شناسهٔ خبر: 24211523 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محقق صرب: واشنگتن با حمایت برخی کشورهای عربی به گسترش بحران در منطقه ادامه می دهد

بلگراد - ایرنا - پژوهشگر و کارشناس صرب در امور بین الملل، روز دوشنبه گفت که واشنگتن با حمایت و کمک های برخی از کشورهای عربی، به اقدامات تنش زا و بحران زا در منطقه خاورمیانه ادامه می دهد که در جهت تقویت رژیم صهیونیستی است.

صاحب‌خبر -

میچا ژیووینوویچ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد افزود: ایجاد دو دستگی بین کشورهای خاورمیانه و تنش پایدار در این منطقه، سیاستی است که آمریکا برای سالیان متمادی دنبال می کند. در واقع آمریکا با پیروی از چنین سیاستی، چند هدف را دنبال می کند که حمایت از اسرائیل در ادامه اشغال فلسطین و حضور نظامی برای غارت دارایی های طبیعی کشورهای منطقه، برخی از این اهداف است.
ژیووینووییچ گفت: تشکیل ائتلاف نظامی به فرماندهی عربستان سعودی در حملات هوایی به یمن که هم اکنون حدود 2 سال از آن می گذرد را می توان در راستای بحرانی کردن منطقه دانست و در واقع آرامشی برای اسرائیل نیز محسوب می شود و این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.
این پژوهشگر صرب در ادامه اظهاراتش، جمهوری اسلامی ایران را کشوری قدرتمند و عامل ثبات در منطقه خواند و اظهار کرد: اگر به لحاظ زمانی به گذشته نگاه کنیم، می بینیم موانع بزرگی در مسیر جمهوری اسلامی ایران از ابتدا گذاشته شد، مانند جنگ تحمیلی هشت ساله، اعمال تحریم ها و طرح اتهامات غیر اصولی. لذا می توان اشاره کرد که ایجاد تنش ها و بحران ها در منطقه توسط آمریکا و همپیمانان آن، در واقع به منظور ایجاد موانع به شکل های مختلف برای جلوگیری از پیشرفت های چشمگیر و اعتبار بین المللی ایران بوده است. اما با این وجود می بینیم که هیچیک از این تنش زایی ها موفق آمیز نبوده است و ایران همواره در زمینه های مختلف برای ثبات و صلح پایدار منطقه، بسیار مهم تلقی می شود.
ژیووینوویچ که مقاله های متعددی را در امور بین المللی در پرونده خود دارد، به دسیسه های رئیس جمهوری آمریکا برای از بین بردن برجام اشاره کرد و گفت: توافق هسته ای سندی بین المللی است که از طرف سازمان ملل متحدد، تایید شده و در ضمن روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا که از دیگر امضا کنندگان برجام هستند، این سند را تضمینی برای صلح جهانی می دانند.
وی افزود: به این ترتیب بار دیگر حقانیت ایران که ضامن صلح و ثبات و آرامش در منطقه و دنیاست، اثبات شد. ژیووینوویچ همچنین ادامه تحریم های یکجانبه واشنگتن علیه ایران اسلامی را پس از لغو تحریم های بین المللی، غیرمنطقی، بدون دلیل و خصمانه توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران، روابط و همکاری بسیار خوبی با بسیاری از کشورها در اقصی نقاط جهان دارد و اتحادیه اروپا که از برجام حمایت می کند، ایران را شریک تجاری و اقتصادی خود می داند.
وی در بخشی دیگری از این گفت و گو با ایرنا؛ با اشاره به تلاش فزاینده واشنگتن برای نابودی کشورها و جنگ افروزی ها در اقصی نقاط جهان، هدف آن را از ابتدای درگیری های سوریه، سرنگونی حکومت بشار اسد (رئیس جمهوری سوریه) با استفاده از گروه های مخالف دولت از داخل این کشور و همچنین وارد کردن ضربه هایی از خارج به آن، دانست.
وی در این باره گفت: واشنگتن در این راستا، به حل و فصل درگیری های سوریه، بدون تغییر اسد تمایلی ندارد، در حالی که چنین سیاستی به کلی شکست خورده است و اکنون می بینیم که داعش که از حمایت آمریکا برخودار می باشد، کاملا شکست خورده است.
این کارشناس صرب تاکید کرد: باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال 2011 تلاش ناموفق ژئواستراتژیکی را از خود به جا گذاشت که تغییر حکومت و کنار گذاشتن اسد در سوریه از طریق عملیات تروریستی و هدف آن، سرعت بخشیدن به اجرای طرح واشنگتن برای تسلط کامل بر تمامی خاورمیانه بود.
وی با توجه به وجود چالش های فراوان در سیاست های داخلی و خارجی آمریکا و همچنین نبود هماهنگی بین کنگره و کاخ سفید، افزود: بسیاری از نمایندگان کنگره که تحت تاثیر و نفوذ اسراییل هستند، بیشتر سیاست های تنش زا را دنبال می کنند.
اروپام**436**1486**

انتهای پیام /*

نظر شما