شناسهٔ خبر: 24211696 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استقبال از طرح بازديد از اماکن اسلامي در انگليس

شوراي مسلمانان بريتانيا اعلام کرد امسال بيش از 200 مسجد در سراسر انگليس، اسکاتلند، ولز و ايرلند شمالي درهاي خود را بر روي عموم مردم باز مي کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن؛ در سومين سال متوالي، در طرح «از مسجد من ديدن کنيد» که به ابتکار شوراي مسلمانان بريتانيا صورت گرفته است، امسال درهاي بيش از 200 مسجد و مرکز اسلامي در انگليس، بر روي غير مسلمانان نيز باز ماند.
شوراي مسلمانان بريتانيا هفته پيش با انتشار بيانيه اي اعلام کرده بود امسال بيش از 200 مسجد در سراسر انگليس، اسکاتلند، ولز و ايرلند شمالي درهاي خود را بر روي عموم مردم باز مي کنند. هدف از اين طرح که به صورت سراسري در انگليس برگزار مي شود، آشنايي پيروان ساير اديان با اسلام، مشاهده فعاليت هاي جاري مساجد و مبارزه با تبليغات اسلام هراسانه اعلام شده بود. مرکز اسلامي انگليس نيز در ميزبان ده ها نفر از غير مسلمانان ساکن غرب لندن بود و روحانيون اين مرکز، همراه با ديگر کارشناسان اسلامي، توضيحات لازم را در اختيار ميهمانان قرار مي دادند و به پرسشهاي آنان پاسخ مي دادند .
در مرکز اسلامي انگليس، قران با ترجمه انگليسي، نمايشگاه بخش کوچکي از آثار هنري مسلمانان، و فروشگاه کتاب هاي اسلامي نيز داير بود و از ميهمانان با خوراکي هاي حلال پذيرايي مي شد. روز بازديد از مساجد، برنامه اي ساليانه است که شوراي مسلمانان بريتانيا با هدف تقويت ارتباط ميان مسلمانان و ساير شهروندان و پيروان اديان مختلف برگزار کرده است.
در اين برنامه غيرمسلمانان ميهمان مساجد محلات و شهرهاي خود مي‌شوند تا در مورد اسلام و مسلمانان بيش تر بدانند. به گفته هارون خان، دبيرکل شوراي مسلمانان بريتانيا، مسلمانان سراسر انگليس بار ديگر بر اين امر تاکيد کردند که برخلاف آنچه رسانه‌ها مي‌گويند ما جامعه‌اي منعطف و بازيم.
وي افزود: سال گذشته بيش از 10 هزار نفر در برنامه روز درهاي باز مساجد انگليس شرکت کردند و امسال با مشارکت بيش تر مساجد، ميهمانان بيش تري به مساجد آمدند. شماري از بازديدکنندگان از مساجد در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما در لندن، طرح «از مسجد من ديدن کنيد» را بسيار خوب ارزيابي کردند و گفتند در پي بازديد از مسجد، با فعاليت هاي خيريه مسلمانان در مساجد، از جمله اهداي خون در ماه محرم، گرداوري کمک ها براي مردم دچار بلاياي طبيعي و نيازمند در کشورهاي جهان و نيز اطعام فقرا و افراد بي خانمان در انگليس، آشنا شده اند.
يک جوان انگليسي پس از بازديد از مرکز اسلامي انگليس ابتکار شوراي مسلمانان بريتانيا را بسيار الهام بخش توصيف کرد و گفت : من پارسال هم به يک مسجد رفتم واز فعاليتهايي که در آن انجام مي شد آگاه شدم و مطالب فراواني کسب کردم و نسبت به کارکرد مساجد و اماکن اسلامي اگاهي يافتم .
يک خانم انگليسي هم گفت : فکر خيلي خوبي است که درهاي اماکن اسلامي به روي همه باز است. وي با بيان اينکه خيلي کنجکاو بود که وارد يک مسجد يا مرکز اسلامي شود افزود : با امدن به اين فضا تحت تاثير قرار گرفتنم مسلمانان دوستانه از ما استقبال کردند و پاسخ پرسشهايمان را دريافت کرديم و واقعا تحت تاثير قرار گرفتم.
بر اساس نتايج نظرسنجي صورت گرفته به سفارش شوراي مسلمانان بريتانيا که اخيراً منتشر شد، حدود 90 درصد از مردم بريتانيا هرگز داخل يک مسجد نرفته‌اند. حدود 3 ميليون مسلمان در بريتانيا زندگي مي‌کنند که قريب به 5 درصد جمعيت اين کشور را تشکيل مي‌دهند و علاوه بر مراکز اسلامي و حسينيه ها، در 1750 مسجد در سراسر اين کشور، به نيايش خداوند مشغولند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1919860" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2037227/1919860?width=340&height=240"></script></div>

نظر شما