخراج کرد و سفیر فلسطین را جایگزین ساخت، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس نامگذاری کرد و به یاری ملت فلسطین و سایر ملت های عربی در خط مقاومت اسلامی علیه دشمن صهیونیستی و تکفیری پرداخت و گروه های تروریستی مسلح را با شکست مواجه ساخت.

وی ادامه داد: بنابراین ما این فرصت را داریم که سیاست های یکپارچه اتخاذ کرده و راه حل هایی جهت درمان بحران های قومیتی و مذهبی و سیاسی و غیره را داریم. هر بحرانی که درمان نشود به استمرار دوری میان تعدادی از دولت های عربی با ایران می انجامد.

وی با تأکید بر اینکه ما فرزندان دوران کنونی هستیم نه دوران سابق مملو از درگیری های سیاسی مذهبی و نژادی کینه توزانه که توسط امپریالیسم غرب و با همکاری نظام های مزدوران در جهان اسلامی کاشته شده بود، بیان داشت: ما در جهانی قرار داریم که بر اعراب و ایرانیان باید از اختلاف درباره نژاد الطبری و سیبویه دور شوند و به وابستگی خود به فرهنگ مشترک اسلامی افتخار کنند.

دبیرکل کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: اعراب و ایرانیان باید اختلافات را بر اساس شریعت اسلامی مبتنی بر احترام به بشر بر اساس آیه های «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» و «وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» و «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» مدیریت کرده و در راستای هدف مشترک یعنی تاسیس فعالیت فرهنگی صادقانه و صحیح فرهنگی در زمینه فنی و ادبی و رسانه ای و اقتصادی و علمی و سیاسی تلاش کنند.

وی گفت: اجرایی شدن توافق های صورت گرفته میان سازمان های فرهنگی و رسانه ای و علمی ایرانی و عربی، برگزاری همایش ها و نشست ها و سخنرانی ها و هفته های فرهنگی و فنی و ادبی و همچنین برگزاری مسابقات در زمینه های مختلف و برپایی نمایشگاه های کتاب و تبادل تجربه، اهتمام به میراث علمی و انتشار و برگزاری نمایشگاه های مشترک، توجه به ترجمه متقابل و تدوین زبان ادبی و فرهنگی مشترک، گسترش روابط فرهنگی و تکریم شخصیت های عربی و ایرانی فعال و تاثیرگذار و همچنین فعال سازی نقش موسسات فرهنگی و علمی در ایران و کشورهای عربی از اهیمت فراوانی در این زمینه برخوردار است.

حجت الاسلام و المسلمین اختری در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: ما باید روابط خود را در چارچوب وجود دشمن مشترک یعنی رژیم صهیونیستی و گروه های تکفیری تروریستی و اندیشه وهابی و تندوری وهابی سوق داده و فرهنگ مقاومت جهت ایستادگی در برابر هرگونه تجاوز بر جهان عرب و اسلام را بنا کنیم.

وی افزود: همچنین وظیفه داریم در برابر فرهنگ گمراهی که توسط برخی شبکه های ماهواره ای مورد حمایت دولت های عقب افتاده جهت گسترش اختلاف میان اعراب و مسلمانان منتشر می شود، بایستیم زیرا به صورت آشکارا در حال برانگیختن اختلافات مذهبی و طایفه ای و نژادی کینه توزانه هستند.

..................
پایان پیام/ 326

نظر شما